Eindelijk, we mogen! Op 16 en 17 maart waren we in Madrid om kennis te maken met de zes nieuwe electrifying modellen van Nissan. Toegeven Nissan is een beetje laat, want na de introductie van de Leaf in 2010 als eerste elektrische auto op de Europese markt, bleef het stil. Maar Nissan is back. En hoe! Met een prachtige ambitie: 23 modellen elektrisch in 2030. En dit is de start. Wij mochten alvast de nieuwe Qashqai, Ariya en de Leaf uitproberen.
We hadden een embargo tot 23 maart, maar nu mogen we je dan, een beetje ongeduldig, de nieuwe Qashqai e-POWER, Ariya Electric, Juke Hybride, Leaf e-force laten zien plus je krijgt een sneak peak van de gloednieuwe X-trail. En alsof dat nog niet genoeg is, ook in de motorsport laat Nissan een futuristisch beest van een F1-car zien. Daarnaast komt Nissan met een nieuwe elektrische Townstar. Een lichte bedrijfswagen met een batterij van 44kWh, 122 pk, een bereik van 280 km en een breed pakket nieuwste technologische snufjes in infotainment en veiligheid inclusief hands-free parking en side wind assist. Ideaal en efficiënt voor de detailhandel, de lokale bezorgdienst en pakketservice. Lang leve de doelstelling.
E-POWER? Ja, dit is een aandrijftechniek speciaal door Nissan ontworpen. In 2017 werd deze aandrijftechniek voor het eerst op de Nissan Note in Japan gebruikt en binnen een jaar was het de best verkochte auto in Japan. Maar hoe werkt het nou precies? Om niet al te technisch te worden, maar wel inzicht te krijgen: het hele e-POWER-systeem bestaat uit een krachtige batterij, een 1,5-liter driecilinder turbobenzinemotor met variabele compressie, een generator, een omvormer en een elektromotor van vergelijkbare grootte als bij een 100% elektrische Nissan. Lang verhaal kort: de benzinemotor is er alleen om elektriciteit op te wekken; de wielen worden uitsluitend door de elektromotor aangedreven. Dit betekent dat de motor altijd binnen zijn optimale bereik kan draaien en dat leidt naar een superlaag brandstofverbruik en minder CO2-uitstoot dan een normale motor. Mooi alternatief voor een hybride dus, zegt Nissan.
De koets is typisch Qashqai, maar met een minimalistischer, spannender lijnenspel. De grille is glanzend zwart en voorzien van kleppen die open en dicht gaan om de motor te koelen. Leuk detail. Bij het instappen zie ik een gelikt dashboard, gemoderniseerd en met een strakkere afwerking dan zijn voorganger. Het infotainmentsysteem is uitgebreid en zeer gebruikersvriendelijk. Je kunt makkelijk alles vinden. Voor me, waar normaal de toerenteller zit, zie ik het overzicht van de e-POWER-techniek. Je kunt elke beweging moeiteloos volgen. De head-up-display mag natuurlijk bij electrified niet ontbreken, wat ik altijd een beetje irritant vind. Maar je kunt ‘m uitzetten. We gaan de baan op met een 1.5 driecilinder benzinemoto en 140 kW (188 pk). De eerste 50 km zijn elektrisch, ga je erboven slaat de benzinemotor aan. Heel soepel. De bochtenwerk heeft deze crossover soms iets moeite mee, maar dat kan komen door de hoge snelheid. Ik duw ‘m met zo’n 90 tot 100 km p/u de bocht in en krijg soms het gevoel het contact met de baan kwijt te zijn. Maar hij corrigeert zichzelf en houdt koers. Dit is een vriendelijke suv waar je oprecht blij van wordt. Ideaal voor diegene die nog niet helemaal willen overstappen naar een EV, maar al wel de voordelen en het elektrisch rijden-gevoel willen beleven. Nissan heeft gelijk, de nieuwe Qashqai rijdt fijn, stil, responsive en soepel. Op de stukken dat we gas kunnen geven, is het vooral – op de achtergrond – het diepe geluid van de vriendelijk benzinemotor waar ik dan toch heel blij van word. In 7,9 seconden van nul naar honderd, is oké voor de Qashqai.
Eerlijk: de Ariya heeft mijn hart gestolen. Minimalistische en futuristische lijnen zowel het interieur als het exterieur. Met z’n dikke kont en neus met een zwarte, dichte grille in natuurlijk de typische v-shape van Nissan en een opvallende, maar toch geraffineerde, glanzende daklijn. Wat als eerste opvalt bij het instappen is de rust in dit interieur en de vlakke vloeren. Zowel aan de voorzijde als bij de achterbank; geen bobbels. En dan het dashboard. Minimaal strak afgewerkt, geen grote knoppen, maar subtiele aanduidingen en schakelaars verzonken in de matgekleurde bijna eenvoudige lijnen. Het prachtige, soepele witte nappaleer is een absolute must have. Zowel de techniek als de veiligheid behoren tot de beste van de wereld, zo zegt Nissan. Eenmaal op de weg maakt de Ariya Advance met 217 pk die ik reed, dat waar. Als een blok op de weg, de bochten met hoge snelheid pakt ‘ie met alle gemak, geen geschuif over de stoelen en hij stuurt en rijdt licht, soepel en reactief. Je hoort niets dan alleen het rollen van de banden ergens in verte. Dit is ongelooflijk lekker sturen. Nissan brengt de Ariya in vier verschillende modellen op de Nederlandse (lease)markt.
