De ‘gewone’ auto lijkt binnenkort uit ons straatbeeld te verdwijnen. De auto lijkt de volgende gadget te worden die te maken krijgt met de technologische revolutie. In navolging van de telefoon lijkt de auto de nieuwe hype te worden op technologisch gebied. De technologie voor de auto komt in een stroomversnelling door enerzijds de lagere prijzen voor elektronica en anderzijds door de toename van de kwaliteit van elektrische hulpmiddelen. De techniek is er klaar voor, maar de wetgeving en de autoverzekering op dit moment nog niet.
Over de zelfrijdende auto wordt al jarenlang gesproken, maar deze veelbesproken technologische zelfrijdende auto is nog niet klaar voor de mensen om de weg op te gaan. De huidige juridische praktijk is nog niet ingericht op de zelfrijdende mens en de autoverzekering is hierop nog niet afgestemd.
De ontwikkelaars van de zelfrijdende auto hopen dat rond 2020 de eerste zelfrijdende auto de weg op gaat. De zelfrijdende auto zorgt ervoor dat de chauffeur tijd over houdt tijdens zijn reis in het verkeer, doordat de chauffeur niet meer op de weg hoeft te letten. Bedrijven proberen hierop in te springen door verschillende activiteiten te ontwikkelen om te doen in de auto. Een voorbeeld is Ford dat al een patent heeft op een slimme filmprojector, waarbij de voorruit wordt gebruikt als beeldscherm. Andere mogelijkheden voor de zelfrijdende voertuigen is het gebruik van concepten zoals de slimme bus. Door het voertuig in te richten als rijdende winkel is het mogelijk om bijvoorbeeld kleding te vervoeren naar de klant, die in deze rijdende winkel direct kan kiezen en betalen.
Huidige populaire technologische snufjes zijn gezichtsscanners, waarmee de autodeur kan worden ontgrendeld door de chauffeur en instellingen kunnen worden aangepast door middel van gezichtsherkenning. Daarnaast heeft autofabrikant Byton een auto met camera gemaakt in plaats van spiegels. Hierbij is het niet meer nodig om de spiegels af te stellen. Een ander technisch hulpmiddel is het gebruik van slimme spraakdiensten van Amazon en Google. Door te praten met je auto worden commando’s afgeven om bijvoorbeeld de ruitenwissers te bedienen, kan de radio harder worden gezet en kan de airco worden bediend.
De zelfrijdende auto lijkt nu wel heel dichtbij te komen. De sensoren die in de zelfrijdende auto moeten worden geplaatst, worden al in veelvoud geproduceerd. Voor automakers betekent dit dat ze zonder problemen op grote schaal de benodigde onderdelen voor de zelfrijdende auto kunnen bestellen. Daarnaast wordt slimme spraaktechnologie al gebruikt in de huidige auto’s en komen volgend jaar de eerste voertuigen met gezichtsherkenning op de markt. Het enige probleem is de wetgeving, die in veel landen nog niet goed is vastgelegd. Indien dit alles goed is vastgelegd dan is er geen sprake meer van een droom, maar wordt de zelfrijdende auto werkelijkheid.