Als je aan Jeep denkt dan denk je aan stoere wagens waarmee je een safari kan doen of lekker mee kan off-road rijden. Maar heeft zo’n 4×4 off-road wagen nog een beetje rijcomfort?
Tijdens mij reis van Amsterdam naar de Franse Alpen en de Provence ontdekte ik dat de Jeep Compass Limited zowel over rijcomfort als off-road kwaliteiten beschikt.
Wat meteen opvalt aan deze Compass Limited is dat de auto hoog op z’n 18” lichtmetalen velgen, met high-gloss granite crystal finish, staat. Voordeel is dat de auto een hoge instap heeft waardoor je tijdens het rijden ‘over’ het verkeer voor je kijkt. En de behoorlijk grote bodemvrijheid (van 21,6 cm) is ideaal als je op een onverharde weg wilt rijden.
In Nederland zijn er jammer genoeg niet veel spannende onverharde berg paadjes waar je op een prachtig uitzicht getrakteerd wordt, daarvoor moet je toch naar het buitenland reizen. Dus als je dan met de auto naar het buitenland op reis gaat, is het wel fijn als de auto ook nog een beetje lekker zit en je nog wat spullen mee kan nemen.
De voor Jeep zo iconische ‘seven slot grille’ met chrome randen aan de voorkant maakt deze Compass Limited meteen herkenbaar en geeft de auto een stoer en stijlvol uiterlijk.
De led-dagrijlichten en Bi-xenon lampen zorgen voor goede zichtbaarheid in het donker. Begint het te schemeren of rij je een tunnel in, dan zorgt de lichtsensor dat automatisch het dimlicht en de achterlichten in- en/of uitgeschakeld worden.
De Jeep Compass Limited bevat meer dan 70 actieve en passieve sensoren rondom de auto. Deze dragen zorg voor de nodige veiligheid en rijcomfort.
Als je langere stukken moet rijden dan is cruise-control eigenlijk een must in mijn ogen. De Compass Limited is hier uiteraard uitgerust en heeft daarnaast ook lane-sense. Dit systeem zorgt er voor dat je in je baan blijft rijden. Tel het Forward Collision Warning System (FCW), Antiblokkeersysteem (ABS), Elektronisch geregeld remsysteem (BSC), Elektronische rolbeperking (ERM), Elektronische stabiliteitsregeling (ESC) en een flinke hoeveelheid airbags bij op en je bent van alle veiligheidssystemen voorzien.
De cruise-control en lane-sense systemen zijn makkelijk aan en uit te zetten op het stuur en dashboard. Het Forward Collision Warning System wil je gewoonweg niet uit hebben. De paar keer dat het systeem zelf ingreep met remmen nadat er voor me auto’s hard op de rem trapten zorgde voor een “pfew!” moment en gelijk ook de vraag: Was ik zelf snel genoeg geweest als ik het FCW niet had gehad?
Tenslotte is er nog Blind Spot Monitoring, een handig paar extra “ogen” bij het van baan verwisselen.
Maar goed, al die techniek is natuurlijk fantastisch maar je hebt er weinig aan als je ook niet een beetje een lekkere motor hebt. De Compass Limited waar ik in reed beschikt over een 1.4 MultiAir benzine motor met 170 pk bij 5.500 toeren. Het koppel bij 2.500 toeren is 250 Nm. De 9 traps automaat schakelt heel erg makkelijk, en wil je zelf even ingrijpen, dan duw je de pook naar links en kan je door naar voor of naar achter te bewegen met de pook zelf een versnelling kiezen.
De motor maakt niet veel geluid als je gewoon 130 rijdt. Moet je een keer echt op het gas dan hoor je MultiAir wel maar je merkt dan ook meteen dat de auto er vandoor gaat. Voor je het weet tik deze Jeep SUV de 200 aan!
Het 4×4 systeem geeft je dat extra plezier als je de bergen in gaat. De ronde knop in het middenconsole maakt de van de auto een echte Jeep. De Compass Limited beschikt over drie standen: sneeuw, zand en modder. Druk je knop in, dan schakel je het 4WD lock in en wordt het vermogen over de 4 wielen verdeeld. Hierdoor krijg je toegang tot maximale trekkracht en optimale grip. Dus kom je tijdens je reis dat paadje tegen waarvan je niet weet waar het je naartoe zal leiden, dan schakel je met het grootse gemak je Jeep in de juiste stand en kan het avontuur beginnen.
Ook de connectiviteit in de Jeep Compass Limited is wat je van een hedendaagse auto mag verwachten.
Het infotainmentsysteem Uconnect met z’n 8,4 inch Full HD touchscreen is de toegang tot een scala aan handigheden zoals navigatie, telefoon, (DAB) radio, klimaat, apps en media. Via bluetooth verbinding maken met je telefoon ontbreekt uiteraard ook niet.
Voor en achter zitten USB aansluitingen voor telefoons of andere dragers waar je muziek vanaf kan spelen. Apple CarPlay en Android Auto worden ook ondersteund, waardoor je dankzij de 9 Beats speakers en 1 Beats subwoofer die in het optionele Infotainment Pack zit, tijdens je reis heerlijk van je Spotify lijstjes kan genieten.
Noem me een groentje, maar voor mij was de eerste keer dat de Compass Limited zichzelf dankzij het optionele Park Assist zelf inparkeerde behoorlijk spectaculair. De achteruitrijcamera (ParkView)en het parkeer hulpsysteem (ParkSense) zorgen voor audiovisuele ondersteuning bij het inparkeren.
Maak je een reis naar een warm land en onderweg toch een koud drankje hebben? Deze Jeep Compass heeft de beschikking over een 230V stroomaansluiting dus, hup, je actieve koelbox mee, inpluggen en als je ergens in het Franse landschap uitstapt, genieten van een lekker koud drankje.
Nog wat kenmerken op een rij: