07.03.2016
Automotive

100 jaar BMW in 100 feiten

By: Redactie Carrepublic

BlogAutomotive

BMW bestaat vandaag precies 100 jaar. Om dat te vieren zijn er vandaag verschillende festiviteiten gepland, waarvan het hoogtepunt het Centenery Event is dat plaats zal vinden in de Olympiahalle in München.

Geschiedenis

In de loop van deze tijd ontwikkelde BMW zich van een kleine vliegtuigmotorenfabrikant in het noorden van München tot een wereldwijd toonaangevende producent van premium auto’s en motorfietsen – én bijbehorende financiële en mobiliteitsdiensten. BMW was en is een innovatief, toekomstgericht bedrijf.

Tegenwoordig is BMW Group een internationale groep van ondernemingen met fabrieken in veertien landen en een wereldwijd verkoopnetwerk. BMW Group draagt veel bij aan de ontwikkeling van de mobiliteit van de toekomst. In de geschiedenis van BMW Group hebben zeer uiteenlopende gebeurtenissen plaatsgevonden. Daarom hieronder 100 jaar BMW in 100 feiten.

production-bmw-r-32-
production-bmw-r-32-

7 maart 1916

Bayerische Flugzeugwerke AG wordt opgericht als opvolger van vliegtuigproducent GustavOtto-Flugmaschinenfabrik met een geregistreerd kantoor in Lerchenauer Straße in München. In 1922 wordt de motorenproductie, de naam en het bedrijfslogo van Bayerische Motoren Werke AG ondergebracht bij dit bedrijf. Deze dag wordt daarom gezien als de oprichtingsdatum van het huidige BMW AG.

21 juli 1917

De vliegtuigmotorenproducent Rapp-Motorenwerke GmbH, opgericht in 1913, wordt toegelaten in het Commerciële Register met de naam Bayerische Motoren Werke GmbH en kort daarna worden er nieuwe productiefaciliteiten opgezet in de Moosacher Straße in München.

10 december 1917

Het ronde merklogo met de letters BMW en de typische propeller in de nationale witte en blauwe kleur van Beieren worden onder nummer 221388 vastgelegd in het Trademark Registry van het Imperial Patent Office. Aan het einde van jaren ’20 van de vorige eeuw verschijnt het inmiddels wereldberoemde merklogo in een advertentie als een draaiende propeller. Sindsdien vormt het logo het herkenningspunt van het bedrijf.

17 juni 1919

Testpiloot Zeno Diemer bereikt een hoogte van 9.760 meter in zijn vliegtuig geproduceerd door Deutsche Flugzeugwerke, aangedreven door een BMW IV zes-in-lijn motor. Diemer vestigt hiermee een nieuw hoogterecord.

6 juli 1922

Bayerische Flugzeugwerke AG neemt de bedrijfsnaam, het merklogo en de motorenproductie over van Bayerische Motoren Werke van de huidige eigenaar: Knorr-Bremse AG.

28 september 1923

Tijdens de German Motor Show in Berlijn wordt de BMW R 32 gepresenteerd. Het is de eerste motorfiets van het merk. De motorfiets is ontwikkeld onder leiding van Max Friz en aangedreven door een viertakt tweecilinder boxermotor.

2 februari 1924

Ingenieur en coureur Rudolf Schleicher noteert de snelste tijd met een BMW R 32 tijdens een heuvelklim in Mittenwalder Gsteig en behaalt de allereerste overwinning in de motorsportgeschiedenis van BMW.

1 oktober 1928

BMW neemt autoproducent Fahrzeugfabrik Eisenach in Thuringia over waar de kleine auto Dixi 3/15 PS (Austin Seven) wordt gebouwd onder licentie van het Britse Austin. Dit maakt van BMW ook een autobouwer.

22 maart 1929

De eerste BMW 3/15 PS rolt van de assemblagelijn in de gehuurde fabriek van carrosseriebouwer Ambi-Budd op het oude Berlijn-Johannisthal vliegveld.

22 juni 1931

De “Rail Zeppelin” bereikt een snelheid van 230 km/u en vestigt daarmee een nieuw wereldrecord voor spoorwegvoertuigen. Hij wordt aangedreven door een BMW VI twaalfcilinder vliegtuigmotor en gebouwd door spoorwegontwerper Franz Kruckenberg.

