Gelukkig denken ze bij Jeep “het kan altijd nog een maatje groter’. En dat bewijzen ze zeker met de introductie van de Jeep Grand Wagoneer Concept. Jeep noemt de conceptcar geheel bescheiden ‘de Ultieme premium-SUV’ maar dan wel opnieuw gedefinieerd volgens een nieuw Grand Wagoneer-concept.
Nu kun je denken, huhhh een nieuw Wagoneer-concept, wat heeft dat te maken met een SUV? Het antwoord, de eerste Jeep Wagoneer die in 1963 in de VS op de markt verscheen (zie onder) heeft model gestaan voor de hedendaagse SUV. Ruim 20 jaar later (1984) evolueerde de toen al uit de kluiten gewassen Wagoneer naar de Grand Wagoneer. Noem het gerust de moeder of het origineel. De Jeep Grand Wagoneer is in alle opzichten een Amerikaans icoon. En dan heb je behoorlijk lef (balls) als je in 2020 deze auto model laat staan als concept voor een nieuw type premium SUV.
Op voorhand is deze 7-zitter Grand Wagoneer waarschijnlijk al een succes in de VS en zeker als je het nieuwe model laat voorzien van alle high-tech, luxe en comfort welke passen bij een auto die pas in 2022 op de markt gaat komen. Dat voorspelbare succes in Amerika heeft alles te maken met de cultuur van het land. In Amerika zijn een RAM en een Ford 150 slechts de boodschappenauto’s voor veel vrouwen. Is een Jeep Grand Cherokee een prima gezinsauto en een Jeep Rubicon leuk voor in het weekend. Het mag in de VS allemaal best een maatje groter zijn. Helaas struikelen wij (onterecht) bij dit soort grote auto’s in Europa. In Nederland belonen we ze zelfs met belastingtarieven die nergens meer over gaan. De redenen daarvoor zijn nagenoeg bekend.
Deze nieuwe Jeep Grand Wagoneer Concept lijkt te willen gaan afrekenen met het verleden en moet voor Jeep het flagship worden en hun definitie voor de ultieme premium-SUV. Dan leg je overigens de lat wel heel hoog.
De nieuwe Grand Wagoneer is vooral een definitie van ‘American Premium’ en moet tegelijkertijd een unieke en ongekende klantervaring bieden die past bij dit icoon. Die definitie van Jeep kan best afwijken van hoe wij in Europa en Azië premium omschrijven, maar dat maakt het alleen maar nog spannender. Een overzicht:
De Grand Wagoneer Concept beschikt verder over een breed scala aan technologie, waaronder een geëlektrificeerde aandrijflijn, geavanceerde 4×4 offroad-systemen en een allereerste passagiersscherm in een SUV. Met dit nieuwe Concept krijgt de Grand Wagoneer – voor het eerst ooit – tevens een ruime derde rij en is het een volwaardige 7-zitter.
De vele specificaties van Jeep liegen er niet om maar wij vallen vooral voor de plannen in de auto. Dat het comfort groot zal zijn geloven we graag. Meer de kick zit toch in de omschrijving van het het high tech interieur en de hoeveelheid displays.
De Jeep Grand Wagoneer krijgt maar liefst 45 inch aan schermlengte van het instrumentenpaneel. Daaronder vallen een 12,3-inch bestuurdersinformatie display achter het stuur; een 12,1-inch horizontaal touchscreen fungeert als het hoofdscherm in de middenconsole, met een 10,25-inch horizontaal comfort touchscreen hieronder. Dat alles naast nog eens een 10,25 inch voor de voorpassagiers.
Passagiers op de tweede rij hebben de beschikking over 30 inch aan totale schermruimte met een 10,25 inch comfort display op de middenconsole tussen de twee stoelen. Elke passagier op de tweede rij heeft ook toegang tot zijn eigen 10,1-inch entertainment-touchscreen. We weten niet hoe dit er als het donker is uit gaat zien maar dat er heel veel scherm is te ontdekken is wel duidelijk. Of het echt high tech wordt straks uiteindelijk bepaald door wat we er mee kunnen.
De Grand Wagoneer Concept claimt ook het enige auto-audiosysteem ter wereld dat wordt aangedreven door McIntosh – een ander klassiek Amerikaans luxemerk dat bekend staat vanwege gedistingeerde audiosystemen. Het McIntosh-audiosysteem van de Grand Wagoneer Concept bevat 23 speciaal ontworpen luidsprekers die zijn aangesloten op een 24-kanaalsversterker. Dat dit geheel je een ongekende audio-ervaring moet gaan bieden geloven we graag.
De Grand Wagoneer Concept krijgt – in lijn met de plannen van Jeep – een plug-in hybride elektrisch aandrijfsysteem. Jeep streeft ernaar de leider te worden op het gebied van “groene”, milieuvriendelijke premium-technologie. Deze voertuigen moeten de meest efficiënte en verantwoorde Jeep-voertuigen worden ooit terwijl ze de prestaties, de 4×4-capaciteiten en het rijplezier van Jeep naar een hoger niveau tillen.
Het is 1963, Jeep lanceert de Jeep Grand Wagoneer (1963-1991). Het is een historisch jaar, President John F. Kennedy wordt vermoord, Philips introduceert de eerste cassettespeler en het jaartal doet nog steeds veel Nederlanders herinneren aan de legendarische 12e Elfstedentocht.
Jeep introduceerde in dat jaar de Jeep Wagoneer welke de geschiedenis in gaat als de eerste vierwiel aangedreven auto met een automatische transmissie. De Jeep Wagoneer is daarmee ook de auto welke model heeft gestaan voor de eerste moderne SUV. Een onafhankelijke voorwielophanging was optioneel. In de 28 jaar dat de Wagoneer werd geproduceerd werden er slechts kleine mechanische veranderingen op aangebracht.
De Jeep Wagoneer werd geïntroduceerd als opvolger van de Willys Jeep Station Wagon en had een pick-up truck chassis. Tot dat moment waren alle vergelijkbare voertuigen uitgerust met een bijna spartaans truck-achtig interieur. De voor die tijd uiterst luxe Wagoneer was met recht een sensatie.
Door de aanwezige 4×4 kenmerken waren zijn prestaties voor die tijd dan ook ongekend. De onafhankelijke voorwielophanging, stuurbekrachtiging en automatische transmissie zorgden ervoor dat de Wagoneer in no-time een populaire auto werd. De 28-jarige productie van de Jeep Wagoneer kende drie autofabrikanten. De eerste Wagoneer werd vervaardigd door Kaiser Motors (1963-1971), daarna door American Motors (1971-1987) en tot slot door Chrysler (1987-1991).
De productieversies van de Wagoneer en Grand Wagoneer zullen in Amerika vlakbij het centrum van Detroit herboren worden in Warren, Michigan. Als een knipoog naar het productiehuis en het hoofdkantoor van het merk, herbergt het volledig glazen dak van het Concept een kaart met Detroit en het omliggende gebied. De Jeep Grand Wagoneer wordt in Amerika eind 2021 verwacht.