22.09.2019
Advertising

​Niet meer voor iedereen dieet- of chirurgieposts op Instagram

By: Laura Jenny

BlogAdvertising

Instagram zorgt dat niet iedereen dieetposts en chirurgieposts te zien krijgt. Er wordt daarbij onderscheid gemaakt in wie er onder en boven de achttien is. Kinderen onder de achttien jaar krijgen binnenkort geen posts meer waarin dieetproducten worden gepromoot of plastische chirurgie. Dit is niet alleen om de kinderen beschermen, maar ook om influencer marketing die enorm op het randje is te bestrijden.

Dieetmethoden op Instagram

Het werkt op twee manieren. Enerzijds worden posts met deze content specifiek niet aan kinderen getoond, maar anderzijds kan het ook zijn dat die posts helemaal worden verwijderd. Instagram checkt dat op basis van posts die duidelijk aansturen op een aankoop of waar een prijs bij wordt vermeldt. Maken posts met dieetproducten of plastische chirurgie een ‘miraculeuze claim over een bepaalde dieetmethode’, en wordt er ook nog een kortingscode bij genoemd of een ander commercieel aanbod gedaan, dan wordt zo’n post in zijn geheel verwijderd.

Dat is overigens niet helemaal nieuw. Instagram is altijd al tegen de promotie van dit soort diensten en producten geweest. Echter lijkt het erop dat zowel influencers als bedrijven zich er weinig van aantrekken. Het wordt alleen maar erger, waardoor Insagram deze extra regels heeft toegevoegd. Dit heeft overigens ook uitwerking op Facebook: hier wordt eenzelfde beleid ingevoerd.

Kim Kardashian

Instagram wil hiermee zorgen dat het platform een positieve plek is voor iedereen en om de druk van social media weg te nemen. Het is echter de vraag of deze nieuwe regel door iedereen positief zal worden ontvangen. Onder andere Kim Kardashian (hoewel haar aantal volgers discutabel is) is een bekend promotor van dit soort artikelen. Echter is het niet alleen de psychische druk die jongeren voelen door dit soort producten: vaak blijken die producten helemaal niet te werken.

The Good Place-actrice Jameela Jamil is een van de grootste, bekende activisten op dit gebied. Ze geeft aan zelf het grootste deel van haar jeugd met een eetstoornis te hebben gekampt en ze zegt te weten hoe de dieet-industrie werkt. Instagram kan er uiteraard niet onderuit dat het nu eenmaal een platform biedt waarop mensen veel invloed kunnen uitoefenen op jonge mensen. Het is onder andere daarom ook het al dan niet tonen van likes onder de loep aan het nemen, en nu dus ook harder aan banden aan het leggen wat influencers zoal aan foute sponsoring doen.

Share this post