Zit je in de taxi, moet je een heel verhaal aanhoren over de nagellakbusiness van de dochter van je chauffeur. Je kunt je Uber-chauffeur nu de mond snoeren. Het bestaat echt, het is geen 1-april-grap: er is een Quiet Ride-knop in Uber waarmee je je chauffeur kunt instrueren vooral niet tegen je te praten. Erg sociaal of vriendelijk is het niet, maar je betaalt er meer voor, waardoor de chauffeur waarschijnlijk graag zijn mond houdt.
Of de Quiet Ride-knop veel gebruikt zal zijn, dat valt te betwijfelen: het kost namelijk nogal wat. Je kunt rekenen op een extra 20 tot 40 procent bovenop de prijs (van UberX). Het is overigens nog niet in Nederland beschikbaar, maar alleen in 43 steden in Amerika. Mocht je inmiddels een beetje het spoor bijster zijn van de vele mogelijkheden die er zijn binnen Uber, dan is hier een handig overzichtje:
Het is trouwens ook weer niet zo dramatisch als het lijkt: je kunt ook doorgeven dat je graag een praatje maakt. Plus, je kunt de temperatuur laten regelen, dus als je het juist liever wat meer geairco’d wilt hebben omdat je net in de zon hebt gelopen, dan is dat allemaal aan te geven. Je betaalt er echter wel voor. En je kunt je afvragen of het wel oké is om dit aan te bieden.
De Quiet Button schiet diverse mensen in het verkeerde keelgat: alsof de chauffeur een soort robot is. Aan de andere kant is het nog ongemakkelijker om halverwege de rit ineens te vragen of het ook stil kan zijn. Bovendien kunnen chauffeurs wel eens erg flirterig zijn, wat door sommige mensen als ongemakkelijk wordt ervaren. Heb je daar vaak last van, dan kun je vaker van te voren ervoor kiezen de Quiet-optie in te schakelen.
Volgens een woordvoerder van Uber zijn mensen vooral positief, zowel klanten als chauffeurs. Uber meent dat het vooral moet worden gezien als extra service om het aangenamer te maken voor de klant. Bovendien kan een chauffeur er ook voor kiezen om geen Uber Comfort-chauffeur te zijn, zodat de klant die optie niet krijgt en een andere chauffeur aangeraden zal krijgen. Uiteindelijk heeft dus niet alleen de klant, maar ook de chauffeur de keuze.