11.09.2024
Automotive

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

By: Jeroen de Hooge

BlogAutomotive

Het Nederlandse automerk Butch-e heeft een nieuwe elektrische microcar op de markt gebracht: de Liddel. Daarmee kunnen ondernemers en zelfstandigen ook na 2025 de steden in, als overal in Nederland zero emissie zones worden ingevoerd en benzine- en dieselauto’s er niet meer in mogen.

Mobiliteit in steden

Met de Liddel wil Butch-e de mobiliteit in steden innoveren en verduurzamen. Aan de ene kant zorgt autoverkeer op fossiele brandstoffen voor meer luchtvervuiling en gezondheidsschade in dichtbevolkte steden. Daarom leven mensen daar gemiddeld korter. Aan de andere kant moet de CO2-uitstoot van transport en mobiliteit in Nederland volgens het Klimaatakkoord in 2050 naar nul zijn teruggebracht. Verschillende Nederlandse steden nemen daarop een voorschot door vanaf 1 januari 2025 zero emissiezones in te voeren. Dat betekent dat benzine- en dieselbestelbussen niet meer de stad in mogen. Om het leed voor ondernemers te verzachten gelden daar al verschillende vrijstellingen en overgangsregelingen voor, maar de invoering gaat wel door.

"Met de Liddel willen we een innovatieve auto op de markt brengen, waar zowel het milieu als de gezondheid van mensen in de steden bij gebaat zijn. Het is een hele multifunctionele auto om je in de stad te verplaatsen."

- Mark Fritsma van Butch-e.

liddel-amsterdam
liddel

De Liddel

De Liddel – de naam is afgeleid van het Engelse woord ‘little’, klein – heeft een topsnelheid van 90 kilometer per uur en kan op een volle accu 170 kilometer afleggen. Hij heeft allerlei technische snufjes, zoals 360 graden panoramische camera’s, een dubbel 10,25 inch beeldscherm en twee soorten verlichting voor dag en nacht. Bij gebrek aan een laadpaal kan de auto ook via het stopcontact opgeladen worden.

Hoewel de auto relatief klein is, hij is 3,5 meter lang en 1,5 meter hoog, heeft hij een grote laadruimte. De Liddel Cargo zelfs eentje van 1,4 kubieke meter. Daarin past 400 kilogram lading. “Dat maakt hem interessant voor zzp’ers en kleine ondernemers”, zegt Fritsma. “Hoe klein de Liddel ook is, de auto biedt een zee aan ruimte. De laadruimte is groot genoeg voor tien verhuisdozen of een grote bruidstaart en is afgeschermd met een schot, zodat je veilig je honden mee kunt nemen.” Eind dit jaar wil Butch-e ook een microtruck op de markt brengen.

Productie in China

Butch-e laat de Liddel produceren bij Beijing Automobile Works (BAW) in China. Fritsma verwacht geen last te hebben van de importheffingen die de EU in juli invoerde voor elektrische auto’s uit China vanwege de oneerlijke concurrentie door staatsteun. De Liddel valt qua typekeuring namelijk onder de categorie motorfietsen. Daardoor voldoet hij ten opzichte van bromfietsauto’s wel aan alle veiligheidseisen van een auto, zoals ABS en kreukelzones, maar valt hij niet onder het regime van de importheffingen.

Share this post