31.12.2020
Automotive

Jeep Compass 4xe Plug-in Hybrid in alles een echte Jeep

By: Jeroen de Hooge

BlogAutomotive

De gehele autobranche is volop bezig met het elektrificeren van hun vloot. Voor Jeep is dat niet anders en heeft dit jaar een geëlektrificeerde versie uitgebracht van de Jeep Renegade en de Jeep Compass. Beide in een plug-in Hybride uitvoering. Jeep heeft er alles aan gedaan om de echte Jeep eigenschappen die passen bij het merk te behouden.

Wij konden een paar maanden geleden als een van de eerste de nieuwe Jeep Compass 4xe Plug-in Hybrid zelf ervaren. Vanaf het eerste moment merk je dat n alles is deze Compass op en top Jeep. Jeep heeft er alles aan gedaan om de alle kenmerkende eigenschappen van Jeep, waaronder de 4×4-capaciteiten, niet te verliezen aan het geëlektrificeerde deel. Zo is bijvoorbeeld alle elektronica voor het hybride gedeelte waterdicht, offroad even door het water is ook met een Plug-in Hybride daardoor nog steeds mogelijk. Jeep noemt deze nieuwe Compass (net als de Renegade) de meest high-tech Jeep ooit. Standaard is hij bijv. voorzien van Apple CarPlay, Android Auto, een 7-inch TFT-kleurendisplay en Uconnect NAV met een 8.4-inch touchscreen.

De Compass is een ruime SUV en biedt alle inzittenden volop comfort. Het is tevens een van de meest high-tech Jeep’s ooit. De Compass 4xe kan volledig elektrisch (en emissieloos) tot 52 km afleggen. In deze hybride modus is de CO2-uitstoot minder dan 50 g/km.

Een stoere gezinsauto

Voor onze kennismaking met de Compass 4xe in oktober hebben we gekozen voor een weekje vakantie in Zeeland. Door Covid-19 was reizen buiten de eigen landsgrenzen geen optie. Er zijn uiteindelijk genoeg opties voor leuke en mooie plekken in eigen land. En dan is Vrouwenpolder (bekend van de Neeltje Jans) een prima plek om lekker uit te waaien aan zee. Sinds onze gezinsuitbreiding dit jaar hebben nogal flink wat extra bagage mee te nemen. Thuis merk je al bij het inpakken het grote voordeel van deze uiterst ruime Jeep. Alles bagage kan je moeiteloos kwijt in de achterbak.

Onderweg richting Zeeland is het heerlijk ontspannen rijden, je zit lekker hoog, hij is voorzien van alle veiligheidssystemen die je tegenwoordig in een auto mag verwachten, en als je gas even flink intrapt begint de motor te grommen en heb je gelijk weer door dat je in een Jeep rijdt. In Zeeland hadden we de mogelijkheid om de Compass 4xe te laden bij de vakantiewoning.

Het is in alle opzichten een op en top gezinsauto. Hij oogt stoer en is meer dan geschikt voor dagelijks gebruik en zeker ook voor langere afstanden.

Het stoere uiterlijk van een Jeep Compass
Het stoere uiterlijk van een Jeep Compass

Met een Jeep offroad blijft een leuke ervaring

Behalve een stoere gezinsauto is de Jeep ook nog steeds volledig uitgerust voor een ritje offroad. Jeep heeft met deze 4xe Plugin Hybrid geen concessies willen doen aan de off-road specificaties! En dat is ze duidelijk gelukt. Door het toevoegen het extra hybride vermogen beschikt de Jeep over meer koppel, en dat merk je ook handig off-road en al helemaal op het strand. Beide assen beschikken over een eigen krachtbron met een eigen vermogensafgifte wat de terreineigenschappen meer dan ten goede komt. Hiermee heeft de 4xe misschien nog wel betere off-road specs dan de modellen met alleen een verbrandingsmotor.

Tevens zijn alle elektronische componenten met hoog voltage, inclusief de regelmodules en de bedrading tussen de accu en elektromotoren, volledig afgedicht en hierdoor waterdicht. Als gevolg hiervan heeft de Compass 4xe een waterdoorvoercapaciteit tot 40 cm. De Compass Hybrid kent verder drie rijmodi: hybrid, elektrisch en E-save. Energie regeneratie vindt plaats als het gaspedaal wordt losgelaten. Daar moet je wel even aan wennen maar het zorgt er wel voor dat energie wordt terug gewonnen.

