12.09.2024
Automotive

De nieuwe Dacia Duster gaat je aangenaam verrassen

By: Henk de Hooge

BlogAutomotive

Het is november 2023 als we op een verborgen locatie in Portugal voor het eerst kennismaken met de volledig nieuwe Dacia Duster. Met 2.4 miljoen exemplaren by far de meest verkochte SUV. Een fenomeen waar heel wat autoliefhebbers en experts zo hun (voor)oordeel over hebben. De Duster is fors goedkoper dan alle denkbare concurrenten en is bijna een categorie op zich. Bijzonder is dat alle edities na de eerste uitvoering telkens een update kregen waardoor ze net anders genoeg waren om Duster liefhebbers te overtuigen de opvolger aan te schaffen. En als je dat goed doet, rijden er op enig moment dus bijna 2,5 miljoen Dusters rond.

Een next level Dacia Duster

Inmiddels zijn we maanden verder en maken we in Malaga opnieuw kennis met de nieuwe Dacia Duster. En weer valt de Duster op, helemaal als we instappen. Het interieur is zoals we het herinneren uit Cascais. Het lijkt alsof iedere centimeter van deze Duster onderhanden is genomen. De neus is hoog en heeft iets Jeep-achtigs. De zijkant: hmm, heeft die Range Rover ook niet zoiets? Je vergelijkt zonder echt te willen vergelijken, maar deze Dacia daagt je uit. Een moderne auto die duidelijk is ontworpen vanuit een visie. Een SUV die een lifestyle suggereert, het liefst outdoor, zo lijkt het, al zal hij in de stad net zo goed hoge ogen gooien.

Concurreren zonder concurrentie

We moeten het eerst toch nog even langer hebben over deze Duster, voordat we gaan rijden. Op de weg maar ook off-road: deze nieuwe Dacia Duster mag je gerust spraakmakend noemen. De Duster is ruim of ruim genoeg en is een concurrent voor een heel segment van vergelijkbare auto’s met allen een compleet ander prijskaartje. We moeten wel toegeven dat de meesten daarvan inmiddels wel stekker hebben of een al of niet volledig elektrische uitvoering. Er zijn dus wel degelijke verschillen, maar die zijn allemaal te overzien. Deze Duster is er in hybride uitvoering, zonder stekker. Maar het grote verschil waar je even rustig voor op een steen moet gaan zitten, het beste na een proefrit, is de prijs. Vijfentwintigduizend euro en nog wat voor de instapper. Het lijkt een mindfuck.

De nieuwe Dacia Duster waarbij niets meer hetzelfde is, verfrissender kan haast niet
De nieuwe Dacia Duster waarbij niets meer hetzelfde is, verfrissender kan haast niet

Een outlaw die zomaar Car of  The Year kan worden

De Duster is een outlaw in deze prijscategorie en doet je wenkbrauwen fronsen als je hem naast een vergelijkbare SUV van welk merk dan ook zet. Het is een compliment aan Dacia maar misschien nog meer aan zijn ontwerper, Laurens van den Acker, Chief Design Officer die verantwoordelijk is voor het design van zowel Renault als Dacia. Vermaard, zelfverzekerd en altijd vanuit een visie. De gamechanger is duidelijk een oersterk ontwerp wat het imago van Dacia een boost geeft naar een volgend succes. Meer veren hebben we niet, buiten dat we uitkijken hoe deze auto zijn weg gaat vinden op de internationale podia. Dacia heeft een jasje uitgedaan en laat eindelijk zijn gezicht zien. Een moderne auto die de concurrentie, ook die vanuit Azië,  doet wakker schudden.

Dacia Duster, inmiddels op de lijst met kandidaten voor de COTY
Dacia Duster, inmiddels op de lijst met kandidaten voor de COTY

Verbeterde prestaties dankzij het CMF-B-platform

De nieuwe Dacia Duster wordt gebouwd op het CMF-B-platform dat een centrale rol speelt in de strategie van Dacia. Dit platform werd voor het eerst gebruikt voor de huidige Dacia Sandero, Logan en Jogger. Het platform is essentieel voor de strategie die Dacia nodig heeft om zijn ambitieuze productplannen optimaal uit te voeren.

Zo biedt het CMF-B-platform aanmerkelijk meer ruimte voor inzittenden en bagage, ondanks dat de nieuwe Dacia met 4,34 meter gelijk is gebleven in lengte. Dat laatste zou je overigens niet zeggen als je naar de auto kijkt want de slimme lijnen in het design laten hem aanzienlijk groter lijken. Verder zorgt dit platform ook voor meer comfort  tijdens het rijden. Extra is dat het CMF-B-platform van de nieuwe Dacia Duster geschikt voor toepassing van (mild) hybride-aandrijving.

