De Ster Gouden Loeki van 2024 wordt alweer de dertigste editie van deze publieksprijs voor reclame. In 1995 werd de prijs voor het eerst uitgereikt aan KLM voor hun commercial ‘Zwanen’, en in de jaren daarna zijn nog vele iconische reclames beloond met de felbegeerde publieksprijs. Begin volgend jaar wordt bekend wie er tijdens deze jubileumeditie met de winst vandoor gaat.
Maar een dertigste editie vraagt ook om iets bijzonders. Bij het laatste jubileum, de vijfentwintigste editie, was er de Ster Zilveren Loeki en de Ster Bronzen Loeki voor het eerst uitgereikt. Ook nu volgt er iets nieuws. Er komt een speciale groep commercials die in het zonnetje gezet gaan worden: goede doelen. Zij krijgen een eigen categorie en maken daarin kans op een eigen publieksprijs.
De eerste genomineerden voor de Ster Gouden Loeki voor goede doelen zijn inmiddels ook bekend. Een onafhankelijk publiekspanel van GfK heeft weer veel nieuwe tv-commercials gezien en beoordeeld. Deze 6 commercials uit de eerste helft van 2024 maken kans op de nieuwe prijs. In alfabetische volgorde:
Als maatschappelijke organisatie ziet Ster het als haar verantwoordelijkheid om een sterke bijdrage te leveren aan de samenleving. Dat doen ze door jaarlijks gemiddeld 200 miljoen euro af te dragen aan het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, een bepaalde manier van (samen)werken en principes aan te houden, en dat doen ze ook door bij de Ster Gouden Loeki een extra prijs uit te reiken. De Ster Gouden Loeki voor goede doelen.
Reclame kan een belangrijke maatschappelijke functie hebben: het vergroten van sociale bewustwording, bepaalde gedragsverandering stimuleren en/of een positieve maatschappelijke impact creëren. Massamedia zijn daarom een onmisbaar middel om een boodschap over te brengen en de doelgroep te bereiken. Sterker nog: onmisbaar om als dergelijke organisatie je werk te kunnen doen. Ster vindt het belangrijk om dit soort organisaties een platform te bieden. En daarom is er bij de dertigste Ster Gouden Loeki deze speciale publieksprijs.