05.04.2017
Advertising

Pepsi-campagne met Kendall Jenner afgebrand op social media

By: Patrick Smeets

BlogAdvertising

Als je de sfeer van het moment totaal lijkt te missen en als brand een reclamecampagne dropt met daarin een it-girl (in dit geval Kendal Jenner, telg van de Kardashian-familie) die een potentieel explosieve situatie oplost met een blikje Pepsi en een glimlach krijg je de wind van voren. Dat gebeurde Pepsi de afgelopen 24 uur na het uitbrengen van de onderstaande video.

Update 6-04: Pepsi zelf heeft de video inmiddels teruggetrokken, op het kanaal van Kendall is deze nog wel te zien.

Goed verhaal

Juist. Om het even samen te vatten: millennials protesteren om onduidelijke redenen en toevallig is Kendall in de buurt voor een fotoshoot, net zoals een fotografe in hijab en een donkere jongen met een cello. Naarmate het protest vordert gaan ze allemaal de straat op en terwijl de protesterende meute elkaar steeds meer in de armen valt lost mevrouw Jenner de spanning tussen het volk en de politiemannen die hen in de weg staan op door een politieman een Pepsi aan te bieden.

De top van Pepsi heeft inmiddels al heel wat vragen gehad van zowel pers als consumenten of ze nog wel helemaal lekker zijn om een spotje als deze uit te brengen terwijl de mensenrechten links en rechts geschonden worden in de VS en er in het laatste jaar heel veel mensen door echt politiegeweld gewond geraakt zijn. Ze blijven echter achter het spotje staan:

The roast of Pepsi

Prima, maar de realiteit is dat hordes mensen dit nogal een smakeloze inhaker vinden. Terwijl sommige mensen in serieus hachelijke situaties terechtkomen tijdens protesten of slachtoffer zijn van politiegeweld is het niet sjiek om als merk dit onderwerp om te toveren naar een feel-good moment.

De cynische grapjes zijn natuurlijk niet van de lucht op social media en vragen zich voornamelijk af waar Pepsi was toen historische figuren geconfronteerd werden met geweld van de politie:

Hoe goed de bedoelingen ook geweest zijn bij Pepsi, deze campagne gaat een flinke domper zijn voor het merk. Er zit niks anders op dan stilletjes laten verdwijnen, excuses aanbieden voor het gebrek aan tact en hopen dat de volgende iets beter zal gaan vallen.

Share this post