Hyundai is niet alleen een van de drie grootste automerken in de wereld, het is ook de grootste werkgever van Zuid-Korea. Het bedrijf bestaat uit 40 verschillende onderdelen, van fabrikant van automerken als Hyundai, Kia en Genesis (gebouwd door Hyundai’s luxury vehicle division) tot het grootste staalbedrijf in de wereld. Hyundai is een verzekeringsmaatschappij, een bankier en zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Het automerk is onlosmakelijk verbonden met Seoul. Een stad met 25 miljoen inwoners waar opmerkelijk genoeg vrijwel alleen grotere luxe auto’s rondrijden. In het trendy Gangnam-Gu waar de wegen soms 6-baans zijn en je bij het oversteken 12 rijstroken telt lopen deze vol met auto’s. Parkeren langs de rijbaan doe je hier niet. Daarvoor moet je de onder de grond zijn, waar je megaparkeerplaatsen gaat vinden. Fietsers kom je hier niet of nauwelijks tegen. E-Steps dan weer wel maar dat is sterk afhankelijk van het stadsdeel. Scooters en elektrische brommertjes waarmee andere Aziatische metropolen, zoals Shanghai,,vollopen zie je hier niet.
Wat je wel zit op straat zijn dus auto’s, enorme aantallen, vaak groot, vaak wit en vrijwel altijd auto’s van Koreaanse afkomst. Het zijn vooral de modellen van Hyundai en in mindere mate Kia die hier het straatbeeld bepalen. Tesla en Porsche duiken ook wel weer op naast Mercedes en BMW. Audi is het niet gelukt en opmerkelijk genoeg zie je nauwelijks een Toyota. Van het huismerk rijden er voldoende auto’s die met een stekker kunnen worden geladen, maar ook laadpalen zie je weer niet. Ook dat gebeurt in ondergrondse garages of bij mensen thuis.
Hyundai is de ‘overall winner’. De oranje taxi’s, je raadt het al zijn van Hyundai, net als de politie, de personenbusjes, de stadsbussen, schoonmaakdiensten en ga zo no maar even door. Het is inmiddels wel duidelijk dat het merk in heel veel opzichten de stad lijkt te beheersen.
In het pand van de Hyundai Motor Group in Gang-nam is een tijdelijke tentoonstelling die volledig in het teken staat de meest epische Hyundai ooit, de Pony. Niet te verwarren met Amerikaanse Pony cars zoals de Mustang en Chevrolet Camaro. De auto, ontworpen door British Leyland-ingenieurs en gebaseerd op de Ford Cortina en de Morris Marina.
Een pand met 5 verdiepingen en 35 km pijp dat iets met recycling te maken heeft. Voor mij oogt het meer als design en een statement. Maar op iedere verdieping draait alles hier nu even om de Pony. Voor liefhebbers van deze roemruchte auto van Hyundai is dit wel de natte droom. Opmerkelijk zijn het aantal verkochte aantallen in een tijd dat er nog niet zoveel auto’s rondreden. Bijzonder en ongekend retro zijn de commercials. Op een muur kun je een lootje trekken voor een altijd prijsactie. Een plaatje van een video van Bruce Lee uit de tijd van de Pony, een gimmick met een knipoog.
Pony’s zijn er in veel smaken, maar de retro looks maken nu toch plaats voor verwondering. Designers hebben in die tijd achter een ouderwetse tekentafel alles uit de kast gehaald om de auto in zoveel mogelijk uitvoeringen, nog meer glans te geven. De hoogmis van de Pony wordt echter pas gehouden in 2020 als de eerste schetsen van de Ioniq 5, geïnspireerd door de Pony van toen naar buiten komen. Een volledig nieuw, een even uitgesproken als verassend design, en wat 3 jaar later zo’n beetje alle designprijzen ter wereld heeft gewonnen.
