Achteruitrijden blijft een lastig iets in de auto, en zeker het verlaten van een parkeerhaven die relatief haaks op de weg staat is een crime. Je ziet niks, je weet niet of er iets aan komt en je probeert dan maar heel voorzichtig stukje bij beetje uit te draaien zodat je – hopelijk – niks raakt daarbij. Klinkt herkenbaar? Dat vond men bij Opel ook en daarom is er hard gewerkt om standaard in elke nieuwe auto ook in elk geval een 180-graden camera te zetten. Als je het helemaal spannend wilt maken kun je natuurlijk ook kiezen voor de Advanced Park Assist, maar dat is niet voor alle modellen (en budgetten) beschikbaar.
Veiligheid staat voorop bij het Duitse automerk en de Panoramic Rear View Camera is daar een mooi voorbeeld van. De 180-graden versie laat je letterlijk om de hoek kijken, zodat je nooit hoeft te raden wat er aan komt terwijl je probeert je auto goed de bocht achteruit te laten maken. Zo snel je auto achteruit rijdt krijg je via de rear view camera in beeld wat er aan komt op de weg. Zo weet je altijd of je uit kunt rijden of niet. De camera is in feite een soort fish-eye, die precies zo op de auto is geplaatst dat je kunt zien wat er aan komt terwijl je uitrijdt. Het is vergelijkbaar met de spiegels die je op sommige plekken in Nederland ziet waar het moeilijk te zien is of er iets aan komt, maar dan in je auto.
De 360-graden Surround Vision-versie van de camera maakt het nog bonter: die geeft je een bovenaanzicht van je auto, zodat je kunt in- en uitparkeren met een ongekende precisie. Maar hoe werkt dat? Hoe kan een camera in vredesnaam een bovenaanzicht creëren vanuit een auto? We togen naar Rüsselsheim in Duitsland om antwoorden te krijgen op al die vragen. Daar, in het hoofdkantoor van Opel, spraken we met Group manager Active Safety Systems Danijel Pusic en vroegen hem naar het hoe en wat.
Het geheim blijkt te bestaan uit een combinatie van software en hardware. Er zitten aan alle kanten van de auto camera’s met een brede ‘field of view’ die daarna in software worden samengevoegd, waardoor je dus zelfs in de hoeken rondom de auto (waar geen fysieke camera zit) toch kunt zien wat er eventueel is. Dat maakt het makkelijk om obstakels als paaltjes, kliko’s en andere dingen die je kunt raken te kunnen ontwijken en doordat het op het scherm van je Opel in bovenaanzicht wordt getoond kun je het ook perfect gebruiken om in te parkeren in een parkeerhaven zonder iets te raken.
Dat is best indrukwekkend, maar bijna nog indrukwekkender is het feit dat je zelfs met een 180-graden camera ook dat bovenaanzicht kunt krijgen. Maar hoe dan? Pusic legt uit: “Onze software is daar heel slim in. Wat we namelijk kunnen doen is het beeld baseren op wat de camera’s al hebben gezien in het verleden. We nemen dus het beeld dat de auto al eerder gezien heeft en knopen dat aan het beeld dat de auto nu ziet.” De software in de Opels is slim genoeg om te zien waar dat knooppunt zit en zo kun je dus voor statische objecten – zoals paaltjes, hoeken in parkeergarages en andere dingen die niet bewegen – toch laten zien waar ze staan, zonder dat ze op het moment van kijken ook echt in de kijker staan. Handig!
Uiteindelijk zorgt het er voor dat je bij het parkeren of achteruit rijden altijd kunt zien waar de obstakels zitten. Als je dat weet hoef je alleen nog maar om je heen te kijken of er niets of niemand beweegt, want alle statische objecten kun je gewoon zien op je scherm, terwijl je er perfect omheen manoeuvreert. Probeer dat maar eens zonder camera.
[Afbeeldingen © Opel]