Bijna één op de vier consumenten die komend jaar een auto aanschaft, gaat deze leasen (22%). Maar liefst de helft hiervan gaat gebruik maken van private lease. Dit blijkt uit de Smart Car Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 6.000 Nederlanders.
Meer private leasen is een opvallende nieuwe trend. Die misschien wel logisch te verklaren is. Door de opmars van het coronavirus is thuiswerken, indien mogelijk, inmiddels ingeburgerd. Het is het nieuwe normaal. En dus is zakelijk leasen met o.a. de extra bijtelling een stuk minder interessant, als je toch amper nog op de weg zit, of maximaal 2 van de 5 dagen op kantoor hoeft te zijn.
Veruit het merendeel van de auto’s in Nederland is nog steeds in eigen bezit (82%). Daartegenover staat dat één op de tien zakelijk of privé wordt geleased (11%). Dit komt neer op ongeveer 1 miljoen leaseauto’s. Zakelijke lease is vooral populair onder mannen en 35- tot 49-jarigen. Verder valt op dat deze groep vaak wetenschappelijk opgeleid is en een inkomen heeft van twee keer modaal of hoger.
Het merendeel van de consumenten die komend jaar een auto aanschaft, gaat deze tweedehands (54%) of nieuw (22%) kopen. Iets meer dan één op de tien (11%) gaat voor zakelijke lease. Daarnaast gaat ook nog eens elf procent private leasen. Naar schatting komt daarmee het totale aantal private leaseauto’s op meer dan 500.000 stuks in 2021. Het zijn voornamelijk elektrische auto’s (23%) die in trek zijn onder de toekomstige private leasers.
Zowel qua aankoop als lease voeren Toyota en Volkswagen de lijsten aan. Toekomstige kopers van een auto kiezen het vaakst voor een nieuwe (11%) of gebruikte (16%) Toyota. Op het gebied van leaseauto’s voert Volkswagen de lijsten aan. Degenen die privé gaan leasen geven het vaakst de voorkeur aan een Volkswagen (13%). Voor de zakelijke lease geldt dat Volkswagen (16%) de eerste plek deelt met Volvo (16%).
De resultaten in dit persbericht komen uit de Smart Car Monitor, een grootschalig onderzoek naar de toekomst van elektrisch, connected, autonoom en gedeeld autorijden. In het onderzoek zijn 6.057 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking.
[Fotocredits © Sondem – Adobe Stock]