1 maart 1932

BMW beëindigt de licentieovereenkomst met Austin en presenteert kort daarna de eerste in eigen huis ontwikkelde auto: de BMW 3/20 PS met een viercilinder benzinemotor en tweedeurs stalen koets.

22 juli 1932

Piloot Wolfgang von Gronau vertrekt in zijn Dornier “Wal” (walvis) watervliegtuig, aangedreven door twee 600 pk sterke twaalfcilindermotoren van het type BMW VIIa, om deel te nemen aan de eerste wereldtocht met een totale lengte van 44.800 kilometer.

11 februari 1933

De BMW 303 wordt gepresenteerd tijdens de International Motor Show in Berlijn. Het is de eerste auto van BMW met een zescilinder en ook het eerste BMW-model voorzien van de typische niervormige grille.

21 december 1934

De constructie van vliegtuigmotoren wordt op 1 januari 1934 afgesplitst naar een ander bedrijf. BMW Flugmotorenbau GmbH is geboren.

15 februari 1936

BMW presenteert de BMW 326 tijdens de International Motor Show in Berlijn als het nieuwe middelgrote model met een zes-in-lijn benzinemotor, ontworpen met een zelfdragend frame, een aerodynamisch vormgegeven carrosserie en een hydraulisch remsysteem.

14 juni 1936

De 2,0-liter BMW 328 sportauto verschijnt voor het eerst in het openbaar tijdens de Eifel Race op de Nürburgring. Ernst Jakob Henne start direct overtuigend en pakt uiteindelijk het goud.

28 november 1937

BMW-coureur Ernst Henne start één van de vele recordpogingen van het merk en haalt een recordsnelheid van 279,503 km/u met een BMW motorfiets met supercharger. Het record houdt maar liefst 14 jaar stand.

8 juni 1939

Georg “Schorsch” Meier wint als eerste niet-Brit het Senior-TT-kampioenschap op het Isle of Man met een BMW motorfiets met supercharger.

30 september 1939

BMW AG neemt alle aandelen over van Brandenburgische Motoren Werke GmbH in BerlijnSpandau. BMW werkte op dat moment al samen met dit bedrijf op het gebied van luchtgekoelde vliegtuigmotoren.

28 april 1940

Fritz Huschke von Hanstein en Walter Bäumer pakken de winst tijdens de Mille Migliaendurancerace in Italië met een BMW 328 Touring Coupé. BMW pakt in deze race ook de constructeurstitel.

30 april 1945

Soldaten van het zevende Amerikaanse leger bereiken de zogeheten schaduwfabriek en het kamp in Allach, nabij München. Sinds december 1939 worden krijgsgevangenen, veroordeelden, gedwongen arbeiders en gevangenen van concentratiekampen in deze en andere fabrieken ingezet om vliegtuigmotoren te produceren.

17 december 1948

De motorfietsenproductie wordt hervat in München. Een BMW R 24, aangedreven door een eencilinder, is het eerste model dat van de assemblagelijn rolt. Het is ook het eerste voertuig dat BMW na de Tweede Wereldoorlog bouwt.

11 maart 1948

De BMW 502 wordt voorgesteld tijdens de Autosalon van Genève. Het is de eerste in serie geproduceerde auto met ‘s werelds eerste volledig van aluminium vervaardigde V8-motor.

12 september 1954

Wilhelm Noll en Fritz Cron pakken hun eerste Wereldkampioenschapstitel in het zijspankampioenschap met een BMW. Rond 1974 heeft BMW in deze tak van motorsport al 19 coureurs- en 20 constructeuroverwinningen geboekt.

1 oktober 1954

BMW koopt van de Italiaanse fabrikant Iso een licentie om een tweepersoons microauto te bouwen met een grote deur aan de voorzijde. De BMW Isetta heeft verschillende bijzondere details en wordt aangedreven door een motorfietsmotor. Hij wordt gepositioneerd als “Motocoupé” en wordt BMW’s bestverkopende model in de jaren ’50.

15 januari 1955

Tijdens de Autosalon van Brussel presenteert BMW een nieuwe modelserie motorfietsen. Het merk onthult er de BMW R 50 en BMW R 69, beide met een swing arm achterwielophanging. De motorfietsen definiëren het motorfietsgamma tot 1969.

22 september 1955

De BMW 507 beleeft zijn publieksdebuut tijdens de International Motor Show van Frankfurt. De roadster is ontworpen door Albrecht Graf Goertz en heeft een 150 pk sterk achtcilinder benzinemotor. De pers noemt het model de “Dream from the Isar”.