Na alle Gangnam style die we hier bij Hyundai op straat zien begrijpen we Psy een stuk beter. Het door de zanger geschreven nummer gaat over de flamboyante lifestyle en de opzichtige rijkdom van dit district, dat ook wel wordt omschreven als het Beverly Hills van Seoul. Het oogt anders maar wie op straat naar de mensen kijkt begrijpt het. Amerika kan hier zelfs nog wel wat leren, al was het maar wat gezond eten en kleding betreft. De Mustangs heten hier Genesis.
Om te laten zien hoe je van hoe je van de beroemde Hyundai Pony uiteindelijk bij een Ioniq uitkomt is een iets langer verhaal. Daar kun je ook een boek over schrijven. Bij Hyundai geloven ze in traditionele waarden. Die willen ze graag behouden. En daar kan je dan een tweede boek over schrijven. Toch willen we als voorbeeld één element hierin uitvergroten. En hoewel we deze stap ook 15 stappen kunnen uitleggen proberen wij het met 4 voorbeelden. De evolutie van een koplamp volgens Hyundai..
Na de luxe in Gang-nam is het leuk weer terug te keren in het designdistrict waar Hyundai zijn inspiratie voor een deel op straat weet te vinden. In het hippe containerdorp van Common Ground hebben we een eerste kennismaking met de uiterst compacte elektrische Hyundai Casper. Een mini crossover die ergens rond de 20.000 euro moet gaan kosten en zo maar in 2024 op de markt zou kunnen komen. Ontkennen kan haast niet meer want de spyfoto’s van de deze Casper in Europa zwerven al rond over het internet. Wij zien hem hier in Seoul echter in vol ornaat en hebben ook de mogelijkheid er even mee te rijden.
Nu is die Casper niet helemaal van vandaag of morgen want deze compacte Hyundai rijdt hier al rond met een atmosferische driecilinder, 1.0-liter benzinemotor. Veel zien doe je hem niet. Een elektrische versie met bovengenoemde prijs en een bereik van 400 km kan in Europa zo maar een succes worden. Die laatste twee komen nog wel van de afdeling geruchten en zijn niet bevestigd door Hyundai. Dat de verkooppotentie voor deze moderne en verbazend ruime Casper groot is, lijkt een inkopper. Concurrentie in dit segment is er wel maar de populaire modellen zijn aanzienlijk duurder.
De Casper met een lengte van 3.60 meter deelt zijn platform met de ICE versie, de Hyundai Exter en de i10. De compacte SUV komt zeker niet in de plaats van i10 die volgens Hyundai nog wel een generatie langer mee mag. Het laden gebeurt net als bij de Kona aan de voorzijde. Het interieur zou qua design wat kunnen afwijken van het reeds bestaande model en zal wel wat Europese trekjes gaan krijgen. Als we vanuit de heup schieten denken we dat deze Casper een grote concurrent gaat worden voor iedere compacte SUV en afhankelijk van de leveringsmogelijkheden gaat zorgen voor nieuw toekomstig succes.
Een aantal dagen rondhangen in Seoul samen met de creatievelingen van Hyundai bevestigen het beeld dat bij een van de grootste autofabrikanten in de wereld, succes niet vanzelfsprekend is. De stad Seoul, het (luxe) leven hier, de traditionele waarden en het respect tussen de mensen onderling in een metropool met ruim 24 miljoen mensen hebben hun impact.
Hier is een bijna onzichtbare balans die wij in het westen missen. Er worden geen concessies gedaan aan kwaliteit. En design en vakmanschap zijn onderdeel van de cultuur. De lat kan altijd weer een stukje hoger. En dan is er ook de competitie in eigen keuken met Kia. Hoe lekker kan het zijn om twee merken naast een luxury brand in huis te hebben die elkaar uitdagen.
Natuurlijk is het lekker als je met de gezichtsbepalende modellen van Hyundai in de top 3 genoteerd staat van de vele lijstjes in de automotive industrie. En om daar langer te verblijven moet je niets aan het toeval overlaten. Hyundai en Seoul, je moet er geweest zijn om het te begrijpen, het is echt Gangnam style.