Jeep en Harley-Davidson, iconen uit Amerika hebben iets met elkaar. Beiden merken hebben een stoer imago, claimen een gevoel van vrijheid en wanneer je rijders en berijders bij elkaar brengt ontstaat er een gevoel van saamhorigheid. Ze liggen elkaar wel, dat werd wel duidelijk als je onderdeel was van een geweldig feest bij Port Grimaud, niet ver van Saint-Tropez aan de Cote d’Azur.
Voor het derde jaar op rij komen Jeep en Harley-Davidson samen tijdens het Euro Festival, wat niet alleen in de golf van Saint-Tropez wordt gevierd. Het jaarlijkse feestje, dat dit jaar overigens al voor de 10e keer gehouden wordt, en tevens het jaar waarin Jeep zijn 75e verjaardag viert, speelt zich af gedurende de zomermaanden in acht Europese landen waaronder Frankrijk, Nederland, Duitsland en de UK. Tegelijkertijd is er een vergelijkbaar event in Zuid-Afrika. De organisatie verwachtte dit jaar in totaal 1,5 miljoen bezoekers.
In het Franse Port Grimaud had Jeep naast ‘The Harley Village’ haar eigen campground gemaakt waar Jeep-lovers en stoere mannen en vrouwen met Harley-Davidson op hun rug, armen, hoofd en benen in alle vrijheid konden spelen met de terreinmogelijkheden van Jeep-modellen. Die combinatie met de bereiders van beide merken leek aan de de Cote d’Azur een prima match.
De JOG (Jeep Owners Group) en de HOG (Harley Owners Group) waren duidelijk de sterren in een décor van bier, aangebrand vlees, opvallende tattoos, ronkende motoren en Jeeps die geen moeite hebben met welk terrein, hellingshoek of obstakel dan ook. Het aanwezige publiek vond een Jeep Wrangler Rubicon die achteloos de vele obstakels neemt prachtig om te zien op het moment. Men begint alleen verwonderd de wenkbrauwen te fronsen als een hippe Jeep Renegade en een van de meest luxueuze SUV’s in de markt – de Jeep Grand Cherokee – moeiteloos hetzelfde doen. En dat heeft alles te maken met het DNA van Jeep, want welk model je ook kiest: klimmen, klauteren en down-hill in welke terreinsoort dan ook lijkt nooit een probleem.
Volgens de meeste aanwezigen komt die geweldige ambiance vooral door een aantal karaktereigenschappen die zowel Jeep als Harley-rijders gemeen hebben. De passie en de verbondenheid met één-van-de of soms beide merken is opvallend. Vaak wordt een link gemaakt naar de lange Amerikaanse historie die er natuurlijk is. Duidelijk is ook dat men vooral komt voor het feestje wat voor velen ook hun jaarlijkse uitje is. Wel mogen beide merken zich achter de oren gaan krabben hoe zij die passie kunnen laten voortbestaan want de gemiddelde leeftijd op dit geweldige event ligt overduidelijk behoorlijk hoog.
De Jeep Owners Group (JOG) is de enige echte officiële fanclub van Jeep en telt zo’n 64.000 leden in de ‘EMEA region’. En hoewel het DNA Amerikaans is, heeft het merk toch een boost gekregen nadat het in de warme deken van de FCA-group (Fiat, Chrysler en Alfa Romeo) terecht is gekomen. De Italianen houden van het merk alsof het altijd zo is geweest. En met het grote succes van de ook in Nederland populaire Jeep Renegade is dat meer dan terecht.
De Harley Owners Group (HOG) is nog relatief jong en opgericht in 1983. Inmiddels telt de HOG 116.000 enthousiaste leden die niet alleen met hun motor maar overduidelijk ook kleding en lifestyle een sterke band hebben. Je merkt dat de merken met respect naar elkaar kijken. En het zou zo maar kunnen dat bij menige Harley-liefhebber ook een Jeep in de garage staat.
Voor de deelnemers van het Euro Festival is het hoogtepunt de parade van 5.000 Harleys die onder applaus van duizenden fans door de straten trekt. Op kop, het kan niet anders, een volledig gerestaureerde Willy, gevolgd door een Jeep Wrangler. Je moet er bij zijn om het allemaal te begrijpen, dit zijn vrienden voor het leven: Jeep en Harley-Davidson.
Jeep was dit jaar voor de derde keer op rij officieel partner van Harley-Davidson. Volgens Jeep een meer dan logische match, gezien de gedeelde Amerikaanse afkomst en merkwaarden, zoals vrijheid en passie. Bekijk hieronder de video-impressie die werd gemaakt tijdens Eurofestival 2016 aan de Franse zuidkust.