Voor een meer nauwkeurige respons zijn ook de demperinstellingen, stuurverhouding en banden opnieuw ontworpen. Verder zijn het zicht naar buiten en de geluidsisolatie verbeterd wat zorgt voor een aangenamere rijervaring voor alle inzittenden.

De Dacia Extreme ontworpen voor extreme omstandigheden, zowel voor outdoor als voor stedelijke jungle's
De Dacia Extreme ontworpen voor extreme omstandigheden, zowel voor outdoor als voor stedelijke jungle's

Welke uitvoeringen komen er in Nederland?

De nieuwe Dacia Duster is in Nederland verkrijgbaar in 3 verschillende uitvoeringen, elk gericht op een specifieke doelgroep.

Dacia Duster Extreme

Dit is de topversie, de leukste en meteen ook de meest uitdagende keuze. Hij heeft een stoer design met opvallende oranje accenten, luxe afwerking en is standaard uitgerust met alles wat je nodig hebt voor avontuurlijke ritten, zowel in de stad als off-road. Minstens zo leuk zijn ook de vele accessoires (deels zichtbaar op de foto’s) die de wagen nog meer het gevoel van een trendy lifestyle geven.

Hij is verkrijgbaar met zowel 4×4 als voorwielaandrijving en hiermee is hij voorbereid op ruig terrein en lange ritten. De aandrijving bestaat uit een hybride motor met 140 pk, benzinemotoren, en LPG (ECO-G) systemen. De hybride variant is standaard uitgerust met een automatische versnellingsbak.

Dacia Duster Expression

Deze uitvoering lijkt te zijn ontwikkeld voor bestuurders die graag comfortabele ritten maken zonder al te veel opsmuk. Met een iets lager vermogen van 100 tot 130 pk en uitsluitend voorwielaandrijving, biedt deze uitvoering alles wat je nodig hebt voor dagelijkse ritten. De moderne voorzieningen, zoals cruise control en airconditioning, maken hem een praktische en veelzijdige keuze. Met een brandstoftank van 50 liter en een LPG-tank van eveneens rij je met deze auto tussen de 1.300 en 1.400 km. Het staat er echt!

Dacia Duster Essential

Duidelijk de instapversie, maar nog steeds meer dan voldoende uitgerust voor dagelijks gebruik. Duidelijk een Dacia voor wie een betrouwbare SUV zoekt zonder poespas. Deze versie is uitgerust met een 1.0 TCe driecilinder benzinemotor, die een vermogen levert van 90 pk. Een compacte en efficiënte motor, meer voor stadsverkeer en kortere ritten en niet geschikt voor off-road avonturen zoals de Extreme uitvoering. Dit is ook Duster die je al voor ruim 25K kunt kopen. En daarmee is het moeilijk concurreren.

Het nieuwe gezicht van de Dacia Duster
Het nieuwe gezicht van de Dacia Duster
Ook als Hybrid
Ook als Hybrid
Je gaat hem ook in het donker herkennen aan zijn achterlichten
Je gaat hem ook in het donker herkennen aan zijn achterlichten

Dit zijn de meest opvallende designdetails van de nieuwe Dacia Duster

De nieuwe Dacia Duster heeft nogal een aantal opvallende designdetails die zorgen dat de SUV er veel frisser en moderner uit ziet. Dat begint bij de voorkant waar de nieuwe grille veel strakker en robuuster oogt met de geïntegreerde LED-koplampen en de nieuwe lichtsignatuur.

De velgen van zijn voorgangers vielen bepaald niet op vanwege het ontwerp. Bij de nieuwe versie en zeker bij de Extreme-uitvoering geven de nieuwe lichtmetalen 18-inch velgen de Duster een veel sportievere uitstraling (zie de foto’s), passend bij zijn offroad-capaciteiten. De achterlichten zijn ook voorzien van een Y-vormige LED-handtekening, wat zorgt voor meer samenhang met de voorzijde.

Nieuw interieur met als extraatje een ‘InNature Sleep pack’

Ook het interieur van de nieuwe Dacia Duster heeft een flinke upgrade gekregen met opvallende details die comfort en gebruiksgemak flink verbeteren. Het meest opvallend is het 8-inch touchscreen met verbeterde connectiviteitsopties voor Apple CarPlay en Android Auto. Hierdoor is het een stuk eenvoudiger om je smartphone te integreren.

Het dashboard en de bekleding zijn afgewerkt met zachtere, duurzame materialen, wat het interieur een aanzienlijk luxere uitstraling geeft dan eerdere modellen. Het stuur heeft een bijpassend ontwerp, is compacter en ergonomischer en heeft een meer sportieve look.