De Jeep Compass 4xe combineert een 1.3-liter turbobenzinemotor met een extra elektromotor. De efficiënte 1.3-liter turbomotor levert een vermogen van 130 pk of 180 pk. Daar komt 60 pk bij die geproduceerd wordt door de elektromotor. Een totaal dus van 190 pk of 240 pk (afhankelijk van de uitvoering). De combinatie van een verbrandingsmotor en de elektrische units garandeert prestaties en biedt je als berijder maximaal rijplezier. De acceleratie van 0 tot 100 km/u in gaat in 7.3 sec. (Compass S). Topsnelheid elektrisch is 130 km/u en tot 200 km/u in hybride modus.

Jeep Compass 4xe Plug-in Hybrid_4
Jeep Compass 4xe Plug-in Hybrid_4
Jeep Compass 4xe Plug-in Hybrid_2
Jeep Compass 4xe Plug-in Hybrid_2
Jeep Compass 4xe Plug-in Hybrid_1
Jeep Compass 4xe Plug-in Hybrid_1

Thuisladen biedt meeste voordeel

Niet onbelangrijk bij een hybride auto zijn de laadmogelijkheden. Het is een inkopper maar wie beschikt over een eigen oprit of garage met een 3-fasen lader is duidelijk in het voordeel. Hierdoor ben je in staat om het elektrisch vermogen dagelijks bij te laden waardoor je het maximale voordeel behaalt met je plug-in hybrid. Heb je hiertoe niet de beschikking, dan ben je echt aangewezen op de laadmogelijkheden die er bij jou in de buurt zijn en van de gemeente waarin je woont. En dat kan nogal eens per gemeente heel wat verschil maken omdat laadpalen nog steeds niet overal te vinden zijn. Het gebruik van publieke laadmogelijkheden blijft dus een uitdaging.

Alle Jeep 4xe modellen worden standaard geleverd met zowel een schucko laadkabel voor laden aan een regulier geaard stopcontact (220V) naast een laadkabel met een mennekes-stekker geschikt voor openbare laadpunten en voor een 3-fasen lader thuis.

Ook is via Mopar een EasyWallbox beschikbaar waarmee eenvoudig thuis geladen kan worden. Deze wallbox werkt volgens een plug & play principe en werkt standaard met 2,3kW vermogen (in geval van een 10Amp thuis-installatie). De Wallbox kan met maximaal 7,4kW vermogen werken. Hiertoe is aanpassing door een specialist van de thuis-installatie naar 32Amp nodig en wordt uiteraard een snellere laadtijd bereikt.

<i>Laden kan gewoon thuis voor de deur.</i>
Laden kan gewoon thuis voor de deur.

Jeep Compass 4xe Plug-in Hybrid

Het afgelopen jaar hebben we door de komst van het coronavirus veel minder auto gereden dan normaal. Thuiswerken is duidelijk het ‘nieuwe normaal’ al blijft dat begrip wringen. Autorijden bestaat nu vaker even lekker genieten van een ritje in de buurt wat zeker zo ontspannend kan zijn.

En laten we daar helder in zijn. Rijden met deze Jeep Compass is echt een plezier. Je hebt in de auto echt het gevoel wat past bij een SUV. Ondanks nog steeds zijn compacte afmetingen is de Compass van binnen een zeer ruime auto. Als gezinsauto met de kleine op de achterbank en een grote laadruimte scoort deze Jeep echt heel hoog. De beenruimte op de achterbank is sowieso ook voor volwassen meer dan voldoende.

Omdat deze Jeep een 4×4 Jeep is wordt rijden op welke ondergrond dan ook zonder enig probleem mogelijk. In ons vlakke landje zul je daar misschien wat minder vaak gebruik van maken maar laat je niet tegenhouden om ook eens af en toe offroad te gaan rijden. Het is een extra dimensie die past bij deze Jeep.

Op de snelweg rij je heerlijk ontspannen en geniet je van alle comfort en aanwezige technologie. Heb je een gezin dan beschik je echt over volop ruimte. En even naar de stad op en neer kan vanaf nu volledig elektrisch. De Jeep Compass 4xe Plug-in Hybrid is in alles een op en top Jeep, een echte!

Een Jeep is alleen een Jeep als er Jeep op staat
Een Jeep is alleen een Jeep als er Jeep op staat

Share this post