Een weekje geleden werden wij door Kia uitgenodigd om de nieuwe EV9 uit te testen in het Zuiden van Frankrijk. Daar keken wij wel naar uit, niet zozeer vanwege het weer in Saint Tropez (daar had Ciarán een stokje voor gestoken) maar wel vanwege de auto zelf. Al sinds de eerste presentatie werd het duidelijk dat dit een hele interessante auto ging worden. Waarom dat is? Dat vertellen we je hier.
Eerst en vooral is het een auto die we nog wat moeilijk kunnen positioneren. De EV9 valt onder de grotere SUV’s maar ook daar is hij, zeker naar Europese normen, een beetje een uitzondering. In de Verenigde Staten is deze zogenaamde ‘3-row’ SUV, met 6-7 stoelen, een vrij populair voertuig. Kijk naar Kia zelf, die hebben in de VS bijvoorbeeld de Telluride binnen het klassieke gamma, een auto die in EU niet verkocht wordt. En dat is dan nog maar het voorbeeld van Kia zelf, er zijn tal van dergelijke SUV’s op de markt daar. De EV9 is voor de VS de elektrische tegenhanger van Kia voor die Telluride, bij ons is de stap binnen het gamma wat groter. Hier moet je al naar de BMW X7 gaan om standaard 3 rijen stoelen te krijgen. Aan een heel ander prijskaartje wel te verstaan.
Wanneer we de vraag stellen aan Sjoerd Knipping (VP Product & Marketing van Kia Europe) dan bevestigd hij dat ook de EV9 in Europa in een niche stapt waar momenteel weinig auto’s zitten – en dat KIA er net zoals dat bij de EV6 ook het geval was ook deze keer nieuwe klanten tot het Kia merk zal aantrekken.
Eens in de auto en onderweg navigerend tussen Nice & Saint-Tropez valt ons nog iets anders op. De EV9 is voor alle duidelijkheid geen kleine auto en dat besef je natuurlijk wel, maar hij voelt niet zo groot aan tijdens het rijden, dan dat hij werkelijk is. Het is pas wanneer je de echt smallere, kleinere weggetjes op een berg of in de binnenstad opzoekt dat je beseft hoe groot de auto is. Dat maakt het rijden erg fijn; je zit wat hoger, de auto rijdt vlotjes en ligt door het gewicht ook goed op de weg, en voelt nooit lomp aan. En stil, verwonderlijk stil voor zo’n grote auto. Kia heeft blijkbaar de nodige aerodynamische features die maken dat de CX van de wagen zeer laag is. Ik hoor de vertegenwoordigers dat altijd graag zeggen tijdens de presentatie, maar je merkt het dus goed tijdens het rijden hoe stil de auto is.
Kia mag dan niet meteen beschouwd worden als premium merk, deze auto komt standaard naast de 6-7 stoelen, met een tal van vernuftige opties die toch een premium gevoel geven. Intelligente terrein & rij modi, allerlei rij assistentie systemen, een grote display en nog veel meer. Vooral de blind-spot monitor, waarbij je met een tik op je dashboard een video beeld krijgt van je dode hoek aan die zijde is echt handig. Ook de achteruitkijkspiegel heeft de mogelijkheid om te switchen van gewone spiegel naar videobeeld, als je die optie gebruikt heb je nog minder het gevoel dat je in een grote auto zit omdat je er natuurlijk niet heel de tijd door zit naar achteren te kijken via je spiegel.
Ook over het design zijn we zeker enthousiast. En met de line up die Kia recent toonde van de volgende elektrische modellen zie je dat ze een design richting zijn ingeslagen die ze nog wel een tijdje gaan volgen. Enkel het design van de cockpit is wat overweldigend, overal waar je kijkt staan er knopjes en dat maakt het gebruik ervan ook niet meteen intuïtief. Elk automerk is duidelijk zoekende wat je juiste balans is, het blijft natuurlijk persoonlijk, maar ik ben hier niet direct fan van.
Al met al een hele interessante auto, zoals eerder gezegd. Het is de eerste elektrische SUV in deze stijl op de Europese markt en valt wat mij betreft door het aantal zitplaatsen eerder in de MPV categorie dan de SUV. Maar dan met een minder saaie vorm dan meeste MPV’s. Het is lekker comfortabel rijden, barst van de features en ook al is de auto niet echt goedkoop te noemen, je krijgt wel heel veel waar voor je geld, zeker in vergelijking met de zogenaamde premium collega’s.