Dat de Apple Car pas wordt verwacht in 2028 maakt ons niet zoveel uit. Maar dat we ook al weer eeuwen hebben moeten wachten op een nieuwe Apple Carplay is wel een onderwerp.
Wij rijden nogal in wat auto’s zo door het jaar heen. Dan krijg je ook nogal wat multimedia schermen met voltrekt andere interfaces te zien. De displays in auto’s worden steeds fraaier en de beeldkwaliteit is bijna maximaal.
Nu zitten er bij autofabrikanten designers en programmeurs die als ze eenmaal los mogen gaan op de interface hun creativiteit de vrije loop laten. En dat soms op een manier waarbij ze zich zelf nooit bedenken hoe de bestuurder dit allemaal gaat ervaren. Als je in een demoruimte zit om het testen zal het best logisch zijn, zeker als je de ontwerper bent. Maar of iedere bestuurder, al rijdende, er uit gaat komen is echt een ander onderwerp. Auto’s zijn tegenwoordig rijdende devices met een overload aan software, en dat zie je duidelijk terug.
Dan is er ook nog zoiets als navigatie. Dat moet een inkopper zijn want je wilt immers van A naar B, al of niet met tussenstops. Het intikken van een adres kun je rijdend vergeten. Zelfs een bijrijder struikelt over zijn eigen vingers. Maar stilstaand is het altijd nog een boeiend proces. Waarom er ongeveer net zo veel verschillende navigatie interfaces zijn als automerken, daarom dus, laten wij het vooral weer anders doen. Tot zover interfaces in auto’s.
Gebruikers van een iPhone hebben een tweede optie: Apple CarPlay bedacht om rijden veiliger te maken. Dankzij Apple CarPlay worden immers bepaalde functies van een iPhone tijdens het autorijden veiliger en gemakkelijker gemaakt. CarPlay maakt het gebruik van navigatie, muziek, berichten en bellen allemaal eenvoudig. En wat navigatie betreft heb je mogelijkheid om Google Maps te gebruiken. Je zoekt een locatie, klikt hem aan, zeg navigeer en je multimedia device neemt het gelijk over.
Omdat wij door het jaar ook nog eens veel roadtrips rijden is Apple Carplay een must. Zonder wordt alles heel onhandig. Het enige is dat ondanks de lovende woorden het systeem echt aan een update toe is om een aantal functies beter te laten werken in. Combinatie met de auto zelf.
Het goede nieuws komt uit Cupertino (Californië), want Apple heeft deze week via hun website bekend gemaakt dat een aantal (Amerikaanse) voertuigen ondersteuning krijgen van de nieuwe generatie van Carplay. Helaas is er nog geen data bekend wanneer ook andere landen aan de beurt zijn. Die uitrol moet nog worden opgevolgd. Het enige verontrustende is de laatste tekst – First models arrive in 2024 – als dat waar is kan het zomaar 2025 worden. Apple dat moet sneller kunnen.
Het is nogal een lijstje van vernieuwingen en functionaliteiten die de nieuwe Apple Carplay met zich meeneemt. Hoe dat allemaal in de praktijk gaat werken is alleen nog afwachten. Het klinkt in ieder geval veel belovend.
Instellingen: Met de nieuwe interface moet het mogelijk zijn om gekoppelde iPhones eenvoudiger te beheren en aanpassingen te maken in de voertuiginstellingen.
Opladen: Misschien wel gelijk de meest interessante, zeker voor een EV-rijder. Met deze functie kun je o.a. het batterijniveau, de status bij het laden en andere informatie weergeven. Natuurlijk afgeleid van functies die de auto in zich heeft. Deze verschillen per autofabrikant. Op dit moment moet je Carplay verlaten voor deze informatie en via een ander scherm terugkeren naar de interface van de auto zelf.
Trip info: Deze is nauw verbonden met Opladen. De app gaat rit-gerelateerde informatie geven, waaronder de gemiddelde snelheid, brandstof of energieverbruik in het geval van een EV. Hoeveel info daarbij komt zal sterk afhangen van het automerk.
Camera: Indien aanwezig gaat deze app de camera’s van het voertuig weergeven. Overigens wordt nu bij een aantal automerken deze functie automatisch getoond en verdwijnt Apple Carplay naar de achtergrond.
Klimaat: Als de auto ergens op het scherm al geen eigen interface heeft wordt het mogelijk met deze applicatie de klimaatinstellingen van een voertuig te regelen binnen CarPlay. Denk aan de temperatuur en de airconditioning, de ventilatorsnelheid en mogelijke andere onderdelen die je kunt verwarmen zoals het stuur en de stoelen (warm en koud).
Media: Deze applicatie zal waarschijnlijk 1:1 overeen gaan komen met de mediaopties van de auto. Denk aan de bediening, al of geen satellietconnectiviteit, DAB Radio en muziekzenders. Apple Music gaat waarschijnlijk via een dedicated app, net zoals Spotify.
Bandenspanning: De app gaat de gebruikelijke data weergeven zoals de luchtdruk voor elk van de banden afzonderlijk en zal waarschuwen bij een lekke band.
Algemeen: De app zal aangeven of een van de deuren van het voertuig is geopend is, naast waarschuwingssymbolen van het voertuig zelf. Ook het openen en sluiten van de auto moet je straks met je iPhone kunnen doen met behulp van Apple Keys.
Navigatie: Hierover is nog helemaal niets bekend maar ook de koppeling van Google Maps en de interface krijgen waarschijnlijk een opknapbeurt.
Het klinkt allemaal geweldig, alleen zal de vraag blijven hoe lang het nog gaat duren. Apple heeft ook nog de uitdaging om alles gekoppeld te krijgen met de tsunami aan nieuwe Aziatische automerken. AI lijkt dat vooralsnog geen onderwerp. We gaan het zien.
Foto’s/Screenshots: rechten en eigendom Apple