De Alfa Romeo Milano is geen toeval. Het Italiaanse merk wil net als alle neven en nichten een footprint hebben in het grootste segment van de Europese markt, een Alfa Romeo in een compacte vorm. En dat is in de snelgroeiende Stellantis familie niet meer een als te grote uitdaging. De nieuwe Milano deelt immers zijn DNA en technologie met o.a. de Lancia Ypsilon, de DS 3, Opel Corsa en Mokka, Jeep Avenger, Fiat 600, Citroën C4 en de Peugeot 208 en 2008. En dat allemaal op het CMP-platform, inmiddels wel wat gedateerd, omdat het eerste model hierop al werd geïntroduceerd in 2018.
Voor de designers van al die Stellantis merken is het een uitdaging om binnen de beperkingen van een platform auto’s te ontwerpen die toch onderscheidend zijn tegenover de andere gezinsleden. Bij Alfa Romeo lijkt dat eenvoudig omdat de DNA van het design sowieso aan de voorkant van de auto is te vinden. Dan is het wel de vraag of de eveneens herkenbare velgen ook onder de auto komen te liggen.
Die twee maken van een willekeurig model een auto die je herkent als een Alfa Romeo. Als dan het platform vast staat begint de echte uitdaging. Hoe ontwerp je immers een compacte Alfa. Iets waar ze bij Jeep met de Avenger zeldzaam goed in zijn geslaagd. Bij Alfa Romeo wil je passie en emotie zien, vuur, een wow effect, een Alfa Romeo die voor iedereen bereikbaar is. Een Italiaan waar je je nek voor omdraait als je hem voorbij ziet rijden. Een unieke kans om het marktaandeel weer eens een boost te geven. Het design van de nieuwe Milano is bedacht door Alfa Romeo Centro Stile in Turijn. In hun visie heeft deze nieuwe Alfa Romeo een een emotionele link door juist de bekende designkenmerken van het merk op een nieuwe wijze vorm te geven.
Nu moeten we eerst even de gedachte van de Milano zien te verwoorden op basis van het verstuurde persbericht. Het komt er in het kort op neer dat Alfa Romeo zich met Milano richt op het leveren van de beste rijdynamiek en het zo kenmerkende rijplezier van het merk, ook in dit compacte segment. En dat wordt mogelijk gemaakt door een aantal technische oplossingen, ontwikkeld door hetzelfde team dat verantwoordelijk was voor de Giulia GTA.
Je kunt de lat voor jezelf maar hoog leggen. De GTA is immers een icoon. Wat dat betreft is het aannemelijk dat de Milano Veloce de rapste eye-catcher wordt in de reeks. Uitgevoerd met een zeer directe besturing, 20-inchwielen, sperdifferentieel, stabilisatorstang voor én achter, extra grote spoorbreedte, sportieve wielophanging en aangepast remsysteem.
Als je het leest moet deze Milano misschien wel het meest opvallende model worden in dit segment. Die keuze is echter aan de consument, maar biedt Alfa Romeo een potentieel nieuwe doelgroep die het Italiaanse merk weer kan gaan omarmen met de potentie om ooit over te stappen naar andere modellen.
De Milano komt in verschillende varianten, waaronder de elektrische Milano Elettrica en de hybride Milano Ibrida. De Elettrica heeft een actieradius tot 410 kilometer. Wat dat in praktijk betekent hangt allemaal af van de weersomstandigheden en rijstijl. De Ibrida is de eerste auto in dit segment met vierwielaandrijving (Q4) en heeft een 100 kW (136 pk) 48-volt hybride aandrijving met VGT (Variable Geometry Turbo).
Daarnaast is er de Milano Speciale, een wat dikker uitgeruste introductieversie die zowel te bestellen is in een elektrische of hybrideversie. De Milano Ellettrica is uitgerust met een batterij van 54 kWh en verkrijgbaar in twee vermogensvarianten: 115 kW (156 pk) en de topversie, een Veloce met 176 kW (240 pk).
Het exterieur design van de Milano (lengte 4.17m) heeft wat meer evenwichtige proporties, met duidelijke lijnen en een aantal iconische elementen die passen bij het merk. De Milano krijgt, blijkbaar voor de echte kenners, een ‘afgeknotte’ achterzijde (‘coda tronca’). Dat laatste moet je maar even opzoeken.
Het interieur is ontworpen vanuit de gedachten van de bestuurder, verder is er veel aandacht voor detail en gebruik van hoogwaardige materialen. Comfort staat blijft bij Alfa Romeo nog steeds centraal. Verder heb je ondanks de compacte afmetingen een ruime bagageruimte. De geavanceerde rijhulpsystemen moeten zorgen voor een veilige en plezierige rijervaring.
Alfa Romeo claimt dat op het gebied van rijdynamiek de Milano de beste prestaties in zijn klasse heeft, mede door een sportief onderstel, krachtige remmen en meer geavanceerde rijmodi. De Alfa Romeo Milano wordt zelfs omschreven als een compacte ‘sportauto’ die de Italiaanse flair en sportiviteit van het merk moet belichamen. Zoals hierboven al beschreven, Alfa Romeo weet de lat heel hoog te leggen met deze Milano. Het antwoord is aan de consument die inmiddels uit heel wat smaken kan kiezen in de showroom van Stellantis.
Note: Inmiddels hebben 8 van de veertien merken van Stellantis een auto rondrijden op het CMP-platform. Het is het onzichtbare succes van een van de grootste autofabrikanten ter wereld. Schaalvoordeel is essentieel, zeker als je weet dat de concurrentie, voornamelijk uit Azië alleen nog maar zal toenemen.