9 juni 1959

De bestuursraad van BMW AG onthult de BMW 700 Coupé aan een groep internationale journalisten tijdens de perslancering. De auto legt de fundering voor winstgevende autoproductie op grote schaal.

9 december 1959

Tijdens de jaarlijkse bestuurdersvergadering van BMW AG voorkomt een groep kleine aandeelhouders de overname van BMW door Daimler-Benz AG. Grootaandeelhouder Herbert Quandt besluit om een groter aandeel in het bedrijf te nemen en de toekomst van BMW veilig te stellen.

30 november 1960

Tijdens de jaarlijkse bestuursvergadering van BMW AG wordt het herstructureringsplan van BMW goedgekeurd. Het plan moet BMW een succesvolle toekomst geven.

21 september 1961

De BMW 1500 beleeft zijn wereldpremière tijdens de International Motor Show van Frankfurt. De onthulling vormt het startpunt voor het ongeëvenaarde succes van de ‘Nieuwe Klasse’.

29 juni 1964

De positieve bedrijfsontwikkeling moedigt de raad van bestuur aan om dividend uit te keren aan aandeelhouders. Na het einde van de Tweede Wereldoorlog was dit nog niet voorgekomen.

18 juni 1965

BMW AG verkoopt zijn overgebleven aandelen in BMW Triebwerkbau GmbH aan MAN AG en stopt zijn betrokkenheid op het gebied van vliegtuigmotorenproductie.

7 maart 1966

Ter gelegenheid van het vijftigjarig bestaan van het bedrijf presenteert BMW de tweedeurs BMW 1600 aan gasten vóór de deur van het Bavaria State Opera House.

2 januari 1967

BMW AG neemt Hans Glas GmbH over. Dit bedrijf produceert op kleine schaal auto’s waaronder de Goggomobil microauto evenals andere modellen en landbouwmachines.

25 september 1968

Na een kortdurende onderbreking betreedt BMW opnieuw het luxe autosegment. Tijdens een persevenement bij de Tegernsee stelt BMW de nieuwe zescilindermodellen BMW 2500 en BMW 2800 voor.

31 december 1968

BMW AG sluit wederom een recordjaar af. Voor het eerst produceert BMW meer dan 100.000 auto’s in één jaar.

13 mei 1969

De motorfietsenproductie in BMW’s hoofdfabriek in München komt tot een einde. De productie wordt overgeplaatst naar Berlijn waar de nieuwe BMW 5 Serie sinds september 1969 van de band rolt.

16 maart 1971

BMW AG stapt in de financiële wereld met de oprichting van BMW Kredit GmbH.

20 oktober 1971

Het nieuwe testcircuit en de nieuwe testfaciliteit worden geopend in Aschheim nabij München.

24 mei 1972

BMW Motorsport GmbH wordt opgericht. Het bedrijf is verantwoordelijk voor alle motorsportactiviteiten en voor de ontwikkeling van raceauto’s maar vooral voor sportieve straatauto’s.

31 augustus 1972

BMW AG neemt een groot aandeel in de productie- en verkooponderneming BMW South Africa Pty Ltd. De Rosslyn productiefaciliteit in Zuid-Afrika is de eerste BMW-fabriek buiten Duitsland.

10 september 1972

Tijdens de Olympische Spelen in München gebruikt BMW de 1602 Elektro als officiële ondersteuningsauto tijdens de marathonwedstrijd. Het is de eerste volledig elektrische auto van BMW.

12 september 1972

BMW lanceert een nieuwe namenstrategie met de BMW 5 Serie als opvolger van de “Nieuwe klasse”. De nieuwe namenreeks is eenvoudig en tijdloos. Ook nu hanteert BMW nog dezelfde namenstrategie. Het eerste getal staat voor de modelserie en de laatste twee cijfers refereren aan het motorinhoud, al is dat laatste bij nieuwe modellen niet meer van toepassing.

8 januari 1973

BMW start met een officiële importeur in Frankrijk en neemt controle over de verkoopactiviteiten in de internationale markten.

18 mei 1973

Het nieuwe administratieve kantoor en het BMW Museum worden officieel geopend. De bouw van de ‘Viercilinder’ en het museum zijn afgerond nog vóór de Olympische Spelen in 1972.

