Steeds meer mensen nemen zonnepanelen, want het rendement hierop is sterk verbeterd. Je kunt bovendien overtollige stroom terugleveren aan het elektriciteitsnetwerk. Hoe zit dat eigenlijk bij elektrische auto’s? In Californië kan dat wel eens levens redden.
In de warme staten van de Verenigde Staten hebben ze er veelvuldig mee te maken: bosbranden. Deze branden zorgen ervoor dat mensen hun huizen worden verwoest en zeker in de wat meer afgelegen gebieden kunnen bewoners enorm in de problemen komen. Reden voor General Motors om met een pilot te starten waarbij elektrische auto’s stroom terugleveren naar huizen, wanneer de stroom daar om wat voor reden dan ook wegvalt of wanneer het meer nodig heeft.
Er hoeft op papier ook niet eens heel veel te worden veranderd om dit mogelijk te maken. Je kunt je elektrische auto in plaats van op te laden ook juist stroom laten geven. Hiervoor moet een huis tijdens stroomuitval tijdelijk van het standaard stroomnet af en wordt de elektrische auto als het ware een soort mini-stroomnet. Zo werkt het kleinschalig, dus voor één huis, maar met een aantal auto’s bij elkaar zou er ook extra stroom kunnen worden geleverd voor het gewone stroomnetwerk, als het ouderwetse stroomnetwerk van Amerika hier tenminste klaar voor is.
Het is een handig toeval: Californië is de staat waarin veel bosbranden voorkomen, terwijl het tegelijkertijd de staat is waarin gemiddeld de meeste mensen in elektrische bolides rijden. Die zijn al beter voor het klimaat, want juist door klimaatverandering ontstaan die bosbranden: het wordt te heet. GM is overigens niet de enige Amerikaanse autofabrikant die zich met noodhulp via auto’s bezighoudt: de F-150 van Ford wordt ook in de markt gezet als een auto die eventueel kan helpen elektriciteit terug te leveren.
Het mag voor het Amerikaanse stroomnetwerk dan een uitdaging vormen, het kan ook voor huizen niet heel makkelijk zijn: als je stroom uit je auto wil halen, dan heb je wel een eigen auto-laadkabel nodig en waarschijnlijk een garage. Kortom, het is op dit moment eigenlijk alleen nog beschikbaar voor mensen die rijk zijn. Je moet immers niet alleen een elektrisch voertuig kunnen betalen, je moet ook nog die laadmogelijkheid met teruglaadmogelijkheid kopen.
Hoe zit dat in Nederland? Op papier kun je inderdaad een elektrische auto energie laten terugladen als de vraag naar stroom groot is. Je moet dan wel zeker zijn dat je je auto niet gaat gebruiken, want je verkoopt de stroom die je normaal zou gebruiken om mee te rijden. Dat terugladen kan met een slimme laadpaal. Niet elke elektrische auto is een vehicle-to-grid-bolide, want je hebt hiervoor een auto nodig zoals een Nissan Leaf of Renault ZOE. Dat zijn auto’s die ‘bidirectioneel’ kunnen laden. Interessant detail: Nissan Leaf wordt in Japan al ingezet om bijvoorbeeld supermarkten van stroom te voorzien in een grote stroomstoring of aardbeving.
Eigenlijk is het best vreemd hoe we in Nederland zoveel bezig zijn met groene energie, maar eigenlijk nog te weinig met het opslaan ervan. Gelukkig wordt er wel steeds meer naar gekeken, maar het duurde even voor we hiermee op gang zijn gekomen. Er zijn ook al huishoudens die de stroom vanuit de auto terugladen op het elektriciteitsnet van dat ene huishouden, versus het terugladen naar het hele elektriciteitsnet bij een openbare slimme laadpaal.
Het klinkt ook wel fantastisch: je bent overdag met je zonnepanelen en je elektrische auto druk bezig met het genereren van energie die je ‘s avonds kunt gebruiken in je huis (of kunt terugleveren aan de energieleverancier in de avond, wanneer het stroomnetwerk het het zwaarst heeft). Het nadeel is alleen dat batterijen om energie in op te slaan erg duur zijn. Je bent er duizenden euro’s aan kwijt, waardoor we ook in Nederland moeten constateren dat het vooral een interessante kwestie is voor mensen die goed in de slappe was zitten.
Er zijn wel subsidies op bijvoorbeeld zonnepanelen, maar voor wat er nodig is om stroom terug te leveren via de auto is meer nodig. Toch is het wel een interessant idee, dat wagenparken bij kantoorpanden straks een soort batterij vormen van energie, die kan worden gebruikt om de laptops binnen aan te houden of inderdaad te helpen het energienetwerk van energie te voorzien. Een beetje zoals al het geval is bij de Amsterdam ArenA, die zoiets jaren geleden al heeft geïmplementeerd. Het is misschien iets minder urgent dan de levensreddende mogelijkheden in Amerika en Japan, het is in ieder geval een duurzamere mogelijkheid die we hopelijk de komende jaren op steeds meer plekken gaan zien.