25.10.2018
Automotive

De nieuwe Audi R8 Coupé en Spyder voor 2019

By: Redactie Carrepublic

BlogAutomotive

De vernieuwde Audi R8 Coupé en Spyder treden in de voetsporen van de Audi R8 LMS GT3. Eerder deze maand was er al het debuut op de autoshow van Parijs. De 2019 edities van de R8 krijgen niet alleen een sportiever design, maar ook krachtigere motoren. De verwachting is dat ze in het eerste kwartaal van 2019 in Europa op de markt komen. Vanaf begin 2019 zijn ze te bestellen.

V10 van de Audi R8

Het hart van de Audi R8 is nog altijd zijn atmosferische, hoogtoerige V10, die nagenoeg identiek is aan de motor in de R8 LMS GT3 en R8 LMS GT4.

De compacte krachtbron wordt gebouwd in Győr, Hongarije, en wordt beschikbaar in twee varianten: V10 en V10 performance. Hij is voorzien van een aparte radiateur die de motorolie in het dry sump-systeem op temperatuur houdt. Dit principe komt rechtstreeks uit de autosport en zorgt ervoor dat de motor heel laag in het chassis kan worden gehangen, waardoor dus ook het zwaartepunt lekker laag blijft.

De oliepomp is zo afgesteld dat de V10 altijd voldoende wordt gesmeerd, ook bij zijdelingse acceleraties van tot wel 1,5 G. Beide versies van Audi’s tiencilinder zijn uitgerust met een partikelfilter.

Betere prestaties

Aanpassingen aan het onderstel van de nieuwe Audi R8 staan garant voor nog meer stabiliteit en precisie. Bovendien is zowel de elektromechanische stuurbekrachtiging als de optionele Dynamic Steering aangescherpt voor een betere feedback.

Afhankelijk van de gekozen motorisering zijn er nu drie aanvullende rijmodi beschikbaar: Dry, Wet en Snow. Dankzij het verbeterde Electronic Stabilization Control (ESC) heeft het topmodel van de Audi R8-reeks 1,5 meter minder afstand nodig om vanaf 100 km/u naar stilstand af te remmen. Wordt de remactie ingezet bij 200 km/u dan is de remafstand tot zelfs 5 meter korter.

De nieuwe Audi R8 zal uiteraard standaard geleverd worden met 19 inch lichtmetalen velgen. Ultralichte 20 inch exemplaren met een vijfspaaks V-design zijn optioneel. Klanten kunnen daarbij kiezen uit stalen remschijven en remschrijven van aluminium die met koolstofvezel kunststof (CFRP) zijn versterkt. Die laatste zijn zo’n 2 kilogram lichter.

Design: Audi Ur-quattro

Ook qua design zijn de nieuwe R8 Coupé en Spyder scherper geworden, met een bredere en plattere Singleframe-grille, grote luchtinlaten met daarin dikke spijlen, en vlakke louvres in de motorkap die doen denken aan die van de Audi Ur-quattro.

De nieuwe frontsplitter is daarnaast breder geworden, net als het lage rooster aan de achterkant, dat een geheel vormt met de hoog opgetrokken diffuser.

En er zijn – wel afhankelijk van de motorvariant – drie exterieurpakketten beschikbaar voor de Audi R8, waarbij vooral de afwerking van de frontsplitter, achterdiffuser en stijlelementen op de flanken verschilt.

Alle Audi-ringen en -logo’s op de carrosserie zijn optioneel uit te voeren in hoogglans zwart. Twee nieuwe kleuren zijn Kemora Gray en Ascari Blue. Via het Audi exclusive-programma kunnen klanten hun R8 verregaand personaliseren, zowel van binnen als van buiten.

<i>De Audi R8 Coup\u00e9</i>
De Audi R8 Coup\u00e9
<i>De Audi R8 Coup\u00e9</i>
De Audi R8 Coup\u00e9
<i>De Audi R8 Coup\u00e9</i>
De Audi R8 Coup\u00e9
<i>De Audi R8 Coup\u00e9</i>
De Audi R8 Coup\u00e9
<i>De Audi R8 Coup\u00e9 op het circuit.</i>
De Audi R8 Coup\u00e9 op het circuit.
<i>De Audi R8 Coup\u00e9 op het circuit.</i>
De Audi R8 Coup\u00e9 op het circuit.
<i>De Audi R8 Spyder</i>
De Audi R8 Spyder
<i>De Audi R8 Spyder</i>
De Audi R8 Spyder
<i>De Audi R8 Spyder</i>
De Audi R8 Spyder
<i>De Audi R8 Spyder</i>
De Audi R8 Spyder

Share this post