Ford Performance staat in voor de sportievere auto’s in het gamma van Ford, van de Fiesta ST tot de exclusieve GT supercar. En alles daartussen waaronder de Mustang en de Ranger Raptor om er maar een paar op te noemen. Een onwaarschijnlijk breed & gevarieerd gamma, en uniek ook. Een paar dagen geleden kregen we de kans om het hele gamma zelf even aan de tand te voelen, dus daar gingen maar al te graag op in.
Deze speciale gelegenheid werd georganiseerd in samenwerking met M Sport, verantwoordelijk voor de Ford WRC oa. Dus trokken we naar het Lake District in Engeland, een tweetal uurtjes boven Manchester waar het hoofdkantoor van M Sport gevestigd is, met bijhorende test tracks & trails. En we hadden gelukt met het weer, dat wisten ze ons op Dovenby Hall ook steeds weer te bevestigen. Het had de afgelopen paar dagen constant geregend, maar voor ons was het bewolkt & zonnig. En droog. Mooi zo.
Na een korte verwelkoming van Malcolm Wilson, oprichter van M Sport, zetten we ons meteen op weg met de Focus ST. Ik heb het wel voor die ST. Minder schreeuwerig dan de RS, die duidelijk meer met de track in gedachten ontwikkeld is, maar nog steeds zeer potent. De 1.5 Ecoboost is aangenaam rijden en toch ook potent wanneer je wil, leuk om zo een korte roadtrip te starten en het landschap te verkennen. Je begrijpt meteen waarom dit een van de populairste auto’s in zijn categorie is.
Kort daarna kregen we een rondleiding in de workshop van M Sport, waar we met de opbouw van verschillende Fiesta R1, R2, R5 & WRC edities konden bewonderen, alle klassen van de door M Sport gebouwde rally versies van de Fiesta dus. Onze aandacht ging daarbij vooral naar de shell van de WRC, spijtig genoeg werd het ons verboden om foto’s te nemen dus je moet ons even op ons woord geloven.
Dovenby Hall heeft ook recentelijk een eigen race track aangelegd en ook die mochten wij uitproberen. Het Ford Performance team had daar maar liefst 6 Bullitt Mustangs klaarstaan en twee fantastische GT’s! De Bullitt, wel degelijk de mooiste versie van de huidige Mustang, hadden we een paar weken geleden op de weg al eens aan de tand gevoeld en dus keken we er enorm naar uit om die op de track eens de sporen te kunnen geven. Lang moesten we daar ook niet op wachten, al meteen na aankomst mochten we achter het stuur plaatsnemen en kregen we bocht per bocht uitleg van de track waarna we meteen een paar rondjes konden rijden.
De Bullitt laat zich makkelijk rondsturen en we genieten elke keer we de Mustang kunnen doen uitbreken in de bochten, iets wat niet moeilijk te bereiken is. Of het nu in Sport of Track stand is, met of zonder extra boost op het geluid van de uitlaat, deze auto is puur emotie en ongelooflijk (in België dan toch, Nederland spijtig genoeg niet) voor eigenlijk maar hele lage prijs. Iets minder bereikbaar is de GT dan, waar we meteen na de Mustang mee de track op konden. Wat een machine, wat een eigenaardigheid ook.
Letterlijk alles wat je verlangt van de racewagen… met daarbij dan electrische ramen, GPS alsook SYNC. Gek toch eigenlijk. Als we als laatste track moment dan nog even door Seb Priaulx (zoon van inderdaad) worden rondgereden beseffen we meteen hoe weinig van de auto zijn potentieel we zelf hebben aangesproken. Laten we zeggen dat Seb toch niet dat ietsje sneller rond ging dan wijzelf.
Genoeg track racen – krijg je daar ooit genoeg van dan? – we rijden weg van Dovenby Hall, richting Greystoke waar M Sport een eigen rally trail heeft. Daar staat de Ranger Raptor op ons te wachten. We testen de Raptor in alle omstandigheden uit, eerst en vooral op de weg. Het valt op hoe licht deze toch wel 2.5 ton wegende pickup aanvoelt op de weg. De 2L bi-turbo diesel komt met een 10-speed automatische versnellingsbak heeft genoeg kracht om de auto vlot door het landschap te sturen. Snel optrekken doet hij niet meteen, maar voor je het weet zit je wel op snelheden die hoger zijn dan je dacht.
Het is wel pas als je de Raptor op de trail neemt dat je echt kan genieten van de mogelijkheden vonden we. Zet ‘em in 2H, kort voor achterwielaandrijving ipv de klassieke 4×4 en je kan zelfs de handrem gaan gebruiken in de bochtjes. Tom Williams, junior WRC rijder bij M Sport, toonde ons alvast hoe dat gaat. Dat we tussendoor de Raptor ook nog even in low gear hadden kunnen zetten om er mee dwars door het bos te rijden op een trail die er de dag ervoor nog geen was, liet wel helemaal zien dat je echt wel overal kan genieten van deze uitzonderlijke Ranger.
Last but not least, nadat we de rally trail konden verkennen met de Raptor stonden daar Pontus Tidemand en zijn Fiesta WRC op ons te wachten. Ik zal meteen met de deur in huis vallen, ik had al enorm veel respect voor rally rijders (en ook de co-rijder) maar nadat Pontus ons een rondje had meegenomen in zijn WRC is dat respect alleen nog maar groter geworden. Krankzinnig. Hoe die aan die snelheden zo’n auto over dergelijke trail kunnen gooien is onwerkelijk. Ik heb er alvast elke seconde van genoten, wat een machine, wat een rijder! En wat een perfecte afsluiter van 24u met Ford Performance.
Zoals gezegd, Ford Performance heeft letterlijk voor ieder wat wils. Van de kleine hatchback tot de supercar, op de weg, track, trail, …. noem maar op, wij waren alvast aangenaam verrast met de veelzijdigheid van het gamma en hebben enorm genoten van de verschillende ritten, al staat die doortocht met de Pontus aan het stuur van de WRC toch helemaal bovenaan deze keer.