De kans is groot dat we ze nooit te zien krijgen, de honderd Chrysler Pacifica Hybrids die vanaf volgend jaar onder de vlag van Google’s nieuwe zelfrijdende auto-bedrijf Waymo de weg op zullen gaan in Arizona, Californië en Michigan om de zelfrijdende software te testen. De minivans, zoals ze in de VS worden genoemd, zijn speciaal aangepast op tijd van een paar maanden om te werken met de zelfrijdende software.
De sensors en andere mechanische toevoegingen zijn niet het enige dat moet worden aangepast in zo’ auto, blijkbaar brengt een zelfrijdende auto ook met zich mee dat er in de wegligging het een en ander aangepast moet worden.
De sensors en andere mechanische toevoegingen zijn niet het enige dat moet worden aangepast in zo’ auto, blijkbaar brengt een zelfrijdende auto ook met zich mee dat er in de wegligging het een en ander aangepast moet worden. Ook werden de hybrides aan een paar honderd uur aan extreem-weer tests onderworpen. Ze zijn er dus klaar voor en ondanks dat de Fiat-Chrysler groep (FCA) ook hier opereert moeten wij als Europeanen toch nog beduidend langer wachten voordat we auto’s zullen zien rondrijden zonder chauffeur.
Het lijkt er op dit moment op alsof half Californië zonder bestuurder aan het rijden is, maar vergeet niet dat dit allemaal hele kleine tests zijn met hele beperkte aantallen auto’s die er vaak nog niet helemaal klaar voor zijn. Misschien ook maar beter. Als de Europese verkeersministers tegen 2019 hun overeenstemming hebben bereikt over hoe we dat allemaal gaan aanpakken met de zelfrijdende auto’s zijn de testen in de VS al grotendeels gedaan en kunnen we hier genieten van het uitgekristalliseerde resultaat.
[Afbeeldingen © FCA]