BMW is meer en meer een technologiebedrijf aan het worden. Dat betekent ook dat er niet langer wordt gesproken over toekomstige voertuigen (auto’s dus) maar praten we over een volgende generatie mobiliteit oplossingen. Ze zien er dan bij BMW nog wel uit als een auto maar technologisch zitten we echt op een andere planeet. Wat blijft is de signatuur van BMW. Waar andere merken het vaak zoeken in futuristische studiemodellen ver weg van de huidige werkelijkheid zoekt BMW nog steeds naar herkenbaarheid. En dat levert ‘mindblowing’ ontwerpen op waar iedere autoliefhebber nog steeds verliefd op wordt en techno-geeks voor op de banken gaan.
Als je dat allemaal een beetje bij elkaar weet op te tellen krijg je als resultaat de BMW VISION M NEXT. En om in de context te blijven, een volgende generatie mobiliteit oplossing die nog steeds herkenbaar is als een echte BMW. Ontworpen vanuit de filosofie dat bestuurders van dit soort voertuigen kunnen kiezen of ze zelf rijden of zich laten rijden. BMW wil met de VISION M NEXT vooral laten zien hoe rijplezier in de toekomst kan worden vertaald als alles elektrisch en connected is. Een kijkje in de toekomst die veel dichterbij is als dat je waarschijnlijk verwacht.
In de zeer nabije toekomst zullen bestuurders kunnen kiezen of ze zelf rijden of zich laten rijden. Met de BMW Vision M NEXT onthult BMW zijn kijk op hoe rijplezier er in die toekomst zou kunnen uitzien voor wie het liefst zelf het stuur in handen neemt. De conceptcar biedt een voorproef van de geëlektrificeerde toekomst van BMW met veel meer focus op de actief betrokken bestuurder. En dat laatste is essentieel om het rijplezier ook als alles anders is te kunnen behouden.
De wereldpremière van de BMW Vision M NEXT vond vorige plaats op het nieuwe #NEXTGen eventplatform in BMW Welt. Een betere keuze had men eigenlijk niet kunnen maken. Wie wil veranderen zal ook op zoek moeten gaan naar een nieuw platform voor innovatie. Dat zal in de toekomst steeds vaker zijn bij de bron, en niet tijdens een autoshow waar de aandacht moet worden gedeeld met vele anderen. ‘Boost your moment’ is wat dat betreft een zeer toepasselijke teaser voor deze wereldpremière van de BMW Vision M NEXT.
De BMW Vision M NEXT en de inmiddels al eerder gepresenteerde BMW Vision iNEXT zijn prototypes voor de toekomstige belevingsconcepten van BMW aangeduid met ‘EASE’ en ‘BOOST’. EASE omvat alle ervaringen tijdens een reis wanneer de auto de taken van het rijden overneemt. Hier wordt de auto omgevormd tot een leefruimte op vier wielen, waarin de passagiers zich veilig en zeker kunnen voelen. Van rust en ontspanning, via praten, interactie en genieten van in-car entertainment tot maximale concentratie. BOOST staat voor de ultieme actieve rijervaring.
Beide concepten zijn in gelijke mate ondergebracht in de ‘ACES’ bouwstenen voor de toekomst van BMW Group. ACES staat voor Autonoom rijden, Connectiviteit, Elektrificatie en Services. Design en onderliggende technologie komen hierbij samen en moeten de bestuurder een grote mate van betrokkenheid bieden. Misschien is dat nog wel de grootste uitdaging want hoe behoud je met al deze innovatie en nieuwe technologie de beleving die past bij BMW ook al weet je dat niets meer hetzelfde zal zijn.
#BMWDesign
#NEXTGen
#BMW
#BMWWelt