Het is geen motor, het is geen bromfiets. Maar wat staat er dan wel op de bovenstaande foto? We gingen de afgelopen periode op pad met de BMW CE 02 – AM. Dit is volgens BMW geen motorfiets, geen bromfiets, maar een eParkourer in de categorie Urban Mobility.
Net als zijn grotere broer de CE 04, die we 2 jaar geleden reden, is dit een elektrische tweewieler. Het grote verschil is dat de CE 04 meer in de stijl van een scooter is en de CE 02 meer een kleine naked bike moet voorstellen. Een ander groot verschil is dat deze kleinere CE 02 ook geleverd wordt als bromfiets, en laat dat nou net de versie zijn die wij testen. Hier stoppen we dan ook met alle vergelijkingen met de grotere CE 04, omdat die alleen als motorfiets wordt geleverd.
De nieuwste elektrische tweewieler van BMW ziet er futuristisch uit maar heeft toch herkenbare “traditionele” motorfiets-features. Daarom oogt hij lekker volwassen voor een bromfiets. Door de kleinere 14 inch-wielen vallen de dikke voorvorkpoten des te meer op, en als je voor het Highline pakket gaat des te meer, want dan zijn ze namelijk uitgevoerd in het goud. Verder heeft het Highline pakket een comfortabeler zadel, handvatverwarming, een extra rijmodus, Bluetooth-verbinding, een telefoonhouder en brengt het wat kleur in een anders helemaal zwarte brommer. De CE 02 is voorzien van een heel klein instrumentarium, het enige wat er op zit qua informatie is een 3,5 inch schermpje waarop je je snelheid en je bereik kunt aflezen.
Doe je je telefoon in de houder, dan kun je de BMW-app gebruiken en zelfs bedienen met de knoppen bij het handvat. Je kunt echter alleen de BMW-app zelf bedienen en laat daar nou niks extra’s op te zien zijn dan op je mini-schermpje. Er zit wel een navigatiesysteem in de app, maar die weet niet dat je op een bromfiets rijdt en stuurt je met de routes gewoon de snelweg op. Ook de motorfiets-versie van de CE 02 is met zijn maximumsnelheid van 100 km/u niet in zijn element op de snelweg, maar deze bromfiets natuurlijk helemaal niet. Over de snelheid en het bereik gesproken… de brommer gaat volgens het boekje 45 km/u maar in de praktijk gaat hij precies 50, dus voor een bromfiets is dat een dikke prima. Het bereik valt echter wel tegen: dit is namelijk maar 45 km.
Het is een elektrisch apparaat en dat betekent dat je met een batterij te maken hebt. Onder het zadel is ruimte voor de oplader óf een extra batterij om je bereik te verdubbelen. Maar een extra batterij is een optie van ruim 1000 euro en dat is een fiks bedrag. De oplader is naar onze mening bovendien overdreven groot en onhandig. Opladen doe je thuis met een normale 240v stekker, maar ondanks de grote oplader duurt het alsnog heel lang om dit apparaat te vullen. Tijdens onze tijd met de bromfiets duurde het bijna 5 uur om hem van leeg naar vol te laden. Officiële cijfers met betrekking tot de laadtijd zijn lastig te vinden. Dit is zeker iets om rekening te houden als je deze tweewieler overweegt.
Als je dan opstapt en gaat rijden, dan vallen er een paar dingen op: de bromfiets voelt heel stevig, volwassen, dynamisch en degelijk. Dat rijdt lekker. Dit heeft mede te maken met het feit dat de bromfiets- en motorfietsversies behalve de motor en de batterij verder alles met elkaar delen. Het platform is dan ook gemaakt om twee keer zo hard te rijden. Het voelt dan ook alsof je op een BMW-motorfiets zit en dat is gaaf.
Omdat de CE 02 elektrisch is, zit je binnen een paar seconden al op die snelheid van 50 km/u. Het afremmen gaat -afhankelijk van welke rijmodus je gebruikt- precies zoals op de motor. Hierdoor win je weer een beetje stroom terug en alle kleine beetjes helpen als je zo’n kleine actieradius hebt. Voor de zitpositie heb je twee keuzes. Je kunt met je benen in een 90 graden hoek zitten zoals bij een scooter, maar er is een tweede set voetsteunen waardoor je wat meer met je voeten naar achteren zit zoals op een motorfiets. Voor nog meer gemak zit er ook een achteruitversnelling op. Je moet dan de R-knop ingedrukt houden en met de gashendel kan je dan langzaam achteruit rijden. Handig voor het uitparkeren tussen de fietsen of andere bromfietsen.
Het rijdt misschien wel heel fijn, stabiel en volwassen, maar daar hangt een stevig prijskaartje aan. De CE 02 zoals wij hem rijden met het eerder beschreven Highline-pakket kost dan ook 7900 euro. En als je het bereik wilt verdubbelen en hem met de optionele tweede batterij configureert, kom je zelfs op 8916 euro. Dit is serieus geld voor een bromfiets, zeker als je bedenkt dat de A1-motorfietsversie dan nog maar 187 euro duurder is.
En wij denken dat de A1-motorfiets ook de juiste keuze is voor dit model (mits je over een motorrijbewijs beschikt natuurlijk.) Voor het bedrag van 9103 euro, dit is inclusief het Highline-pakket, heb je een lichte motorfiets met een verdubbeling van alle prestaties ten opzichte van de AM variant: een actieradius van 90 km, een maximumsnelheid van 100 km/u en een snellader waarmee je binnen 102 minuten van 20% naar 80% laadt.
Voor wie fan is van motoren en niet kan wachten om er een te rijden, en die ook nog veel geld heeft, is dit een geweldige bromfiets. Je zal als je hem ziet niet snel zeggen dat het een bromfiets is, en hij heeft ook nog eens veel facetten die op de motor ook voorkomen. Het is een goede overgang tussen brommer en motor die zeker een eyecatcher is op de weg. Een prachtig apparaat om te zien, maar wel eentje die mede door zijn prijskaartje niet voor iedereen is. We kennen eigenlijk geen bromfiets die luxer is dan deze.