Recyclen is iets dat inmiddels wereldwijd essentieel is geworden. We moeten met zijn allen op een meer duurzame manier omgaan met onze grondstoffen om de afvalberg te verkleinen. Iedereen weet dat we kranten, glas, plastic flessen en aluminium blikjes kunnen recyclen, maar hoe zit het met grotere voorwerpen zoals auto-onderdelen, metalen en grondstoffen?
Jaarlijks worden er tonnen aan producten weggegooid met overvolle vuilnisbelten als gevolg. Een deel van de bescherming van kostbare grondstoffen voor toekomstige generaties bestaat uit het zoeken naar innovatieve manieren om te recyclen, zodat verspilling en vervuiling door productie wordt voorkomen. Uit statistieken van de Universiteit van Centraal Oklahoma blijkt dat vervuiling drastisch kan worden verminderd door te recyclen, tot wel 70%!
Iets dat op een effectieve manier kan worden gerecycled, zijn lithium-ion-accu’s. Toch worden jaarlijks naar schatting 1,8 miljoen gebruikte accu’s niet op een verantwoorde manier gerecycled. Hoewel het recycle percentage aanzienlijk is gestegen ten opzichte van de 5% die Milieudefensie in 2010 heeft berekend, is er nog altijd een lange weg te gaan. De impact op het milieu van het niet recyclen van batterijen is enorm.
Zeldzame metalen zoals kobalt komen op stortplaatsen terecht en geven giftige stoffen af die zich op hun beurt verspreiden in bijvoorbeeld de watervoorzieningen. In een aantal delen van de wereld is het zelfs illegaal om batterijen niet te recyclen. Behalve de impact op het milieu, vermindert recycling ook de mensenrechtenproblematiek met betrekking tot de ontginning van grondstoffen zoals kobalt.
Volvo gaat nu als eerste autofabrikant ter wereld blockchain-technologie gebruiken om kobalt te traceren naar de bron. Kobalt wordt gebruikt bij de huidige accupakketten in de geëlektrificeerde modellen van het merk.
Waarom ze dit doen? Kobalt wordt onder meer in de Democratische Republiek Congo gewonnen door slavenarbeid die ook door kinderen wordt uitgevoerd. Ook de arbeidsomstandigheden waaronder de grondstof gewonnen wordt kunnen nogal eens te wensen over laten, hetgeen Volvo absoluut wil voorkomen.
Het traceren van ruwe grondstoffen die gebruikt worden voor lithium-ion-accu’s en batterijen – zoals kobalt – is voor autofabrikanten een van de grootste uitdagingen op het gebied van duurzaamheid. Volvo maakt zich daarom sterk voor een volledige traceerbaarheid en transparantie, zodat alle Volvo-rijders erop kunnen vertrouwen dat de grondstoffen op een verantwoordelijke wijze zijn verkregen.
Blockchain is een transparant en betrouwbaar systeem om deze gegevens vast te leggen. Omdat informatie over de oorsprong van de grondstoffen met een blockchain niet onopgemerkt gewijzigd kan worden, is de toeleveringsketen van deze grondstoffen volledig transparant.
Volvo heeft met zijn 2 grote acculeveranciers, CATL uit China en LG Chem uit Zuid-Korea, een overeenkomst gesloten om nog dit jaar met het traceren van kobalt te beginnen. Na een succesvolle pilot in de afgelopen zomer, gaan technologiebedrijven Circulor en Oracle blockchain-technologie toepassen in de volledige logistieke keten van CATL. “We hebben ons altijd ingezet voor een ethische toelevering van onze ruwe grondstoffen,” aldus Martina Buchhauser, Head of Procurement bij Volvo. “Met blockchain-technologie zetten we samen met onze toeleveranciers een volgende stap in het volledig traceerbaar maken van onze grondstoffen en minimaliseren we eventuele gerelateerde risico’s.”