02.09.2016
Advertising

YouTube: ad-onvriendelijke content verdient straks niks meer

By: Redactie Dutchcowboys

BlogAdvertising

YouTube is een platform dat blijft evolueren, dat nooit stilstaat en dat zichzelf altijd opnieuw moet uitvinden. Uiteindelijk is het echter wel afhankelijk van de content creators, de mensen die YouTube dag in, dag uit vol zetten met video. Inmiddels zijn er zat mensen die een carrière hebben gemaakt van het plaatsen van video’s en die zijn niet blij met de laatste blik op de Terms of Service van YouTube.

Daarin staat namelijk dat zogenaamde ‘ad-onvriendelijke’ content niet meer te gelde gemaakt kan worden. Voorbeelden daarvan zijn bijvoorbeeld onderwerpen als oorlog, politieke conflicten, tragedies en type content zoals sexueel suggestief geweld (waaronder sexuele humor bijvoorbeeld ook valt), maar zelfs dingen als vulgair taalgebruik kan al genoeg zijn voor YouTube om de monetization op video’s niet toe te staan.

Het is nogal een waslijst aan dingen die ad-onvriendelijk geacht worden.
Het is nogal een waslijst aan dingen die ad-onvriendelijk geacht worden.

Censuur

Dat is nogal een probleem voor veel kanalen en contentmakers, die nu opeens hetzelfde soort censuur moeten ondergaan waar de ‘echte’ tv tientallen jaren onder gebukt ging. Makers kunnen zich aanpassen of geen geld meer verdienen, wat betekent dat er zomaar een hoop mensen zouden kunnen verdwijnen van YouTube die zichzelf niet meer kunnen bedruipen. Hele comedy-, nieuws- en politieke channels zien zo de bodem onder hun businessmodel uitvallen.

Ook het noemen van eigen sponsors in video’s is vanaf nu tegen de richtlijnen in, zoals te lezen is in deze tweet. Dat is op zijn zachtst gezegd onhandig, want YouTube gaat dus straks het belang van hun eigen adverteerders ver boven dat van die van de videomakers zetten. In hun haast om ‘advertiser conflict’ te beperken zetten ze de makers en kanalen waar ze bijhoren nogal onder druk.

Het gekke is dat dit allemaal al sinds 2015 in de TOS staat, maar makers werden er nu opnieuw opmerkzaam op gemaakt, wat zou kunnen betekenen dat de regels er wel al waren, maar dat het gedoogbeleid nu voorbij is. Slim, want dan kan niemand zeggen dat de spelregels ineens veranderd zijn en hebben de gebeten honden geen poot om op te staan. Dat wil echter niet zeggen dat YouTube de pijn niet gaat voelen van dit verhaal: ze pakken nu een doelgroep aan die nogal wat mogelijkheden heeft om het verhaal naar buiten te brengen en dat zullen ze – inclusief de nodige spin – niet nalaten.

Afbeelding header: alexlmx – Fotolia.

Share this post