De stoelen zijn opnieuw ontworpen en bieden meer comfort. Stoelverwarming is als optie beschikbaar. De nieuwe Duster beschikt verder over extra opbergvakken waaronder grotere deurvakken en een handige opbergruimte tussen de voorstoelen. Voor het eerst biedt de Duster automatische airco, iets wat werd gemist bij zijn voorgangers.

Als laatste heeft Dacia een klikbaar accessoire-systeem “Dacia InNature”, waarmee je het interieur eenvoudig kunt aanpassen met handige accessoires. In de Extreme (zie foto’s) zie tevens InNature Sleep pack wat Dacia speciaal heeft ontworpen en ontwikkeld om te gaan kamperen. Hiermee maak je van je Duster een soort mini-camper.

Het nieuwe interieur van de Dacia Duster, niets lijkt meer op zijn voorgangers
Het nieuwe interieur van de Dacia Duster, niets lijkt meer op zijn voorgangers
Het Dacia Duster InNature Sleep-pack waardoor je Dacia een mini-camper wordt
Het Dacia Duster InNature Sleep-pack waardoor je Dacia een mini-camper wordt

Hoe leuk is het om off-road te rijden met een Dacia Duster?

Die vraag heeft een kort antwoord: heel leuk. Als extraatje krijgen we de kans om ergens tussen Malaga en Gibraltar een off-road-parcours af te leggen met zo’n beetje alles wat off-road rijden leuk maakt. De disciplines zijn wel bekend, het verschil zit hem vaak alleen in het landschap. Zo’n anderhalf jaar geleden reden we al onder wat meer extreme omstandigheden met de vorige versie van de Dacia Duster in de Agafay woestijn (zie onder) niet heel veel ver van Marrakesh. Dat was al waanzinnig genoeg om te ervaren dat een 4×4 Duster geen enkele moeite heeft met welk terrein dan ook.

Ook hier op een speciaal aangelegd 4×4 bootcamp geeft de nieuwe Dacia Duster geen krimp. Zanderige ondergronden, steile hellingen op en af, kuilen waarbij de wielen in de lucht staan en andere lol, het maakt de Duster allemaal niets uit. Alles gebeurt uiterst gecontroleerd waarbij je nooit het idee krijgt: dit wordt een uitdaging. Als de Duster Essential de voordeligste keuze is voor de stadsjungle is de Duster Extreme versie dat waarschijnlijk voor off-road.

Dacia Duster Extreme fun
Dacia Duster Extreme fun
De nieuwe Dacia Duster tijdens een Off-road bootcamp
De nieuwe Dacia Duster tijdens een Off-road bootcamp
Dacia Duster off-road
Dacia Duster off-road
Geen problemen in welke situatie dan ook
Geen problemen in welke situatie dan ook

Dacia Duster kanshebber titel ‘Car of the Year’

De vraag is of de jury het lef heeft om de nieuwe Dacia Duster tot regelrechte kanshebber voor de ‘Car of the Year’ aan te wijzen. De eerste stap is in ieder geval gemaakt, want Dacia staat inmiddels op de de longlist van 41 kandidaten voor de Europese Auto van het Jaar 2025-verkiezing en zal ook moeten afrekenen met concurrentie uit eigen familie waaronder de nieuwe Renault 5.

Dacia heeft inmiddels een indrukwekkende reputatie heeft opgebouwd met uiterst betaalbare, robuuste auto’s. De nieuwe Duster komt met moderne updates zoals een hybride aandrijving, terwijl hij wel zijn iconische 4×4 aandrijving behoudt.

Dacia dankt zijn groeiende populariteit al jarenlang vanwege zijn prijs-kwaliteitverhouding en functionaliteit. De focus op duurzaamheid en slimme ontwerpkeuzes, zoals het gebruik van gerecycled plastic, versterken extra ook de ecovriendelijke uitstraling van de auto.

Verder is de Duster uiterst aantrekkelijk voor zowel off-road liefhebbers als stedelijke bestuurders. De elektrische aandrijving is vooral een pré voor in het stadsverkeer. De nieuwe Dacia Duster heeft zoveel verbeteringen die hem aantrekkelijker maken dan ooit, maar of dat genoeg is om te winnen hangt af van hoe goed hij het doet in vergelijking met andere innovaties op de markt. De troefkaart blijft echter de prijs.

De Dacia Duster Saga gaat zeker weer een vervolg krijgen
De Dacia Duster Saga gaat zeker weer een vervolg krijgen

Share this post