Het automerk BYD is een bijzonder merk. Het weet vrij snel aan terrein te winnen en we hebben er dan ook al meerdere artikelen aan gewijd. BYD staat voor Build Your Dreams en het succesverhaal van dit merk past heel goed bij die afkorting. Dit zijn vijf dingen die je zeker moet weten over het automerk.
Eén van de dingen waarmee BYD het meest opvalt, dat is welke prijzen het zijn auto’s meegeeft. De Dolphin bijvoorbeeld, is een zeer betaalbare elektrische auto die maar 29.990 euro kost. Je krijgt er zelfs een aanschafsubsidie voor van 2.950 euro. Je kunt ze nu nog niet kopen: de goedkoopste variant verschijnt begin 2024, maar het is een auto waar reikhalzend naar wordt uitgekeken. 29.990 euro voor een volledig elektrische hatchback is een zeer scherpe prijs. En dat geldt niet alleen voor de Dolphin, het bedrijf maakt ook andere zeer scherpgeprijsde auto’s, waarvan de Seagull de goedkoopste is: die auto kost 10.400 euro, al is die nog niet in Nederland aangekondigd.
Een goedkopere, elektrische auto: betekent dat dan ook dat je een saaie binnenkant hebt zonder al te veel erop en eraan? Nee hoor, helemaal niet. De Dolphin is voorzien van een flink infotainmentscherm van 12,8 inch, er zit een 360 graden camera op en een adaptieve cruise control, naast allerlei rijhulpsystemen om je ritje comfortabeler of gewoon leuker te maken. Het is dus helemaal geen uitgeklede versie van de luxe elektrische auto’s die we kennen: BYD heeft genoeg te bieden, zelfs in zijn goedkopere bolides.
We zien de laatste tijd heel veel Chinese merken de Nederlandse markt betreden en niet zonder succes. Lynk & Co is er een voorbeeld van, maar ook Nio en Polestar bijvoorbeeld. Traditioneel zag je weinig Chinese auto’s op de Nederlandse wegen, maar dat is langzaam maar zeker aan het veranderen. Of eigenlijk best snel en zeker. Een Xpeng, een Aiways of een Zeekr wordt ook steeds minder zeldzaam op onze wegen. Een Chinese keuze is ook niet heel vreemd: China maakt immers alle onderdelen zelf en kan zo volledig onder eigen controle auto’s maken waarin de onderdelen geweldig op elkaar zijn afgestemd.
In het verlengde daarvan heeft BYD ook zelf heel succesvol een eigen accu ontwikkeld genaamd de Blade Battery, dat een nieuw type lithium-ijzer-fosfaat-accu is. Deze accu’s zouden volledig kunnen worden opgeladen zonder extra slijtage. De energiedichtheid is bovendien lager en daarom zijn er lange, platte cellen toegevoegd die ook het voordeel hebben minder ruimte in te nemen. Innovatie op batterijen is altijd welkom, zeker in de wereld van de zware elektrische vehikels.
In een wereld waarin we zelfs abonnementen afsluiten voor een gewone stadsfiets is het niet vreemd dat veel mensen leasen: niet alleen zakelijk, maar ook privé. Dat kan ook met BYD-auto’s. Een Dolphin leasen op basis van private lease is mogelijk en kan al vanaf 445 euro per maand.