Apple stopt met het maken van zijn eigen elektrische auto. Het bedrijf zou al meer dan tien jaar werken aan een auto die zelfrijdend is, maar dat is nu voorbij. Meerdere bronnen laten weten dat Apple met Project Titan stopt.
Bloomberg sprak met bronnen die aangeven dat Apple het nieuws vandaag intern deelde en dat er geen banen verloren gaan. De maar liefst 2.000 mensen die aan deze Apple Car werkten, worden deels ondergebracht in teams die aan kunstmatige intelligentie werken, deels ontslagen. Hoe die verdeling is, dat is onbekend (of misschien zelfs nog onduidelijk). Het moet een flinke klap zijn, zeker voor mensen die jaar in, jaar uit aan deze autonome auto hebben gesleuteld. Tegelijkertijd zijn dat waarschijnlijk ook de mensen die weten dat het project op een bepaald moment niet langer levensvatbaar is.
Het vreemdste is misschien wel dat er de laatste tijd juist heel veel nieuws was over het project. De een schreef dat de lancering van 2026 naar 2028 was uitgesteld, terwijl de ander liet weten dat Apple al meer dan 70.000 kilometer zou hebben gereden om de autonome rijtech te testen. Bovendien werkten ook niet de minsten in het team achter Project Titan: onder andere de CEO van Canoo en iemand die hielp bij de ontwikkeling van Autopilot van Tesla. Echter bleek het mede intern een problematisch project te zijn, waarin medewerkers vaak met heel veel kennis al vroeg verdwenen en waarbij de plannen vaak werden veranderd.
En veranderende plannen zijn lastig, omdat niet alle mensen even makkelijk meebewegen en bovendien niet iedereen even goed is in het communiceren van veranderingen, waardoor weer anderen niet eens op tijd op de hoogte zijn van veranderende plannen en dus achter de feiten aanlopen. De vele veranderingen zullen in ieder geval geen positieve uitwerking hebben gehad op de werkrelaties tussen de medewerkers.
Het is echter vooral vervelend dat de auto al die jaren voor niets in ontwikkeling is geweest. Hij is ook nog nooit getoond, waardoor we geen idee hebben wat we ervan konden verwachten of hoe ver Apple er uiteindelijk mee is gekomen. Misschien is het ook de prijs van de auto die een rol speelt in het killen van het project: Apple wilde dat deze rond de 100.000 euro zou komen te liggen. Misschien is dat voor een zelfrijdende auto te veel.
Je kunt het ook breder trekken: ligt het aan de complexiteit van autonome bolides? In San Francisco, waar diverse tests worden gedaan met dit soort zelfrijdende auto’s, zijn ook diverse meldingen over gevaar op de weg door die autonome cyberautomobilisten. Het blijkt vaak toch een stuk minder makkelijk om alle facetten aan het rijden in een drukke stad mee te kunnen nemen in beslissingen. Apple zal ongetwijfeld ook stadse mensen willen bereiken met zijn uitvinding en dat betekent dat de technologie feilloos moet werken. Het lijkt erop dat dat een droom is die toch te ver weg is gebleken. We hopen de komende dagen meer details te horen over het verhaal achter het stoppen van dit ambitieuze project.