23.01.2021
Advertising

Toys for boys: Mercedes-benz GLC43 AMG

By: Jeroen de Hooge

BlogAdvertising

De Mercedes-benz GLC is op zich al een hele mooie auto om te zien. Het is een SUV die niet “te” groot is voor het Nederlandse verkeer. Deze facelift in combinatie met die dikke V6 is de GLC werkelijk een genot om mee te rijden.

mercedes-amg_glc_43_Side
mercedes-amg_glc_43_Side
mercedes-amg_glc_43_AMG_MBUX
mercedes-amg_glc_43_AMG_MBUX

SUV’s are hot!

Dat SUV’s in Nederland geliefd zijn is wel te zien op de Nederlandse wegen. Ook automerken spelen hier op in en brengen geregeld een nieuwe SUV uit. De GLC is wat ons betreft de perfecte mix tussen die luxe Mercedes-Benz sedan en de ruimte van een SUV. De ruimte is in overvloed aanwezig in de GLC. Daarnaast is de hogere instap natuurlijk ook erg prettig.

mercedes-amg_glc_43_Front
mercedes-amg_glc_43_Front
mercedes-amg_glc_43_Running
mercedes-amg_glc_43_Running

Toys for boys

Toen Mercedes-Benz de 43 AMG uitbracht was ik als echte petrolhead een beetje sceptisch. Er was maar één AMG en dat is de 63 AMG, bigger is better vond ik altijd. Mercedes-Benz is vroeger niet voor niets van de 55 naar de 63 gegaan. Maar eenmaal op pad met de GLC 43 AMG ben ik er toch echt anders over gaan denken. De 43 AMG bestaat uit een 3.0 liter V6 motor die 390 pk levert in de GLC. Dat is natuurlijk alles behalve flauw te noemen.

De 63 AMG is een echte sportauto en die schreeuwt in alle opzichten. In zowel exterieur, die volgeplakt is met badges, en logo’s, sportieve bumpers en binnenin is het niet anders. Dan hebben we het nog niet eens gehad over het motorgeluid uit de uitlaat. Bij de 43 AMG is dat een heel ander verhaal. Die is veel subtieler afgewerkt in alle opzichten. Aan de buitenzijde zien de autogekken echt wel dat het om iets bijzonders gaat maar het schreeuwerige is er af. In comfort modus is het ontspannen cruisen en hoor je af en toe een plofje uit de uitlaat. Tuurlijk is de 43 AMG wat stugger dan de normale uitvoering maar dat kan ook niet anders met zoveel beschikbaar vermogen.

Maar dan, je zet de knop op het stuur de rijmodus in sport+ en je trapt het gas in. Dan is de hele auto ineens een milde 63 AMG. De uitlaat maakt een stuk meer geluid en begint echt te grommen. De GLC lijkt een stuk te zakken, want de wegligging is een stuk strakker in de bochten.

Wel moeten ze bij Mercedes-Benz echt eens stoppen met die “nep” uitlaten. Ook de GLC is voorzien van 4 prachtige einddempers, ja tot je onder de auto kijkt. Die prachtige dempers zijn niet aangesloten want kort achter de dempers zit geen verbinding met de daadwerkelijke uitlaat die uit 2 enkele dempers links en rechts bestaat.

mercedes-amg_glc_43_Steeringwheel_settings
mercedes-amg_glc_43_Steeringwheel_settings
mercedes-amg_glc_43_Sport+
mercedes-amg_glc_43_Sport+
mercedes-amg_glc_43_side_interior
mercedes-amg_glc_43_side_interior
mercedes-amg_glc_43_AMG_Logo
mercedes-amg_glc_43_AMG_Logo
mercedes-amg_glc_43_side_Logo
mercedes-amg_glc_43_side_Logo
mercedes-amg_glc_43_Peek
mercedes-amg_glc_43_Peek

De Mercedes-Benz GLC 43 AMG

Voor wie een sportieve SUV zoekt met de charmes van een echte Mercedes-Benz is met de GLC43 AMG zeker van een hoop bekijks en vooral plezier. Het is een auto die meer kan dan hij in eerste instantie laat zien. Een flinke wolf in schaapskleren zou je wel kunnen zeggen. Bij het afrekenen van deze GLC43 AMG moet je maar even je ogen dichtdoen want met 121.532 euro is het even slikken.

mercedes-amg_glc_43_back
mercedes-amg_glc_43_back
mercedes-amg_glc_43_MBUX
mercedes-amg_glc_43_MBUX
mercedes-amg_glc_43_AMG_steering
mercedes-amg_glc_43_AMG_steering
mercedes-amg_glc_43_Erasmus
mercedes-amg_glc_43_Erasmus

Share this post