Vrouwen kopen een Fiat 500, mannen een Volvo S60. Dat blijkt uit onderzoek van de vergelijkingssite hoyhoy.nl. Zij vergeleken 35.000 recent afgesloten autoverzekeringen en kwamen tot deze conclusie. Uitgangspunt was dat de verzekeringsnummer bijna altijd ook de koper van de auto is.
Ruim 73% van de verkochte Fiat 500 is verzekerd door een vrouw. De top 10 vrouwenauto’s is als volgt:
De Volvo S60 is volgens dit onderzoek écht een mannen auto. De S60 werd in 89% van de gevallen door een man verzekerd. Andere populaire mannenauto’s:
Landrover (81%), Jaguar (80%), Lexus (79%) zijn echte mannenmerken. Volkswagen is het meest verkochte merk in Nederland, maar komt amper in de mannen/vrouwenlijstjes voor, omdat Volkswagen over het algemeen geen uitgesproken voorkeur krijgt van mannen of vrouwen.
Uit het onderzoek blijkt ook dat het verzekeren van auto’s een mannending is. 8,25 miljoen personenauto’s zijn in Nederland verzekerd door mannen. De overige 35% van de autoverzekeringen is afgesloten door vrouwen.
Zelf denk ik niet dat je uit dit onderzoek de conclusie kunt trekken dat alle vrouwen in Fiat 500’s rijden en dat mannen een S60 rijden. Zoals uit dit onderzoek ook al blijkt worden auto’s voornamelijk op naam van de man gezet, terwijl het gewoon een gezinsauto kan zijn. De auto’s die hoog op ‘mannen scoren’ zijn ook typische gezinswagens. De tweede auto van het gezin – die vaak kleiner is – wordt juist vaak op naam van de vrouw gezet. Dat verklaart denk ik ook het grote aantal relatief kleine auto’s in het vrouwenrijtje.