De productie van de modellen van het luxemerk Maybach is gestopt. Er staan nog enkele exemplaren op gefortuneerde klanten te wachten totdat het merk van de markt verdwijnt. Maybach heeft Mercedes simpelweg ‘genoeg’ geld gekost. Er komen geen nieuwe modellen, in 2013 wordt de luxetak helemaal geschrapt.
Maybach (Mercedes) als antwoord op Rolls-Royce (BMW) en Bentley (Volkswagen)
De merknaam “Maybach” werd in 2002 opnieuw tot leven gewekt als Mercedes’ antwoord op BMW (Rolls-Royce) en Volkswagen (Bentley), maar de nog op de vorige S-Klasse gebaseerde superlimousine heeft zijn verwachtingen nooit kunnen inlossen. In plaats van een nieuwe, peperdure poging te wagen om alsnog voet aan grond te krijgen in het super-de-luxesegment, besliste CEO Dieter Zetsche dat er geen nieuwe Maybach-modellen meer kwamen, in 2013 is het definitief gedaan.
Geen nood voor consumenten met een ‘flinke’ bankrekening
De nieuwe S-Klasse die volop in de maak is, zou immers een verlengde supervariant krijgen die op luxevlak zou kunnen wedijveren met de huidige Maybach-modellen. Er wordt zelfs gesproken over de terugkeer van de Pullman-benaming, de in een oplage van slechts 600 exemplaren gebouwde W100 die Mercedes bouwde tussen 1963 en 1981.
Momenteel staat er nog een klein aantal auto’s op voorraad bij de fabriek maar er valt dus niet veel meer te kiezen. Gefortuneerde klanten die nog zo’n limousine kopen of er een bezitten hoeven zich geen zorgen te maken over het onderhoud en de beschikbaarheid van onderdelen. Daimler, het moederbedrijf van Mercedes en Maybach, blijft de Maybach-modellen uiteraard volledig technisch ondersteunen.
De laatste auto’s werden in juni reeds geproduceerd en op de prijslijsten van Maybach in de Verenigde Staten heeft Mercedes-Benz al oneerbiedig afscheid genomen van het luxemerk. Zo staat er achter de Maybach modellen alvast ‘discontinued’.