De online advertentiemarkt is vorig jaar met 11,3 procent flink gegroeid naar een omzet van 1,6 miljard euro. Hiermee is het digital advertising dat traditionele mediatypen als tv, radio en print ver achter zich laat. De toename op het gebied van digitale advertentie-uitgaven vindt plaats over de hele breedte van de markt.
Zowel display- als search advertising groeien in 2016 met dubbele cijfers. Er is wel opvallende nieuwkomer: native advertising, dat van 39 miljoen euro naar 51 miljoen euro is gestegen. Een groei van maar liefst 31 procent. Zo blijkt uit de Online Ad Spend Study gehouden door Deloitte in opdracht van IAB Nederland.
Met de huidige groeicijfers (11,3 procent ten opzichte van 8 procent in 2015) zal online advertising naar verwachting in 2017 goed zijn voor een marktaandeel dat groter is dan alle andere mediakanalen tezamen.
Van alle online advertentiemogelijkheden groeide search verder door met 12 procent en krijgt daarmee een marktaandeel van 45 procent (755 miljoen euro). Search blijft hierdoor de grootste categorie in online advertising.
Maar het wordt op de voet gevolgd door display advertising met een marktaandeel van 41 procent (683 miljoen euro). De overige 14 procent is voor classifieds (vergelijkingssites en rubrieksadvertenties) met een omzet van 245 miljoen euro.
Dit jaar is native advertising, ofwel contentmarketing, voor het eerst als aparte categorie binnen display opgenomen. Met een groei van 31 procent ten opzichte van 2015 is native advertising goed voor 31 miljoen euro omzet.
Ook de social media-uitgaven zijn in de afgelopen 2 jaar meer dan verdubbeld van 95 miljoen euro in 2014 naar 203 miljoen euro in 2016. En online video heeft zijn indrukwekkende groei behouden. Zo steeg de markt voor online video advertising in 2016 met 25 procent naar maar liefst 120 miljoen euro.
[Afbeelding: © Mathias Rosenthal – Fotolia.com]