Ford ontwikkelt nieuwe koplamptechnologie waardoor je op de weg geprojecteerd ziet hoe hard je moet rijden. Het is ook mogelijk om andere informatie op de weg te lezen, zoals waarschuwingsborden. De autofabrikant wil hiermee rijden in het donker veiliger maken.
Ford wil dat je je blik op de weg houdt en doet dat door de koplampen te voorzien van speciale lampen waarmee er informatie kan worden getoond op de weg. Denk aan aanwijzingen over de route, de maximumsnelheid of informatie over het weer. Zo kun je als bestuurder een weloverwogen beslissing maken tijdens het rijden, omdat je er extra op gewezen bent dat er bijvoorbeeld ijsvorming op het wegdek is.
Hoewel veel mensen denken dat ‘s nachts rijden veiliger is omdat er minder verkeer is op de weg, blijkt uit onderzoek in het Verenigd Koninkrijk dat 40 procent van de ongevallen in het donker plaatsvinden. Deze koplampen motiveren de bestuurder extra om vooral naar de weg voor hem of haar te blijven kijken, waardoor de kans op ongelukken kleiner wordt.
Even snel op het navigatiescherm spieken kan al zorgen dat je te lang niet ziet wat er om je heen gebeurt. Bovendien mis je hierdoor mogelijk ook een bord langs de kant van de weg, waardoor je je helemaal niet meer aan de juiste snelheid houdt, of over het hoofd ziet dat de verkeerssituatie straks verandert.
Er is echter nog een ander voordeel aan projectie op de weg, zo schrijft Ford: “In situaties waarin de bestaande wegmarkeringen minder goed zichtbaar zijn, zou bijvoorbeeld een oversteekplaats op de weg kunnen worden geprojecteerd die zowel voor de bestuurder als de voetganger zichtbaar is. Andere mogelijkheden zijn bijvoorbeeld het projecteren van een baan die de bestuurder moet volgen en die ervoor zorgt dat fietsers op een veilige afstand worden gepasseerd.”
Mocht je in een auto rijden die je niet zo goed kent, of simpelweg moeite hebben met inschatten hoe groot je bolide is, dan denkt Ford ook mee. Er kan op de weg worden getoond hoe breed je auto is, zodat je een betere inschatting kunt maken of je je wel in dat ene parkeervakje zou moeten willen passen.
Een interessante innovatie dus, al is het wel de vraag of je wel goed kunt blijven scannen met je ogen. Immers projecteren lampen iets op de weg, en je moet je blikveld ook hebben op wat er iets verder weg allemaal plaatsvindt. Tegelijkertijd zou het voor inparkeren en navigeren een verademing zijn om een beetje extra hulp te krijgen vanuit een onverwachte hoek.