UPDATE 16 december: The Good Life Agency is (toch) een campagne van SIRE die als thema heeft “voor wie doe jij het eigenlijk?”, meer details zijn hier te vinden. Goede campagne, mensen die zich hebben aangemeld hebben netjes een mailtje gekregen met uitleg. Blijkbaar is de pers al naarstig op zoek naar mensen die zich hebben aangemeld om ze te interviewen.
The Good Life Agency is een bedrijf. Het is opgericht door Fred Moolhuijsen, die in het dagelijks leven partner is bij consultancybureau B&BA. Beide bedrijven zitten in hetzelfde pand. Ze hebben een telefoonnummer, maar daar neemt niemand op en ondanks dat het een mobiel nummer is zijn “alle medewerkers op dit moment in gesprek”. Dit zijn tot nu toe de mij bekende feiten over The Good Life Agency. De reden van dit ietwat rare begin is dat ik niet kan geloven dat dit bedrijf echt bestaat. Als dit geen marketingcampagne is vreet ik een spreekwoordelijke bezem, want het alternatief zou te erg voor woorden zijn.
The Good Life Agency zou namelijk een persoonlijk marketingbedrijf zijn. Voor jou. De ‘gewone’ Nederlander die het zat is dat iedereen op social media het leuker lijkt te hebben dan jij zelf. Meer succes, meer en betere vrienden, interessantere activiteiten en dus een beter (online) imago. Dat kan anders, volgens het bedrijf. Je kunt succes gewoon kopen, zeker op social media waar alles te faken is. En hey, iedereen probeert zo leuk mogelijk op social media te staan. Logisch. Maar je kunt het overdrijven.
Het bedrijf biedt een totaalpakket aan dat in overleg opgezet wordt, maar er zijn ook een hoop mogelijkheden voor de man of vrouw met een beperkt budget. Met een tientje heb je al extra likes op je social media posts. Voor 30 euro kun je na het uitgaan opgepikt worden door een model en stap je samen in een taxi. Vanaf 50 euro kun je dure kleding lenen voor een feestje, sollicitatie of spannende date.
Wil je graag dat BN’ers je Facebook post liken? Dat kan vanaf 240 euro, voor 20 kun je foto’s laten Photoshoppen en als je echt geld hebt kun je vanaf 500 euro ‘herkend’ worden door een BN’er op het terras of op straat of vanaf 1250 euro zelfs BN’ers op je feestje laten komen. De mogelijkheden zijn legio en hoewel er natuurlijk niet bijstaat over welke BN’ers we het hebben is dit ook een mooi voorbeeld van een businessmodel dat helemaal niet kan werken: als legitimiteit gekocht kan worden is de bron al snel niks meer waard.
Het is allemaal zo prachtig walgelijk dat het een perfect vehikel is om aan te geven hoe oppervlakkig onze maatschappij aan het worden is en hoe zeer mensen en vooral merken ge- en misbruik maken van de maakbaarheid van onze online profielen. Nepnieuws wordt geloofd, waarheid is relatief, als je maar populair genoeg bent hoef je weinig van substantie te doen om mensen achter je te krijgen en een site als deze is daar het eindstation van.
Hoe dan ook, je kunt je op de website inschrijven voor een nieuwsbrief en aangezien je wordt aangespoord om dat voor aanstaande vrijdag 16 december (want 50% korting!) te doen komt vermoedelijk dan de aap uit de mouw gaat komen. Hopelijk.
We hoeven niet lang te discussiëren over het feit dat een service als deze geen enkel bestaansrecht zou moeten hebben. Als je net doet alsof je gelukkig en succesvol bent online, ben je alleen maar depressiever als de realiteit binnen komt. Hmm. Dat zou trouwens een goede boodschap zijn voor de reveal. Want die komt er, gegarandeerd. Anders bezems. We wachten af tot vrijdag.
[UPDATE: blijkbaar wordt het toch bezems happen, want er kwam toch uiteindelijk een belletje vanuit The Good Life Agency dat er geenszins sprake is van een campagne. Het idee zat blijkbaar al een tijdje vast in het brein van Moolhuijsen en na onderzoek zou gebleken zijn dat één op drie consumenten zou betalen voor dit soort services en dat er dus wel degelijk een businessmodel zou zijn voor dit initiatief. Ik weiger het nog steeds te geloven, maar we houden het in elk geval in de gaten.]