27 september 1973

De productie start in de uitgebreide en gemoderniseerde fabriek in Dingolfing. De BMW 5 Serie is het eerste model dat er wordt gebouwd.

14 juni 1975

Een BMW 3.0 CSL versierd door de Amerikaanse artiest Alexander Calder is de eerste BMW Art Car die deelneemt aan de 24 Uren van Le Mans. De auto vormt het startpunt voor een fascinerende en unieke collectie die ook nu nog wordt aangevuld.

30 juni 1975

In het Olympisch Stadion van München presenteert BMW’s bestuursraad de BMW 3 Serie als opvolger van de succesvolle BMW 02 Serie. De 3 Serie bevat nieuwe technologie en introduceert een nieuwe serienaam.

3 februari 1976

BMW Motorsport GmbH richt een ‘rijschool‘ op. De eerste cursus gaat op 22 april 1977 van start. Het trainingsprogramma richt zich op meer stuurplezier en autocontrole. Later krijgen deze ‘rijscholen’ meer bekendheid onder de naam BMW Driving Experience en MINI Driving Experience.

11 maart 1976

Tijdens de Autosalon van Genève presenteert BMW de 6 Serie Coupé.

5 oktober 1978

Tijdens de Autosalon van Parijs (Mondial de l’Automobil) presenteert BMW de M1: een sportauto met een 277 pk sterke middenmotor van BMW Motorsport GmbH. De race-uitvoering van de BMW M1 zorgt voor de nodige sensaties tijdens de Procar Series in het vóórprogramma van Europese Formule 1-wedstrijden in 1979 en 1980.

21 juni 1979

De spectaculaire openingsceremonie van de motorenfabriek in het Oostenrijkse Steyr vindt plaats. De faciliteit geldt vandaag de dag als een kennisinstituut voor de ontwikkeling en productie van verschillende motoren, waaronder BMW dieselmotoren.

20 januari 1981

De Franse coureur Hubert Auriol wint de Parijs-Dakar Rally met een BMW R 80 G/S. De overwinning demonstreert de betrouwbaarheid van het Enduro-model dat een jaar eerder werd gepresenteerd en wordt aangedreven door een tweecilinder boxermotor.

13 juni 1983

BMW presenteert voor het eerst in de merkgeschiedenis de eerste auto’s met dieselmotor. De BMW 524td met een zescilinder-in-lijn turbodieselmotor heeft 85 kW (115 pk).

15 oktober 1983

Tijdens de Zuid-Afrikaanse Grand Prix pakt de Braziliaanse coureur Nelson Piquet de overwinning van het Formule 1 Wereldkampioenschap met een Brabham BMW. Een bijzondere overwinning, omdat BMW slechts 630 dagen eerder in de Formule 1 stapte. Piquet is de eerste wereldkampioen met een Formule 1-raceauto met turbomotor.

1 januari 1985

BMW Technik GmbH wordt opgericht en vormt een grote denktank en broedplaats voor innovatie waar baanbrekende auto’s en studiemodellen worden ontwikkeld.

12 september 1985

BMW presenteert het eerste model met vierwielaandrijving tijdens de International Motor Show van Frankfurt: de BMW 325ix. Op dezelfde beurs toont BMW ook de extreem sportieve BMW M3.

5 maart 1987

Tijdens de Autosalon van Genève stelt BMW de BMW 750i voor. Het is sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog het eerste model met een twaalfcilindermotor dat in Duitsland wordt gebouwd.

22 mei 1987

De nieuwe BMW fabriek in Regensburg wordt officieel geopend. Het eerste model dat hier van de band rolt is de BMW 3 Serie sedan.

11 september 1987

De BMW Z1 roadster, ontworpen door BMW Technik GmbH, beleeft zijn wereldpremière op de International Motor Show in Frankfurt.

15 november 1987

De Italiaanse coureur Robert Ravaglia wordt met een BMW M3 van Schnitzer Motorsport de eerste Touring Car wereldkampioen.

27 april 1990

Het Research and Engineering Centre (FIZ – dat vandaag de dag bekendstaat als het Research and Innovation Centre) wordt officieel geopend met een gala-ceremonie in de buurt Milbertshofen in München. Ongeveer 7.000 onderzoekers, engineers, designers, managers en technici werken nauw samen.

