De Mazda CX-80 is het 25 centimeter langere broertje van de CX-60, centimeters die ten goede komen aan de wielbasis en daarmee het interieur. Dat is lekker ruim, zoals het hoort bij een luxe topmodel. Maar is die CX-80 de titel topmodel in de dagelijkse praktijk waardig?
Een eerste kennismaking met het nieuwe vlaggenschip van Mazda geeft al vrij snel het antwoord: ja. De CX-80 is een echte luxewagen en dat ook nog eens voor maximaal zeven inzittenden. Gezinnen worden kleiner, auto’s groter. Maar dat mag de pret niet drukken, want heb je rijzaterdag bij de hockeyclub, dan ben je natuurlijk de held van die extra ouder die niet hoeft te rijden.
In Nederland wordt de CX-80 met een motor geleverd, de e-Skyactiv-G 2.5 liter viercilinder plug-in hybride. Goed voor 191 pk aan vermogen en 261 Nm koppel. Samen met de elektromotor komen er krachtigere cijfers tevoorschijn: het gecombineerd systeemvermogen bedraagt dan 327 pk, het koppel stijgt dan naar 500 Nm. Kijk, daarmee kom je wel weg, ook al omdat de elektromotor al vanaf het indrukken van het gaspedaal vol erop gaat. In 6,8 seconden zit je op de 100 km/u.
Volledig opgeladen kun je met de 17,8 kWh-accu zo’n 60 kilometer volledig elektrisch rijden. Geen echte topprestatie, maar voldoende voor de gemiddelde dagelijkse woon-werkafstand die volgens het CBS nog altijd op zo’n 30 kilometer ligt (meest recente cijfers 2022). Bovendien: rijd je met de elektro-benzinecombi, dan is het gemiddeld verbruik volgens WLTP 1 op 62,5. Is de spanning eraf, dan stijgt het gemiddelde verbruik naar 1 op 12,1. Stroom erop houden is daarom best een goed idee.
Het aanzicht van de nieuwe top-Mazda is best prettig, maar niet spectaculair. Maar misschien wil je dat ook helemaal niet als je deze CX-80 ambieert. Het is een grote auto van bijna vijf meter lang (4995 mm) en 1710 mm hoog. De breedte is met 1890 mm binnen de normale kaders, maar groot genoeg om samen met de andere afmetingen voor een ruim interieur te zorgen. Binnen voelt de Mazda vele malen groter dan dat je er aan de buitenkant vanaf ziet en dat is wat ons betreft een fraai staaltje werk.
Ondanks de wat behoudende lijnvoering, is het de ontwerpers wel gelukt om duidelijk te maken dat hier een serieuze, chique auto staat. En daarin wordt je allesbehalve teleurgesteld bij het instappen. De gebruikte materialen zijn van topkwaliteit, of dat nu het stoffen interieur is of de lederen versie. Kleurstelling: dikke tien. Vooral de afwerking van het dashboard voelt helemaal fijn, of dat nu de basisversie met zacht kunstleer is of de afwerking met esdoornhout en bijzonder fraai ‘Musubu’ stiksel in de duurdere uitvoeringen, vanaf het basismodel baad je in een gevoel van luxe.
Een minpuntje: het dashboard loopt optisch door in de portieren. Dat ziet er mooi uit, maar om dit voor elkaar te krijgen, steken de luchtroosters uit bij geopende portieren. Goed om regelmatig je knie aan te stoten bij het instappen. Wat indruk maakt is de ‘dikke’ middenconsole. Deze loopt door naar achteren waar de bewoners van de tweede rij hun eigen airco-/ventilatie kunnen instellen. Ook de derde rij heeft eigen ventilatie en de airco is opgedeeld in drie zones. Op die derde rij is het zelfs voor volwassenen, mits niet extreem groot, goed toeven wanneer de tweede rij iets naar voren schuift.
De rust die het interieur uitstraalt, werkt door in de bediening van de auto. Mazda koos er gelukkig voor om veelgebruikte functies fysieke knoppen te geven. Dat is niet alleen heel praktisch, maar oogt bovendien retro-stoer. Toch moet je voor de diepere instellingen het grote, 12,3 inch metende, touchscreen betasten. Vanaf hier zijn audio, telefonie, comfortinstellingen en meer te bedienen. De belangrijkste rij- en navigatiegegevens zijn via dit scherm, het eveneens 12,3 inch metende dashboard en het standaard aanwezige head-up display in de voorruit af te lezen.
Vanzelfsprekend is de CX-80 voorzien van alle denkbare rijveiligheidssystemen en rijhulpsystemen, waarvan het nieuwe Trailer Hitch View een bijzondere is voor caravanrijders. Het beeldscherm laat exact zien waar de trekhaak is ten opzichte van de aanhangerkoppeling, waardoor koppelen een fluitje van een cent wordt. Ook interessant: 360 zichtmonitor met See-Through View dat de weg voor je duidelijk maakt, met eventuele obstakels die je anders niet of moeilijk zou kunnen zien. Heel handig in drukke en krappe stadsstraatjes.
Dan het rijden. De aandrijflijn zorgt bij normaal cruisen voor een superstille ‘ride’. Lekker soepel ook, met veel kracht. Is de elektriciteit op, dan moet het blok er iets harder aan trekken om op kruissnelheid te komen. Dan voel je het flinke gewicht van 2.230 kilogram wel. Maar ook dan: eenmaal op snelheid zoef je verder, waarbij de achttraps automaat steeds de juiste versnelling te pakken heeft. Maarrrr: wil je even doorpakken en gaat het gaspedaal in een ruk naar beneden, dan hebben elektromotor en brandstofmotor het wel even moeilijk met de samenwerking. Dit maken ze schokkend duidelijk op dat moment. Aan de andere kant: je voelt dan dat je lekker veel power ter beschikking hebt.
Conclusie: de Mazda CX-80 is in het hoge segment een waardevolle aanvulling. Zevenzitter, maximaal 1971 liter bagageruimte (tweede en derde zitrij opgeklapt), minimaal 258 liter, vanaf het basismodel een zeer luxe interieurgevoel, goede zetels en vooral een heerlijk krachtige (af en toe bokkige) motor met soepele automaat. Kortom, zijn geld zeker meer dan waard én een hele hoop extra opties om het leven nog comfortabeler te maken, waaronder captain seats in plaats van banken achter.
De prijslijst opent bij 62.390 euro voor de Exclusive-line en loopt door tot de Takumi Plus voor 73.740 euro. Daar kun je hooguit nog kiezen voor de captain seats à 850 euro, maar verder heb je alle beschikbare opties aan boord. Inclusief panoramisch schuif-/kanteldak en een 1500 W stopcontact voor het aansluiten en opladen van elektrische apparatuur.