Recent schreven we al dat Salesforce ze introduceert, maar nu doet Microsoft ook mee. Het bedrijf voegt nieuwe, AI-agents toe aan Copilot. Ze zijn geheel zelfwerkend, dus ze verrichten allerlei taken die werk uit handen nemen waardoor menselijke medewerkers met andere dingen aan de slag kunnen.
Microsoft noemt het een nieuwe stap in het AI-tijdperk. “Met onze Microsoft Agents introduceren we een revolutionaire vorm van autonome AI-ondersteuning, waarmee organisaties een groot deel van hun bedrijfsprocessen kunnen automatiseren. Deze Agents zijn meer dan eenvoudige tools; het zijn digitale collega’s die zelfstandig taken zoals dataverwerking, salesondersteuning en onboarding uitvoeren.”
Een volledig digitale collega dus, die bedrijven met personeelstekorten kunnen helpen. Het voordeel is dat AI-agents een heel schaalbare functie hebben: voor een drukke kerstperiode heel handig om bij te schalen, voor de rustige zomer weer makkelijk om de ‘deur’ uit te gooien. Bovendien zijn ze heel aanpasbaar: met Copilot Studio kun je je eigen autonome AI-agenten aanmaken en je kunt ze vervolgens in Copilot gebruiken.
Microsoft heeft ook 10 AI Agents vast voorgemaakt, waardoor je het wiel niet opnieuw hoeft uit te vinden. Zo kan de Customer Knowledge Management Agent klantenservicemedewerkers ondersteunen wanneer er klantproblemen zijn die om een oplossing vragen. De Sales Qualification Agent kan op zijn beurt weer zorgen dat verkopers op betere klanten afgaan waarvan de kans het grootst is dat er iets uit te halen valt. Bedrijven als Clifford Chance en Thomson Reuters gebruiken het al en die schijnen er flink kosten mee te besparen. Bij Thomas Reuters wordt er bijvoorbeeld een AI Agent ingezet om de due diligence-workflow sneller te maken nadat hij aantoonde dat dat werk ook in de helft kan de tijd kon worden gedaan.
Uiteindelijk is het grote voordeel voornamelijk dat klanten eerder geholpen zijn. Bovendien zouden medewerkers meer tijd hebben om bijvoorbeeld nieuwe klanten te benaderen of met complexere klantvragen bezig te gaan. Microsoft: “Met behulp van Copilot heeft een verkoopteam 9,4% meer omzet per verkoper behaald en 20% meer deals gesloten. En dankzij Copilot lost een team klantcases bijna 12% sneller op. Ons marketingteam ziet een conversiestijging van 21,5% op Azure.com met een aangepaste agent die is ontworpen om kopers te helpen. En bij Human Resources helpt onze selfservice agent voor werknemers vragen te beantwoorden met een 42% grotere nauwkeurigheid.“
Er valt dus zeker wat te halen met AI Agents, al is het wel de vraag in hoeverre ze altijd foutloos hun werk doen. Nu doet een menselijke medewerker dat ook niet, maar soms zien we kunstmatige intelligentie zo hevig hallucineren dat we ons afvragen of het niet wat te vroeg is. Aan de andere kant wordt AI steeds beter, zeker als je hem vaak corrigeert. In ieder geval blijkt dat bedrijven ook zeker kunnen profiteren van AI, en dat AI-makers het ook al tijd vinden voor deze agenten, gezien het aantal bedrijven dat nu die kant op gaat. Straks weet je als klant dus echt niet meer wie jouw dossier heeft behandeld, maar zolang het maar goed gebeurt, maakt dat natuurlijk niet uit.