In diverse gemeenten wordt vanaf 1 januari 2025 de emissievrije zone geïntroduceerd, waarin ernstig vervuilende busjes en bedrijfswagens niet meer welkom zijn. Het kabinet versoepelt de regels voor emissievrije zones juist. Je kunt straks nog langer met bepaalde dieselbedrijfswagens in dit gedeelte van de stad rijden.
In principe zou je vanaf 2028 beboet worden als je met je vervuilende werkmannenbusje of bezorgwagen de binnenstad in reed, maar dat wordt nu pas per 1 januari 2029. Het gaat daarbij wel alleen om de relatief schone bedrijfswagens op diesel, wat ongeveer de helft van alle busjes is: 500.000 stuks.
De kwestie ligt heel gevoelig. Het kabinet zegt ondernemers juist tegemoet te willen komen met deze versoepeling van de regels, terwijl gemeenten er juist op tegen zijn omdat hiermee ondernemers die al hebben geïnvesteerd in een schonere bus worden benadeeld. Wetende dat je straks boetes krijgt voor je bolide is voor mensen een reden geweest om een andere bedrijfswagen te kopen. Dat lijkt nu dus veel minder nodig.
Er moet dus nog wel wat overlegd worden wil de landelijke politiek zorgen dat gemeenten inderdaad dat jaar geen boetes uitschrijven. Het is allemaal een overgangstijd: Vanaf 2030 is het pas echt zo dat de emissievrijezone uitstootvrij is als het om het verkeer gaat. Dan moet je dus een elektrische bus rijden om daar nog welkom te zijn. Of eentje op waterstof, maar dat komt nog niet zoveel voor.
De emissievrije zones in gemeenten worden vanaf 1 januari 2025 ingevoerd, waarbij het dus in eerste instantie om de grote, zware jongens gaat. Ook gaat het niet om alle gemeenten, alleen grotere steden: Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Eindhoven, Tilburg, Nijmegen, Amersfoort, Zwolle, Leiden, Maastricht, Delft, Gouda en Assen. Het doel is hiermee fijnstof en co2-uitstoot te verminderen. Die zero-emissiezone is vrij groot: het is tenminste het hele stadscentrum met mogelijk nog meer wijken eromheen.
Het grote verschil tussen een zero-emissiezone en een milieuzone is dat die laatste categorie alleen een gebied is waar bepaalde dieselvoertuigen niet in mogen. Het is voor de nieuwe zero-emissiezones verstandig om te weten in welke emissieklasse je voertuig valt. Maar ook om de politiek in de gaten te houden, want in dit geval staan de gemeenten en het kabinet lijnrecht tegenover elkaar.