Wie op een klantenservice van een bedrijf dat moederdagaanbiedingen heeft werkt, die kent het waarschijnlijk wel: Moederdag is een feestdag die voor sommige groepen gevoelig ligt. Denk aan mensen die dolgraag hun moeder een cadeau zouden geven, of een knuffel, ware het niet dat zij is overleden. Of mensen die heel graag zelf moeder willen worden. Google ziet dit ook. Het laat weten dat veel Nederlanders gekwetst zijn door online advertenties over zwangerschap en ouderschap.
In aanloop naar Moederdag komen dit soort advertenties aanzienlijk vaker voor. Sowieso is de lente het moment om veel zwangerschapsadvertenties te plaatsen, omdat het de tijd is van bloei, van lammetjes en dus ook van Moederdag. Volgens Google vinden 7 op de 10 Nederlanders online advertenties over zwangerschap en ouderschap vervelend. 39 procent ervaart ze zelfs als extra kwetsend met Moederdag voor de deur. Dat komt bijvoorbeeld door het verliezen van een ouder of verzorger, geen contact meer hebben met hun ouders of zelf een kinderwens hebben maar die niet vervuld zien raken.
Actrice Sanne Vogel onderschrijft het ook: “Voor mensen met een kinderwens die moeilijk zwanger kunnen worden, of een kindje zijn verloren, kunnen deze advertenties extra kwetsend zijn. Jaren geleden, tijdens mijn eerste zwangerschap, hebben we na vier maanden afscheid moeten nemen van ons kindje. Reclame over ouderschap en zwangerschap hebben mij destijds enorm geraakt.”
Google laat vanuit zijn advertentiecentrum weten dat er meer gevoelige onderwerpen zijn onder Nederlanders. Opvallende onderwerpen zijn afvallen, diëten en daten. 41 procent van de Nederlanders krijgt soms een online reclame te zien over een onderwerp waar ze zich niet prettig bij voelen. Maar ook heel veel mensen kunnen daar zelf iets aan doen, al weten ze vaak niet hoe. Je kunt binnen Googles websites en apps zorgen dat online ads over gevoelige onderwerpen worden beperkt.
Een andere reden dat mensen bepaalde advertenties als onprettig ervaren, is omdat ze bezorgd zijn over hun privacy. Google laat weten dat 6 op de 10 respondenten zich zorgen maken over hun persoonlijke data. Wil je meer weten over hoe je bepaalde advertenties kunt beperken en welke gegevens worden gebruikt, dan kun je daarvoor terecht in het Google Advertentiecentrum. Links zie je bijvoorbeeld een schuifje met advertenties aanpassen. Klik daarop en je kunt bepaalde onderwerpen aan- en uitzetten, zoals huishoudelijke apparatuur, inrichting en interieurdecoratie, bruiloften, tuinieren, enzovoorts. Er zijn veel mogelijkheden om te kiezen, en dus ook om uit te sluiten.