De Ariya wordt standaard aangedreven door een 160 kW (217 pk) sterke elektromotor, gecombineerd met een 63 kWh-batterij. Met een actieradius van 360 kilometer (WLTP).
De Ariya Advance beschikt over onder meer 19-inch lichtmetalen wielen, een DAB-audiosysteem, verwarmbare stoelen (elektrisch verstelbaar), stuurwiel en voorruit, een 12,3-inch dubbel TFT-scherm voor de bediening van het uitgebreide infotainment inclusief geïntegreerde spraakbediening. Ook zijn de geavanceerde rijhulpsystemen van Nissan ProPILOT met NaviLink standaard op deze versie.
De Evolve is leverbaar vanaf € 56.390 en biedt aanvullend op de Advance onder meer adaptieve koplampen, een BOSE-audiosysteem, geventileerde en elektrisch verstelbare voorstoelen met geheugenfunctie, een verwarmbare achterbank, een head-up display en ProPILOT Park. Bovendien is de Evolve op technisch vlak voorzien van een 22 kW boordlader. Deze versie met een 87 kWh heeft een sterk accupakket, beschikt de elektromotor over 178 kW (242 pk) en de actieradius bedraagt 500 kilometer (WLTP).
De e-4ORCE Evolve is er vanaf € 61.390 en beschikt – dankzij twee elektromotoren met een systeemvermogen van 225 kW (306 pk) – standaard over elektrische vierwielaandrijving en een actieradius van 460 kilometer (WLTP). De standaarduitrusting wordt verder uitgebreid met onder andere een elektrisch bedienbaar panoramadak, een elektrisch verstelbare middenconsole en modelspecifieke instaplijsten en logo’s.
Als laatste is er de Ariya e-4ORCE Performance, het absolute topmodel. Deze heeft een vanafprijs van € 66.390. Ook deze uitvoering beschikt over vierwielaandrijving, maar leveren de elektromotoren een nog hoger systeemvermogen van liefst 290 kW (394 pk). De actieradius bedraagt 400 kilometer (WLTP). Aerodynamische 20-inch wielen behoren tot de standaarduitrusting, evenals luxe nappalederen bekleding.
In de zomer van 2022 staan ze in de showroom, nu al te pre-orderen bij Nissan!
De Nissan Leaf blijft een leuke, degelijke auto die het nog steeds heel goed doet bij het Nederlandse publiek. Hij is cute, rijdt ongelooflijk lekker en heeft alles wat je beginnend elektrisch rijden hartje begeert. Qua uiterlijk en innerlijk is de nieuwe Leaf niet veel veranderd, nieuwe technologie, beter infotainment en een modernere look & feel. En nog meer veiligheid, hij was al zo veilig. De lieve Leaf is een wolf in schaapkleren, want eigenlijk is het een mean machine. Want zodra ik in deze hatchback stap en ik krijg de opdracht; gas geven tot 100 km en bij de gele paaltjes los, vliegt deze Leaf zo snoeihard naar voren dat ik het zelfs in mijn buik voel. Heel hard de bochten in vindt de Leaf ook fijn, hij blijft binnen de lijntjes en brengt je na een prettige rit veilig op plaats van bestemming.
Maar die mocht ik dan weer niet rijden. We hebben nu alleen het prototype gezien: een robuuste 4WD. Deze geavanceerde, configureerbare vierwielaandrijving geeft vertrouwen in uitdagende omstandigheden, zowel on- als offroad. Net als de Qashqai is de X-Trail gebaseerd op het Alliance CMF-C-platform en heeft de-POWER-aandrijflijn. De nieuwe Nissan X-Trail is de vierde generatie van de succesvolle gezins-SUV en biedt een veelzijdig interieur voor de avontuurlijke kopers. Ook weer voorzien van een fijne infotainment en de laatste technologieën van Nissan in onder andere veiligheid. Net als de huidige X-Trail heeft ook de nieuwe generatie een neerklapbare derde zitrij, maar het model is compact genoeg om gemakkelijk te parkeren. Hij komt in de zomer dit jaar.
Samen met de Juke Hybride, is Nissan 2022 goed begonnen. Het Japanse merk zit met de start van de zes nieuwe modellen stevig in het elektrische zadel. En met de gezonde, ambitieuze doelen klaar om de elektrische strijd met de overige merken aan te gaan. Chapeau.