1 juli 1990

BMW AG start een samenwerking met partner Rolls-Royce Plc. Zodoende ontstaat het onafhankelijke bedrijf Rolls-Royce GmbH dat zich richt op het ontwikkelen, produceren en verkopen van vliegtuigturbines. Door deze samenwerking grijpt BMW terug naar zijn verleden. Aan het einde van 1999 verkoopt BMW AG zijn aandeel in Rolls-Royce plc.

10 maart 1992

De nieuwe fabriek BMW Fahrzeugtechnik GmbH opent in Eisenach. In de fabriek produceert BMW drukpersen voor BMW’s internationale productienetwerk.

1 augustus 1993

BMW Motorsport GmbH, opgericht in 1972, verandert zijn naam in BMW M GmbH Gesellschaft für individuelle Automobile.

29 januari 1994

BMW AG tekent het koopcontract voor de overname van de Britse Rover Group, waar Rover, MG, MINI en Land Rover onderdeel van zijn.

8 april 1994

BMW Group Mobile Tradition wordt opgezet en is sinds 2008 verantwoordelijkheid voor alle benodigdheden in relatie tot de geschiedenis van BMW, waaronder BMW Group Classic.

8 september 1994

In de BMW fabriek in Spartanburg in South Carolina (VS) start de autoproductie. De BMW 318i is het eerste model dat hier van de band rolt. De officiële opening vindt plaats op 15 november.

8 juni 1998

Het bedrijf kondigt aan om de merknaam MINI, aangekocht door de overname van de Rover Group, voort te zetten.

14 juni 1998

De BMW 320d is de eerste dieselauto ter wereld die de 24 Uur van de Nürburgring wint.

10 januari 1999

Tijdens de Detroit Auto Show presenteert BMW het studiemodel van de Sports Activity Vehicle. De BMW X5 combineert het sportieve BMW-karakter met veelzijdige vierwielaandrijving. BMW creëert met het model een nieuw marktsegment.

1 oktober 1999

BMW AG en Rover Group worden samengevoegd in BMW Group met een nieuwe bedrijfsstructuur. BMW Group vormt zodoende een paraplu voor verschillende merken.

29 oktober 1999

De BMW Tower, beter bekend als de ‘Viercilinder’ en het nabijgelegen BMW Museum krijgen de titel ‘cultureel erfgoed’ en worden zodoende beschermd.

9 mei 2000

BMW AG verkoopt de Rover Group, zónder de merken MINI en Land Rover aan de Phoenix Venture Group. Twee weken later neemt de Ford Motor Corporation Land Rover over. Alleen MINI blijft onderdeel van de BMW Group.

26 april 2001

Een paar maanden na de lancering van het merk MINI, rolt de eerste MINI van de productielijn in een sterk gemoderniseerde fabriek in Oxford in het Verenigd Koninkrijk: het oorspronkelijke thuis van de klassieke Mini.

13 september 2001

Tijdens de International Motor Show in Frankfurt vindt de wereldpremière van de nieuwe BMW 7 Serie plaats. Met het model introduceert BMW het revolutionaire iDrive-besturingssysteem.

31 december 2002

De BMW Group sluit het jaar af met een nieuw verkooprecord. Voor de eerste keer in de merkgeschiedenis worden er in één jaar meer dan één miljoen auto’s verkocht van BMW en MINI.

3 januari 2003

Sinds het begin van 2013 maakt Rolls-Royce officieel onderdeel uit van de BMW Group. RollsRoyce Motor Cars Limited presenteert in het nieuwe hoofdkantoor in Goodwood het eerste nieuwe model: de Rolls-Royce Phantom.

20 mei 2004

De Dadong-productiefaciliteit opent in Shenyang, in Noordoost China. De fabriek valt onder leiding van de joint-venture partner Brilliance China Automotive Holdings Ltd.

25 september 2004

Het pure rijplezier dat centraal staat bij BMW kan voor het eerst worden ervaren in de compacte BMW 1 Serie die tijdens de Autosalon van Parijs wordt gepresenteerd.

13 mei 2005

De BMW fabriek in Leipzig, ontworpen door sterarchitect Zaha Hadid, opent de deuren. De eerste auto die hier van de band rol is de BMW 3 Serie. Andere modellen volgen snel.

7 september 2005

De BMW Group staat voor het eerst op de Dow Jones Sustainability Index als ’s werelds meest duurzame autofabrikant.

13 september 2006

De Britse MINI ‘productiedriehoek’ met vestigingen in Swindon, Hams Hall en Oxford start de werkzaamheden, kort nadat de productie van de eerste nieuwe modelgeneratie van MINI is gestart.

