Je komt het veel tegen op YouTube. Kanalen die inspelen op de actualiteit met honderden nepvideo’s en zo wat dollars verdienen aan diegenen die er toch op klikken. Ze kiezen een titel die perfect aansluit op hetgeen jij ’toevallig’ net naar op zoek bent. En als je er op klikt (tegen beter weten in) krijg je een plaatje te zien met vaak wat onverstaanbare tekst erachter. En als dit soort accounts dat trucje maar vaak genoeg herhalen is het nog rendabel ook.
Maar daar komt een einde aan! Als eigenaar van een YouTube account wordt het wat lastiger om geld aan advertenties te verdienen. Een kanaal heeft minimaal 10.000 views nodig, en YouTube telt een view nadat er voor meer dan 30 seconden naar is gekeken, voordat ze in aanmerking komen voor advertenties. Tevens een manier om te checken of een kanaal zich aan de community richtlijnen houdt en het beleid voor adverteerders volgt.
Met deze nieuwe stap hopen ze nepaccounts en copyright diefstal tegen te gaan. Deze aanpassing komt kort nadat een aantal YouTube adverteerders zich teruggetrokken hadden doordat hun commercials te zien waren bij aanstootgevende video’s.
Binnen enkele weken volgt er een nieuw review proces voor iedereen die mee wil doen aan het YouTube Partner Program (YPP). Nadat iemand meer dan 10k views op zijn of haar kanaal heeft bereikt zal het gereviewed worden door YouTube om de activiteit te controleren met de eigen policy. Is alles in orde, dan volgt toetreding tot het YPP en volgt er de mogelijkheid tot het plaatsen van ads. Zo weten ze zeker dat beschikbaar komt voor iedereen die zich aan de regels houdt.
Ben je pas net begonnen dan heeft de YouTube Creator Academy een aantal tips voor het maken van goede, eigen en originele content.