Het klinkt een beetje als een typische hacker-film die realiteit is geworden, of een scene uit Eagle Eye, maar Audi heeft een technologie ontwikkeld en in gebruik die bestuurders helpt rode lichten te vermijden.
Het gaat om een zogenaamd Traffic Light Information (TLI) systeem. In essentie synchroniseert dit het betreffende voertuig met specifieke steden en de bijbehorende verkeerslichten (vooral op kruisingen). Om vervolgens de juiste snelheid te berekenen die het beste aansluit op het verkeerssignaal. Een beetje het idee van een groene golf.
Als er een stoplicht verderop op het punt staat om op rood te springen zal de auto een aangepaste snelheid voorstellen om te voorkomen dat je echt moet stoppen bij het aankomende rode licht.
Verder zorgt de synchronisatie van GLOSA (de Green Light Optimized Speed Advisory) met Audi-voertuigen voor de beste snelheid om de verkeersstroom te verbeteren, en zo opstoppingen in grote steden te verminderen.
De technologie is al sinds 2016 in ontwikkeling maar recente rapporten tonen aan dat de implementatie snel aan het toenemen is. In Amerika zijn er inmiddels 13 steden waar men TLI heeft geadopteerd in hun infrastructuur. De vraag is wanneer we het ook in Europe kunnen verwachten. In Berlijn, Ingolstadt, Garmisch-Partenkirchen en Verona zijn in 2016 al proefprojecten geweest, maar daar loopt Audi nog aan tegen het feit dat er geen datastandaarden zijn voor digitaal infrastructuurmanagement.
De steden waar het al in Amerika werkt:
Het TLI systeem zal geleverd worden in alle Audi modellen behalve de standaard A3 uitvoering en alle TT’s. De verwachting is dat naast bovenstaande steden steeds meer andere steden en kruispunten de technologie zullen omarmen. Vooralsnog is Audi de enige autofabrikant die dit aan boord heeft. Maar uiteraard zullen er in de nabije toekomst meer fabrikanten gaan volgen.