27 september 2007

De bestuursraad van BMW AG presenteert de nieuwe ‘Number ONE’ strategie met als doelstelling winstgevende groei op lange termijn.

17 oktober 2007

BMW Welt wordt geopend. Het futuristische, multifunctionele gebouw geeft bezoekers een unieke ervaring. Klanten over de hele wereld kunnen hun auto hier ophalen in een typische BMW-atmosfeer.

19 november 2008

Op de Los Angeles Auto Show presenteert MINI de MINI E: een volledig elektrisch aangedreven compacte auto waarmee BMW AG onderzoekt hoe een elektrische auto in het dagelijks leven wordt gebruikt. Het is een product van het i project van de BMW Group om duurzame mobiliteitsoplossingen te bedenken.

21 februari 2011

In BMW Welt wordt het nieuwe submerk BMW i gepresenteerd. Elektrische aandrijving en innovatieve mobiliteitsservices staan centraal bij BMW i.

1 april 2011

Het DriveNow autodeelconcept gaat in bedrijf. Het is een joint venture tussen de BMW Group en Sixt AG in München.

1 september 2011

De koolstofvezelfabriek in Moses Lake in Washington (VS) wordt operationeel. Het is een joint venture tussen de BMW Group en SGL Group. De fabriek produceert het basismateriaal voor de productie van de met koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP) carrosserieën van de BMW i3 en BMW i8.

15 januari 2012

Het Duitse X-raid privéteam boekt met een MINI ALL4 Racing een overwinning in de Dakar Rally. De auto is gebaseerd op de MINI Countryman en werd speciaal ontwikkeld voor endurance rallywedstrijden.

29 april 2012

Na 18 jaar keert BMW terug naar het Deutsche Tourenwagen Meisterschaft, beter bekend als DTM. De eerste race vindt plaats op 21 oktober op de Hockenheimring. De Canadees Bruno Spengler wordt DTM-kampioen in een BMW M3 DTM, bovendien pakt BMW ook de constructeurstitel.

24 mei 2012

De Tiexi fabriek in Shenyang wordt geopend en vormt de tweede productiefaciliteit in China. De fabriek wordt aangevoerd door de BMW Group en Brilliance China Automotive Holdings Ltd.

19 september 2013

De productie van de BMW i3 start in de BMW fabriek in Leipzig: een historisch moment voor de BMW Group, aangezien het concern voor het eerst een in serie gebouwde, premium elektrische auto op de markt brengt. De auto is van begin af aan ontworpen als elektro-auto.

26 februari 2014

BMW Group Classic kondigt aan te verhuizen naar een nieuw maar historisch verantwoord onderkomen. De aankoop van een stuk grond in Moosacher Straße in München van KnorrBremse AG zorgt ervoor dat één van de eerste productiefaciliteiten in de merkgeschiedenis opnieuw eigendom wordt van het BMW.

5 juni 2014

De eerste exemplaren van de BMW i8 plug-in hybride sportauto worden overhandigd aan de eerste kopers in BMW Welt in München.

10 juni 2015

De BMW 7 Serie wordt onthuld in BMW Welt. De zesde generatie van deze luxueuze limousine biedt unieke innovaties, waaronder een structuur met koolstofvezel delen, gebarenbediening en een innovatieve automatische parkeerfunctie waarbij de auto zelf inparkeert terwijl de bestuurder buiten de auto staat.

6 december 2016

BMW i krijgt voor zijn betrokkenheid van het uitbreiden van de publieke laadinfrastructuur de “Momentum of Change” Award van de Verenigde Naties tijdens de VN Klimaattop in Parijs. Dit is één van de vele nationale en internationale prijzen die BMW i heeft mogen ontvangen. Andere prijzen zijn de ‘Grünes Lenkrad’ voor de BMW i3 en de ‘World Green Car Award’ voor de BMW i3 en BMW i8. Deze prijzen werden al tijdens de marktlancering van beide modellen toegekend.

6 januari 2016

Op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas gebruikt BMW het studiemodel BMW i Vision Future Interaction als uithangbord voor het presenteren van diverse innovatieve bedieningsconcepten en autonome rijfuncties.

7 maart 2016

Het 100-jarig bestaan van BMW wordt gevierd tijdens een exclusief gala-evenement in de Olympiahalle in München.

Share this post