Hyundai lijkt staan te trappelen om terug te keren in het FIA WRC (wereld rallykampioenschap). Op de Autosalon van Parijs heeft de autofabrikant een rallyklare versie van de nieuwe Hyundai i20 geprsenteerd.
Het WRC is een van de zwaarste autosportklassen. De Hyundai i20 WRC is ontwikkeld om op competitieniveau extreme terreinen en weersomstandigheden de baas te kunnen. Nadat Hyundai zich in 2003 uit de autosport had teruggetrokken, stelde het zich ten doel om in Europa een eigen WRC-team op te zetten en op de lange termijn terug te keren met een rallyauto. Naast de sportieve specificaties is de i20 WRC ook een fraai ontworpen auto.
Hyundai begon in 1998 met de rallysport door twee seizoenen deel te nemen in de F2-klasse van het WRC. In 1999 maakte Hyundai bekend dat het vanaf 2000 op het hoogste niveau verder zou gaan met een WRC-auto op basis van de driedeurs Hyundai Accent.
Aan het eind van 2003, na vier seizoenen in het WRC, besloot Hyundai zich uit het WRC terug te trekken om het geld voor deelname anders te besteden. Plan was om op de lange termijn op het hoogste niveau terug te keren met een eigen WRC-team.
WRC-rallyauto’s zijn tegenwoordig gebaseerd op productiemodellen voorzien van 1,6-liter motoren. Ze zijn herkenbaar aan vergaande aerodynamische aanpassingen, vierwielaandrijving, de toepassing van turbo’s, sequentiële versnellingsbakken en andere hoogstaande techniek.