25.01.2017
Advertising

Reclame in het menu van je smart tv is de toekomst

By: Patrick Smeets

BlogAdvertising

Improve Digital is zoals ze het zelf zeggen een ‘all-in-one video advertising platform for publishers, content providers and broadcasters’, oftewel iedereen die gezamenlijk zorgt dat er wat te kijken valt op je tv. Een Nederlands bedrijf, dat gaat als een speer, net 60 man aangenomen en een nieuw hoofdkwartier betrokken in Amsterdam. Datzelfde bedrijf heeft vorige week een deal gesloten met Philips (sorry, TP Vision) om in het smart menu van die tv’s reclames te laten zien.

Bij Philips zien ze het helemaal zitten als je de aankondiging van de samenwerking op Improve Digital’s website bekijkt, want dit maakt het mogelijk om “hun smart tv-inventaris te gelde te maken om additionele inkomstenbronnen aan te boren”. Goed nieuws dus, want zo kan de tv-maker iets verdienen aan al die data die over de gebruikers van hun tv’s verzameld is.

Targeted advertising

Adverteerders willen inmiddels steeds meer adverteren zonder hagel: targeted advertising is de norm, zodat alleen de mensen die ook echt in de doelgroep zitten de boodschap te zien krijgen. Als een tv-maker precies kan terughalen wat je gekeken hebt zegt dat heel veel en dat is gouden data. Philips doet niks dat niet mag trouwens, want we hebben zo goed als allemaal de gebruikersvoorwaarden geaccepteerd bij het in gebruik nemen van de tv, omdat we de slimme gedeeltes van onze tv’s toch graag willen gebruiken.

Iedereen doet mee…

Philips loopt redelijk voorop in deze ontwikkeling, maar er zijn al meerdere tv-makers zoals Samsung en LG die getest hebben met reclames of met een soortgelijk systeem bezig zijn. Zie het als de Googleificatie van onze apparaten: we geven de makers toegang tot onze gebruiksgegevens zodat we de slimme functies kunnen gebruiken en of het nu snel of langzaam gebeurt, uiteindelijk wordt elk platform met software en een scherm er op, een vehikel voor reclame.

…want geld

De reden zal altijd hetzelfde blijven: bij adverteerders zit geld, en niet weinig ook. Die adverteerders zien steeds meer kanalen die ze gebruiken om mensen te bereiken afbrokkelen en moeten toch íets om de kijker te bereiken. Dat is op zich nog wel te begrijpen. Het zijn de tv-producenten die je het scheefste moet aankijken voor deze ontwikkeling.

Het lullige van dit scenario is namelijk dat consumenten niet willens en wetens een platform ingestapt zijn waar reclames op getoond worden. Daar zit de adder van gebruikers- en algemene voorwaarden die overal bijhoren: niemand leest ze, want ze zijn te lang en dus heb je toestemming gegeven voor een theoretisch iets waar niemand over praat tot jaren later, als je gewoon even Netflix wilt kijken maar eerst een reclame moet kijken voor dat kan.

Daar zitten we als kijkers niet op te wachten, dus moeten we het de producenten van smart tv’s serieus kwalijk nemen die ons nu reclame in de maag splitsen tijdens het gebruik ervan. De tv’s worden er niet goedkoper van, ze leveren er geen content voor, dus het is niks meer dan zakken vullen. Omdat we nietsvermoedend ja hebben gezegd. Omdat het kan.

[Afbeeldingen © Andrey Popov – Fotolia]

Share this post