Je kent de Ypsilon van Lancia misschien niet als de meest spannende auto op de wereld, maar daar komt misschien wel verandering in door dit artikel. De Ypsilon is terug en heeft meerdere gedaantes. We reden mee met een rallyrijder in de allernieuwste Ypsilon. Echt waar, namelijk de Ypsilon Rally 4 HF.
Wie er in de jaren 70 tot en met begin jaren 90 rallyfan was, was automatisch ook fan van het merk Lancia. De Italiaanse renstal heeft met zijn 10 constructeurskampioenschappen meer gewonnen dan elk ander merk in de sport. Het grootste succes van Lancia was de Delta Integrale. Deze auto won in totaal 46 rally’s, wat hem niet alleen de beste Lancia maakt, maar ook de best presterende rallywagen in de geschiedenis van de sport.
Daarom zegt de meest succesvolle Italiaanse rallycoureur Miki Biasion het volgende: “Lancia is voor rally wat Ferrari is voor formule 1. Als opgroeiende fan van rally is het de ultieme droom om ooit voor dit legendarische team te mogen rijden.” Helaas stopte Lancia er na 1992 mee om zich volledig te focussen op het produceren van straat-auto’s.
Tot nu. Na een stilte van zo’n 32 jaar maakt het merk officieel haar herintrede met de Lancia Ypsilon Rally 4 HF. Je kunt je voorstellen dat er met zo’n flinke reputatie veel van het merk verwacht wordt in de komende jaren. Lancia is hierdoor niet geïntimideerd, sterker nog, het gaat bescheiden beginnen.
De Ypsilon Rally is namelijk een rally 4-auto en maakt gebruik van een zogeheten stock engine. Hierbij pakken de automakers de standaard 1,2 liter 3 cilinder-motor die ook in de Ypsilon straat-auto zit. Het enige wat ze er op aanpassen is de turbo en de uitlaat. Op deze manier blijft het relatief goedkoop te produceren en laat Lancia meteen de betrouwbaarheid zien van de motoren die geleverd worden in de reguliere Ypsilon.
In combinatie met een leeg interieur, een mechanisch sperdifferentieel, een rally transmissie, McPherson-ophanging, Ohlin-schokbrekers en grote 330 mm-remmen is het een recept voor een hele strak sturende en vooral snelle rally-auto met 212 pk: een ideale verhouding tussen kracht en gewicht. Perfect voor de rallystages in specifiek Italië, die zich kenmerken door het vele klimmen en dalen.
Mike Biasion is zelf ook een groot onderdeel geweest van de ontwikkeling van deze auto en hij noemt de auto ondanks slechte weer- en wegomstandigheden verrassend makkelijk te besturen. En daarmee ook makkelijk om snel competitief te zijn. In de onderstaande video zie je hoe die rally-ervaring kan zijn (spoilers: lekker heftig!):
Lancia gaat met de Ypsilon Rally 4 HF ook een eigen rally competitie beginnen, de Trofeo Lancia Rally. Deze competitie is bedoeld voor jonge (nog)niet-professionele coureurs die hier de kans krijgen zich te kunnen bewijzen en de professionals van de toekomst te worden. De rally 4 categorie staat sowieso al bekend als een drukke spannende klasse waar de concurrentie dicht bij elkaar zit. Als je daarbij optelt dat in de Trofeo Lancia Rally iedereen in hetzelfde materiaal rijdt, wordt dat natuurlijk nagelbijten met z’n allen, en zijn het echt de vaardigheden van de coureurs die naar voren komen.
Het aanschaffen van de auto zelf kost zo’n 74.500 euro en het inschrijven voor de competitie is 2500 euro per team. Dit is een all-inclusive bedrag met onder andere: racekleding, hospitality op de race locaties en toegang tot het assortiment reserve onderdelen. De competitie bestaat uit 6 stages in Italië. Voor de winnaar ligt er een prijzenpot van 3.000.000 euro klaar, plus een contract om in 2026 voor het officiële Lancia HF-team te rijden in het Europesche rallykampioenschap.
De Lancia Ypsilon Rally 4 HF is vanaf nu te bestellen in de Stellantis Motorsport racing shop.