Hyuandai maakt hele goede auto’s, maar qua design blinken ze op dit moment niet echt uit. Tijd om daar verandering in te brengen, zo zegt het bedrijf zelf. Vice president of Design SangYup Lee deed recent in een interview met Automotive News de uitspraak dat ze “binnen 10 jaar door mensen willen worden gezien als een merk dat aantrekkelijk ogende auto’s maakt.”
Als voorbeeld wordt Alfa Romeo gebruikt, want die zijn er goed in om elke auto uniek te laten uitzien, terwijl je toch ziet dat het een Alfa is. Dat is precies wat Lee ook wil. Hun nieuwe designfilosofie heet ‘Sensous Sportiness’ en die werd al op de Geneva Motor Show getoond. Diezelfde filosofie wordt in alle nieuwe modellen doorgetrokken.
“Een auto is een emotioneel product. We willen die emotionele waarde maximaliseren, zoals Alfa Romeo en Maserati dat ook doen. Het moet afgelopen zijn met de zo goed als gelijk gestylede auto’s die in principe alleen qua maat een beetje verschillen. “We willen het meer aanpakken zoals op een schaakbord. Je hebt een koning, koningin, loper en toren en die zien er allemaal anders uit, ze doen allemaal iets anders, maar het is wel duidelijk dat het één team is.”
De Le Fil Rouge concept die vorige maand in Amerika gepresenteerd werd is het eerste voorbeeld van die nieuwe filosofie en eerlijk is eerlijk: als Hyundai dit soort auto’s op de weg gaat zetten zijn ze heel goed op weg om hun wens in vervulling te gaan brengen. Dat ding ziet er zoals je kunt zien superscherp uit en doet in die zin niet onder voor andere coupé’s van de mooiere merken. De toekomst moet gaan uitwijzen of Hyundai kan waarmaken wat ze beloven met de sexy uitstraling, maar verdomme als dit geen goed begin is.
[Afbeeldingen © Hyundai]