Inmiddels is Fiat’s crossover de Fiat 500X al weer even op de markt. Het is de auto die de afgelopen jaren best wel wat meer aandacht had mogen krijgen. De Fiat 500X heeft maar een ding tegen en dat is zijn naam. Voor velen is de type-aanduiding 500 nu eenmaal verbonden aan een van de meest epische auto’s ooit ‘De Fiat 500’, en deze is ongeëvenaard, niet te kopiëren en tot op de dag van vandaag nog steeds mateloos populair.
De Fiat 500X is een volledig andere auto en heeft technisch gezien helemaal niets te maken met het op oude bekende ‘vijfhonderdtje’ zoals we deze vroeger graag omschreven. De 500X, in zijn thuisland nog immer populair, heeft wel qua design de nodige DNA van de FIAT 500. Maar daar houdt het dan ook helemaal op. Wat hem leuk, verrassend en zo anders maakt is zijn uitgesproken uiterlijk. Een Fiat 500X herken je direct en weet zich qua design als geen andere auto zo te onderscheiden in zijn klasse. Het is een auto die boven de middelmaat uitkomt, met een geheel eigen karakter en met een eigen doelgroep.
In Italië, op het sportcomplex van de Italiaanse voetbalbond maken we uitgebreid kennis met de nieuwe topversie van de Fiat 500X-familie, de Fiat 500X Sport. Deze upgrade van de 500X biedt betere prestaties, is beter wendbaar, veiliger en met misschien nog veel belangrijker een dosis meer plezier bieden aan de bestuurder en de inzittenden. Volgens de bedenkers van de 500 dankt de sportieve crossover zijn verbeterde prestaties aan de nieuwe 1.3 FireFly Turbomotor. De 500X heeft nu een vermogen van 150 pk en 270 Nm aan koppel. Verder is bij deze sportieve uitvoering de wielgeometrie is aangepast, de vering verlaagd, de kalibratie van de stuurinrichting verscherpt en gaat hij de straat hij op met 19-inch wielen met high-performance banden.
En maar gelijk eens met een waardeoordeel te komen, dat lijkt mee te vallen maar maakt wel degelijk behoorlijk wat uit. Want rijden met de 500X Sport is echt een stuk leuker als zijn voorgangers. Zo’n beetje alles voelt net even anders aan. De besturing lijkt directer, dankzij de aanpassing van de vering stuurt hij ook nog eens prettiger in de bochten (dat gaat wel wat ten koste van het comfort op de bumpy Italiaanse binnenwegen) en ook het aangepaste vermogen maakt wel degelijk uit. Misschien is de 500X Sport daarom wel gelijk de leukste uit de serie. Eigenlijk is het enige wat we missen een iets meer sporty sound, maar misschien is dat wel exclusief voorbehouden aan wie weet ooit een 500X Abarth.
De 500X Sport heeft onder de motorkap de 1.3 FireFly Turbo met 150 pk in combinatie met een automatische DCT-transmissie. Door de stuurinrichting opnieuw te kalibreren stuurt deze sportversie een stuk directer. Dit komt overigens ook door een nieuwe afstemming van de wielophanging. Dit in combinatie met de aanpassingen van de schokdempers en de voor- en achterwielophanging zorgen voor een betere wegligging en toename van de actieve veiligheid.
Volgens Fiat zorgt de nieuwe afstemming een verbeterde responsiviteit bij het insturen van een bocht, en wordt de neiging tot onderstuur met 26% vermindert en verkleint in extreme omstandigheden het risico van overstuur met 17%. Maar heel eerlijk moet je voorkomen dat je ooit deze verschillen gaat ervaren. Als het plat staat komt het er op neer dat de auto gewoon bij sportief rijden zich wat prettiger gedraagt in bochten.
Fiat laat ons kennismaken met de 500X Sport op het Centro Tecnico Federale di Coverciano, het centrale oefenterrein en technische hoofdkantoor van de Italiaanse voetbalbond in Florence (Italië). En zoals het blauwe shirt van het nationale team tot de collectieve verbeelding van Italië behoort, zo heeft de 500X Sport een nieuwe Rosso Seduzione-kleur (rode teamkleur) gekregen wat exclusief voor deze versie is ontworpen. Deze kleur wordt aangevuld met speciaal ontworpen inzetstukken op de voorbumper, de frontlijst, de buitenspiegelkappen en de portiergrepen met het 500-logo.
Verder heeft de 500X Sport o.a. een brede diffuser-achtige achterbumper, een verchroomde dubbele uitlaateindstuk en full-led-verlichtingssystemen. Wie de sportieve uitstraling nog wil verbeteren, heeft de mogelijkheid om speciale sportbanden te bestellen met 19-inch lichtmetalen velgen en glanzend zwarte naafdoppen. Naast het Rosso Seduzione is de 500X Sport verkrijgbaar in de kleuren Bianco Gelato, Grigio Moda, Blu Italiano en Nero Cinema. Afgezien van de laatste kleur zijn alle kleuren te combineren met een zwart dak voor een suggestief two-tone exterieur.
Dezelfde sportieve stijl van het exterieur zien we terug in het interieur van de nieuwe 500X-Sport. Donkergrijze dakstijlen, het TFT-instrumentenpaneel met diverse rode elementen, de aluminium pookknop, het techno-lederen sportstuurwiel dat onderaan is afgeplat, het titaniumgrijze dashboard en de diverse details in miron en Rosso Seduzione.
De Fiat 500X Sport is standaard voorzien van een Uconnect-infotainmentsysteem met 7-inch touchscreen, satellietnavigatie en ondersteuning van Apple CarPlay en Android Auto. Daarnaast zijn een automatische klimaatregeling, cruise control met snelheidsbegrenzer. achterste parkeersensoren en een elektrische parkeerrem standaard aanwezig.
Vanaf november staat de nieuwe Fiat 500X Sport bij de Nederlandse Fiat dealer. De nieuwe 500X Sport kan worden uitgerust met twee FireFly Turbo-benzinemotoren: een 1.0-versie van 115 pk in combinatie met een handgeschakelde zesversnellingsbak, en een 1.3-variant van 150 pk, voorzien van een automatische DCT-zesversnellingsbak met dubbele koppeling (plus stuurwielbediening als optie).
Prijzen worden binnenkort bekend gemaakt. De 500X Sport wordt standaard geleverd met 5 jaar kilometervrije fabrieksgarantie inclusief vijf jaar mobiliteitsgarantie. Zodra de prijzen voor Nederland bekend zijn zullen we deze toevoegen aan dit artikel