We hebben al gezien dat autofabrikanten zelf de ambitie opgeven om tegen 2030 alleen nog elektrische auto’s van de band te laten rollen, maar we zien nu ook dat het marktaandeel van elektrische auto’s stagneert. Het autotype dat juist flink stijgt in populariteit, dat is de hybride auto.
Steeds meer merken storten zich op deze ‘best of both worlds’-oplossing, waarbij de elektromotor en de fossiele brandstofmotor elkaar aanvullen. Ze worden niet alleen vaker gekocht, er zijn ook steeds meer modellen die in een hybride vorm verschijnen. Het wordt door veel mensen gezien als een overgangsfase-auto: je kunt zo rustig aan wennen aan elektrisch rijden, zonder dat je de ‘zekerheid’ van fossiele brandstoffen achter je hoeft te laten.
Dat is uiteindelijk wat consumenten tegenhoudt een elektrische auto te kopen: angst dat de auto ergens komt stil te staan omdat de batterij op is. Hoewel dat exact hetzelfde werkt als met ouderwetse brandstoffen, heeft elektrisch rijden inderdaad wel degelijk nadelen. Is je auto leeg, dan kun je er niet even een jerrycan elektriciteit erbij gooien. En laden neemt ook meer tijd in beslag dan tanken.
Er zijn dus zeker wel nadelen, naast dat elektrische auto’s relatief duurder zijn in aanschaf (hoewel dat steeds meer rechttrekt) en het bereik beperkter is. Het is net even een andere manier van denken, zonder dat je grote aanpassingen hoeft te doen aan je leven. Dus ja, misschien komen mensen nu nog massaal hybride auto’s, maar is dat vooral om de komende jaren te kunnen wennen en dan voor de elektrische auto te gaan (op een bepaald moment moeten ze zelfs wel).
De Bovag zegt tegen NOS dat hybride auto’s de laatste evolutie zijn van de benzinemotor, dus een soort afscheidstour. Het is niet alleen voor consumenten, maar ook voor automakers die hiermee toch nog enigszins goed uit de verf komen als het om CO2-afspraken gaat. Waar in 2020 nog 17 procent marktaandeel voor de hybride auto was, is dat nu zo’n 44 procent. De elektrische auto is in die jaren van 21 procent naar 32 procent gegaan.
Klinkt misschien niet allemaal even positief, maar als we kijken naar benzineauto’s dan is duidelijk dat er wel degelijk een verschuiving plaatsvindt: van 58 procent in 2020 naar 23 procent in 2024. Dat is best rap in een relatief korte tijd. En nu hebben automakers zo’n 10 jaar om te zorgen dat zowel de elektrische auto als de hybride auto helemaal naar 0 gaan. Vanaf 2035 mag het alleen nog elektrisch zijn dat de klok slaat.
Voorzitter van de Vereniging Elektrische Rijders stelt dat je beter niet voor een hybride kunt kiezen, al is dat natuurlijk wel een kwestie van Wij van WC-eend. Ze zouden in de praktijk meer uitstoten dan gewone brandstofauto’s, zeker als je de accu niet of onvoldoende oplaadt. Het stelt: “Elektrisch is in aanschaf nu vaak duurder, maar in gebruik en onderhoud goedkoper.” Het baalt ook: dat de overheid is gestopt met zijn subsidie voor elektrische auto’s. Er was dit jaar nog wel een potje, maar die voor mensen die een tweedehands elektrische auto kopen is leeg.
Wil je een elektrische auto kopen, maar niet te duur? De goedkoopste, nieuwe elektrische auto’s die je in Nederland kunt aanschaffen zijn de Dacia Spring Electric vanaf 18.950 euro, de Citroën e-C3 van 24.290 euro en de Nissan Leaf van 27.000 euro.