Vodafone, Telefonica, Orange en Deutsche Telekom (T-Mobile) zijn van mening dat consumenten mobiel nog niet genoeg bestookt worden met advertenties. Daarom gaan de vier telecomproviders samen een nieuw advertentiesysteem ontwikkelen. Het initiatief is afkomstig van Vodafone, en de drie andere providers wilden daar graag bij aansluiten. Vorige week gaf de Europese Commissie toestemming voor de oprichting van een joint-venture hiervoor. Elke provider zal 25 procent van de aandelen van het nieuwe bedrijf, dat in België gevestigd wordt, voor haar rekening nemen.
Veel consumenten zullen van mening zijn dat het enige goede systeem voor het serveren van advertenties op een smartphone het NIET aanbieden van advertenties is. Toch willen de vier providers een gooi doen naar het ontwikkelen van een beter en gebruiksvriendelijker mobiel advertentiesysteem, dat zowel voor consumenten als de aanbieders van advertenties voordelen zal hebben.
Op dit moment worden advertenties, zowel online als mobiel, vooral geserveerd op basis van cookie-instellingen. Bedrijven als Meta en Alphabet strooien die ’cookie-toestemmingen’ vrolijk rond tussen tientallen andere ‘partners’. Met het accepteren van de voorwaarden geef je als consument vaak ook toestemming daarvoor, zonder dat je dat eigenlijk in de gaten hebt. Vrijwel niemand leest namelijk alle voorwaarden, vaak tientallen pagina’s tekst, tot op de laatste letter. Daardoor, en die klacht hoor je vaak, kan het gebeuren dat een cookie die je geaccepteerd hebt, leiden tot het bestookt worden met advertenties van bedrijven waar je nog nooit contact mee gehad hebt.
Omdat cookie-wetgeving steeds strenger wordt, zien de mobiele providers kansen voor een nieuw advertentiesysteem dat gebaseerd is op het telefoonnummer en IP-adres van gebruikers. Gebruikers moeten daarbij via een opt-in systeem toestemming geven voor het aanmaken van een token dat gebruikt mag worden voor het serveren van (gepersonaliseerde) advertenties.
De tokens die gegenereerd worden zijn gekoppeld aan een specifieke gebruiker, maar worden wel geanonimiseerd. Daardoor kunnen ze niet tot een individu konden worden herleid. Ook bevatten ze geen locatie- of browsegegevens van een gebruiker en kunnen ze niet worden samengevoegd om zogenoemde superprofielen te maken.
“Het platform is specifiek ontworpen om consumenten een stapsgewijze verandering te bieden in de controle, transparantie en bescherming van hun gegevens, die momenteel op grote schaal worden verzameld, verspreid en opgeslagen door grote, niet-Europese spelers”, zo schrijft Vodafone.
Met andere woorden, de providers willen zich hiermee opstellen als partijen die netter omgaan met het aanbieden en serveren van advertenties. We moeten natuurlijk niet uit het oog verliezen dat het hen primair nog altijd gaat om het binnenharken van geld met de advertentieverkoop. Omdat de privacy-regelgeving, zeker in Europa. steeds strenger wordt, moeten bedrijven die (gepersonaliseerde) advertenties serveren, steeds nieuwe manieren bedenken om klanten te laten instemmen met de advertentie-modellen.