In Nederland hebben we nog niet zulke grootschalige zelfrijdende taxi-projecten als in San Francisco, maar ook in ons land worden wel stappen genomen als het om de zelfrijdende mogelijkheden van auto’s gaat. Ford heeft net weer een ‘winst’ behaald: Je mag in de Mustang Mach-E rijden zonder handen aan het stuur.
De elektrische voertuigen mogen in Nederland en België op eigen houtje rijden, maar uiteraard is het niet de bedoeling dat je ondertussen met je kinderen op de achterbank bezig bent. Je houdt als de auto autonoom rijdt wel je ogen op de weg, zodat je kunt ingrijpen als dat nodig is. Maar dat hoef je niet te doen met je handen aan het stuur, want je hebt die verplichting niet meer. De politie kan je dus geen bekeuring geven als je ondertussen een bord spaghetti naar binnen lepelt of bodylotion opsmeert.
De Europese Commissie heeft toestemming gegeven voor deze uitzondering. Ook mag het niet overal: op de provinciale weg in je dorp of de stationsstraat kun je het echt vergeten. Dit is een functie voor de snelweg en zelfs daarin wordt nog verschil gemaakt tussen de ene of de andere snelweg. Je mag het dus alleen veilig en wel doen als je je op een vooraf goedgekeurde snelweg bevindt voor dit BlueCruise-systeem. Die wegen vind je in 18 verschillende Europese landen.
Het systeem weet precies waar hij de auto moet laten rijden in de rijstrook en hoe veel afstand de bolide moet houden van de voorganger. De auto kan sturen, ‘gas’ geven en remmen, dat kun je aan je Mach-E overlaten. Ford schrijft: “Nu de Europese Commissie het systeem heeft goedgekeurd, kan Ford BlueCruise1, de technologie voor handsfree rijden, in 18 landen worden gebruikt.2 Dit betekent meer dan 135.000 kilometer aan snelwegen in heel Europa, de zogenoemde Blue Zones, waardoor gebruikers een reis door meerdere landen kunnen maken. Een klant kan BlueCruise bijvoorbeeld gebruiken in zes aaneengesloten landen en dus van Zweden naar Italië rijden, een afstand van bijna 3000 kilometer, oftewel meer dan 25 uur handsfree.”
Wil je stiekem toch iets doen waarvoor je je ogen van de weg houdt, dan stopt BlueCruise ermee. Het eist dat je oplet en je mag natuurlijk wel even wegkijken, maar niet te lang. Zelfs als je een zonnebril op hebt, dan ziet de camera bij het stuur waar je je ogen precies hebt. We zijn benieuwd of dat voor echt elke zonnebril geldt, maar daar heeft Ford vast een handigheidje op bedacht, zoals infrarood bijvoorbeeld. BlueCruise is alleen beschikbaar op Ford Mustang Mach-E’s die nu worden verkocht, met later dit jaar een update om het ook mogelijk te maken op oudere exemplaren (die in sommige gevallen wel een Tech Pack nodig hebben). Wel is er een abonnement nodig voor BlueCruise, dat waarschijnlijk rond de 20 euro per maand kost.