Navigatiebedrijf TomTom bestudeerde recent de verkeersdrukte van 31 Europese steden in zijn eerste Congestion Index, die het bedrijf voortaan elk kwartaal zal publiceren. Die index geeft een accuraat beeld en maakt ook een analyse van de verkeersopstoppingen in de grote Europese steden. Volgens het eerste rapport is Brussel de vierde drukste stad van Europa terwijl Amsterdam beduidend beter scoort met een 29ste plaats!
Uit dezelfde index blijkt dat in de eerste drie maanden van 2012 de automobilisten in Warschau het meest in de file stonden. Hun reistijd vergde in ochtendspits gemiddeld een uur meer tijd dan normaal. Op de tweede plaats staat Marseille, daarna volgen Rome, Brussel dus en Parijs. Het gemiddelde congestieniveau voor alle steden die in Europa worden geanalyseerd, toont een 24% langere reistijd dan de droomsituatie waarin het verkeer overal gewoon door zou kunnen rijden.
TomTom’s Congestion Index is de meest accurate congestiebarometer ter wereld voor verkeersopstoppingen in stedelijke gebieden. De index is uniek, omdat hij is gebaseerd op de daadwerkelijke reistijden van automobilisten die het totale wegennet gebruiken. De verkeersdatabase van TomTom omvat meer dan vijf biljoen metingen, ze groeit zelfs nog met vijf miljard metingen per dag.
In België overweegt Staatssecretaris van Financiën Bernard Clerfayt (MR) een tolsysteem in te voeren dat de files moet verminderen zoals dat al in Londen en Stockholm gebeurt. Volgens de Belgische automobilistenvereniging Touring is de wegencapaciteit deels gedaald omdat heel wat rijstroken in busbanen werden omgevormd. Daarnaast zorgen ook de talloze zones 30 in de binnensteden dat het verkeer vertraagt en er zich meer files vormen.
De top tien van steden met de meest verkeersopstoppingen, gerangschikt op gemiddeld niveau, tussen januari en maart 2012 zijn:
Warschau 42%
Marseille 41%
Rome 34%
Brussel 34%
Parijs 32%
Dublin 30%
Leeds-Bradford 28%
Londen 27%
Stockholm 27%
Hamburg 27%
TomTom’s Congestion Index, inclusief de individuele stadsrapporten, kan je bekijken via ‘deze link‘.